جمعه, ۲۸ تیر ۱۳۹۸
آخرین مطلب با عنوان ، اگر برده‌داری بد است، چرا خدا تجویز کرده؟ در 2 هفته قبل منتشر شده است .
»   بررسی روایات و متون, شبهات توسل و زیارت  »   آیا بعد از زیارت حضرت معصومه(س) بهشتی می‌شویم؟
۲۹ خرداد ۱۳۹۸ , ساعت ۱۱:۰۸

آیا بعد از زیارت حضرت معصومه(س) بهشتی می‌شویم؟

متن شبهه:
طبق یک روایت در منابع شیعه، اگر اهل سنت به زیارت قبر فاطمه معصومه بروند بهشت نصیب آنان میشود. طبق همین روایت اگر یک شیعه به زیارت قبر فاطمه معصومه برود. لازم نیست نماز بخواند و صرفا با همین زیارت وارد بهشت میشود. این روایت مطلق گفته هر کس به زیارت این قبر برود بهشت نصیب او میشود.

پاسخ:
نویسنده متن، بویی از علم حدیث و سایر علوم دینی شیعه و حتی اسلام، نبرده است؛ چرا که با اندکی دقت در روایات و تعالیم دینی؛ کاملا واضح می‌شود که رفتن یا نرفتن به بهشت، دلایل مختلف و متعددی می‌تواند داشته باشد. با این حساب، در پاسخ به این شبهه، در قالب چند سوال، می‌گوییم:

سوال اول:
آیا زیارت قبر حضرت معصومه سلام الله علیها، ثواب بهشت دارد؟

در پاسخ به این سوال، می‌گوییم، بله؛ در روایات مختلف و متعدد، از زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها در قم، به پاداش بهشت تصریح شده است. از جمله روایت امام رضا علیه السلام که می‌فرمایند: «مَنْ زارَها فَلَهُ الْجَنَّهُ»[۱] «هرکس، فاطمه معصومه را زیارت کند بهشت برای او خواهد بود.»

اما باید متذکر بود، در معنای عبارت «فله الجنه» باید دقت شود که آیا منظور پاداش بهشت برای زائر است یا چیز دیگر؟ ظاهر روایت، پاداش بهشت است؛ اما این ظاهر، تنها معنای محتمل نیست. معانی دیگری که بتوان از این عبارت استخراج کرد، معادل بودن زیارتگاه برای زائر با بهشت موعود است. یعنی زائر در زیارتگاه حضرت معصومه سلام الله علیها، گویی در بهشت قرار گرفته است. موید این معنا روایتی است از امام صادق علیه السلام درباره زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها در قم: «اِنَّ زیارتها تعادل الجنّه»[۲] «زیارت فاطمه معصومه، معادل بهشت است.»

در نتیجه، هم معنای ثواب بهشت و هم معنای معادل بودن زیارتگاه حضرت معصومه سلام الله علیها با بهشت برای زائر، کاملا صحیح است.

سوال دوم:
آیا هر نوع زیارت، سبب پاداش و اجر است؟

باید بدانیم که، برای زیارات پیامبر، ائمه و اولیاء الهی، شرایط و مقدماتی ذکر شده است؛ از جمله انجام غسل، اذن دخول، نیت، حتی نوع ورود به حرم و چگونگی شروع زیارت و کلمات و…؛ طبیعی است که انجام هر کدام از این آداب، خاصیت و ثواب خاص خود را دارد. بنابراین بین زائری که غسل زیارت انجام داده است و زائری که غسل زیارت انجام نداده است، در اجر و ثواب و میزان بهره از زیارت، تفاوت وجود دارد.

با این مقدمه، واضح است که روایاتی که اجر عظیمی چون بهشت را برای زیارتی بیان می‌کنند، برای آن زیارت تام و تمام و کامل است.

سوال سوم:
زیارت تام و تمام چگونه است؟

زیارت، علاوه بر آدابی که در کتب فقهی و مناجات آمده است، دارای شرایطی نیز هست. شرایطی که باید رعایت شوند تا زیارت مقبول قرار گیرد. مهمترین شرائط زیارت؛ زیارت از روی شناخت و عرفان است. یعنی فرد زائر بداند در حال زیارت چه کسی، در چه موقعیتی و با چه ویژگی‌هایی است.

امام صادق علیه السلام در فضیلت زیارت امیرالمومنین علیه السلام می‌فرمایند: «من زار جدی عارفا بحقه کتب الله له بکل خطوه حجه مقبوله و عمره مبروره»[۳] «هر کس جدم را از روی معرفت به حق او زیارت کند، خداوند در برابر هر گام، برایش پاداش یک حج و عمره مقبول می‌نویسد.»

در روایت دیگر از امام صادق علیه السلام درباره زیارت امام حسین علیه السلام آمده است: «ان من خرج إلى قبر الحسین علیه السلام عارفا بحقه وبلغ الفرات واغتسل فیه وخرج من الماء کان کمثل الذی خرج من الذنوب»[۴] «کسی که عارف به حق امام حسین علیه السلام باشد و به زیارت آن حضرت رفته و به فرات برسد و در آن غسل کند و از آب بیرون آید مانند کسی است که از گناهان بیرون آمده باشد.»

امام صادق علیه السلام در فضیلت زیارت امام رضا علیه السلام فرمودند: «مَنْ زَارَهُ عَارِفاً بِحَقِّهِ اَخَذْتُهُ بِیَدی یَوْمَ الْقیامَهِ، وَ اَدْخَلْتُهُ الْجَنَّهَ»[۵] «کسی که او را با شناخت حق وی زیارت کند، من روز قیامت از او دستگیری می‏کنم و وارد بهشتش می‏سازم.»

در روایاتی که گذشت، صراحتا عرفان و شناخت به حق حضرات معصومین، پیش شرط اجر بهشت یاد شده است. این در حالی است که در روایات دیگری، بدون بیان همین پیش شرط، اجر بهشت ذکر شده است. در چنین مواردی، از قاعده «حکومت و ورود» و «تخصیص و تخصص» استفاده کرده و حکم می شود که روایتی که بدون پیش شرط آمده است، مشروط به پیش شرط بوده ولی دلیل عدم بیان پیش شرط، خارج بودن رسالتش از بیان شرائط بوده است. برای توضیح بیشتر، مثالی ساده بیان می‌شود:
فرض کنید رئیس جمهور کشوری، قصد بیان یک طرح دولتی را داشته باشد. مثلا می‌گوید: «دولت شرایطی چیده است تا پایان سال، به خانه اولی‌ها (کسانی که برای اولین بار خانه خریده‌اند) مبلغی کمک هزینه پرداخت کند.»
همین رئیس جمهور، چند روز بعد، قصد بیان شرایط این طرح را دارد، بنابراین می‌گوید: «دولت به خانه اولی‌هایی که متأهل بوده و خانه سند دار تهیه کرده باشند؛ کمک هزینه پرداخت می‌کند.»
آیا کسی می‌تواند بگوید این شرائط، جدیدا وضع شده است؟ خیر، این شرایط از سابق بوده، ولی رئیس جمهور در جایی لازم می‌بیند تنها طرح را بیان کند، در جایی لازم می‌بیند طرح را با شرائطش بیان کند. دقیقا همین مساله در روایات معصومین نیز رخ می‌دهد؛ که در موضعی، تنها اجر را بیان می‌کنند، در جایی شرایط رسیدن به این اجر را متذکر می‌شوند.

سوال چهارم:
آیا زیارت، شرائط دیگری هم دارد؟

بله، زیارت شرائط دیگری هم دارد که در روایات به آن اشاره شده است. به طور تیتروار، می‌توان به شیعه بودن، امید به ثواب داشتن، اعتقاد به توسل، فراهم کردن شرایط معنوی زیارت و… اشاره کرد.

سوال پنجم:
آیا زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها، شرائطی دارد؟

پاسخ این سوال نیز مثبت است، زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها نیز، همچون زیارت سایر معصومین، دارای شرایطی است. علاوه بر شرائط عامه (که آداب زیارت از جمله آنهاست) شرائط خاصه‌ای نیز وجود دارد، از جمله همان عرفان و شناخت مقام و جایگاه حضرت. در اینباره امام رضا علیه السلام می‌فرمایند: «مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ الْجَنَّهُ»[۶] «هر کس فاطمه معصومه را از روی شناخت حق و مقامش زیارت کند، بهشت برای اوست.»
با مقدمه قرار دادن سخنان گذشته، زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها، با پیش شرط شناخت حق ایشان (عارفا بحقها) مشمول اجر بهشت می‌گردد.

سوال ششم:
آیا تنها با یک زیارت (عارفا بحقه)، افراد مستحق بهشت می‌شوند؟

طبیعی است که، تنها این زیارت باعث بهشتی شدن ایشان نیست؛ بلکه افراد عارفا بحقه (یعنی کسانی که از روی شناخت، سختی‌های زیارت یکی از اولیاء الهی را می‌پذیرند)، همت و علم رعایت قواعد شرع را دارند. چنین افرادی نوعا از ارتکاب به گناه، خود را مصون نگه داشته و بعد از ارتکاب گناه نیز، از طریق توبه، اقدام به جبران می‌نمایند و این موضوع است که در بهشتی شدن آنها دخیل است.
همچنین چنین افرادی، در زمان زیارت، آگاه به فضیلت مکانی که در آن قرار گرفته هستند و از آن کمال استفاده را می‌نمایند؛ چنین اقدامی سبب می‌شود که از بهره‌های معنوی این زیارت بهره کافی برده و لطف الهی شامل حالشان شده و گناهان گذشته آنان بخشیده شود. طبیعیتا با بخشیده شدن گناهان گذشته، دیگری دلیلی برای جهنمی بودن یا بهشتی نبودن وجود ندارد.

سوال هفتم:
آیا اهل سنت نیز با زیارت معصومین و حضرت معصومه سلام الله علیهم اجمعین، بهشتی می‌شوند؟

پاسخ این سوال، از مجموع مطالب گذشته، روشن شده است که؛ زیارتی که ثواب و اجر بهشت داشته باشد، مشروط به شناخت مزور (کسی که زیارت می‌شود) است؛ و اهل سنت شناختی کامل و صحیح از مقام و جایگاه حضرات معصومین و امامزادگان، نخواهند داشت. بنابراین اهل سنت از اجر کامل و تمام زیارت (که بهشت از جمله آنهاست) محرومند؛ اما باید دانست که آنها نیز از ثواب‌های دیگر، بی بهره نخواهند بود.

سوال هشتم:
آیا به صرف زیارت کردن حضرت معصومه سلام الله علیها، از عبادت و… بی نیاز خواهیم شد؟

پاسخ این سوال نیز واضح است؛ خیر. همانطور که گذشت، شرط بهشتی شدن به واسطه زیارت، شناخت و عرفان مقام حضرت است؛ این در حالی است که ترک نماز و یا حتی طرح چنین سوالی با شناخت و عرفان، اساسا سازگاری ندارد. چرا که عبادت، اولین قدم برای اثبات عبودیت خود به خداوندی است که حضرات معصومین از باب توسل رابط ما و خداوند خواهند شد.
ضمن اینکه، بهشتی شدن یا نشدن افراد بعد از زیارت حضرات معصومین، بر کسی آشکار نخواهد شد. بنابراین کسی نمی‌تواند مدعی شود به صرف زیارت، بهشتی شده باشد.

__پی‌نوشت________
۱. کامل الزیارات: ص ۵۳۶، ح ۸۲۶؛ بحارالانوار: ج ۱۰۲، ص ۲۶۵؛ ثواب الاعمال: ص ۱۲۴؛ عیون اخبار الرضا: ج ۲، ص ۲۶۷
۲. مفاتیح الجنان: ص ۱۰۲۳؛ بحارالانوار: ج ۴۸، ص ۳۱۷
۳. وسائل الشیعه: ج ۱۰، ص ۲۹۴
۴. وسائل الشیعه: ج ۱۴ ص ۴۸۴
۵. إثبات الهداه بالنصوص و المعجزات‏: ج۳، ص۲۳۳
۶. بحارالانوار: ج۴۸، ص ۳۱۷ و ج ۱۰۲، ص ۲۶۶

شیخ علی شاهرودی - پایگاه تخصصی شبهه

مطالب مشابه

متن شبهه:نعمت الله جزایری یکی از شاگردان مخصوص علامه مجلسی و کسی که در نوشتن بحار انوار خیلی کمک مجلسی کرد در کتاب انوار النعمانیه صفحه 211 می گوید: «قد روی ان العصفور ...
نظر شیعی درباره صحابه چیست؟اهل سنت بر این باورند که صحابه پیامبر و هر كسی كه پیامبر را فقط یك بار در عمرش دیده است عادل است و ما از همه آنها باید ...
پرسش:مي‏‌گويند غير از شيعيان همه به جهنم مي‏‌روند، چرا؟ پاسخ:قرآن کریم می‌فرماید: تنها دينی كه مورد قبول خداوند قرار مي‏‌گيرد، دين اسلام است؛ اما اسلام چيست؟در پاسخ ...
بعد از 1400 سال از ظهور اسلام، وقتی به بررسی این آیین جهانی می‌پردازیم، از اختلافات شدید بین مذاهب، آگاه می‌شویم، و شاید این سوال برای هر صاحب عقلی پیش بیاید که علت ...
سوال:برخى علماى اهل سنت جريان ولادت امير المؤمنين على ابن ابى طالب (عليه السلام) در داخل كعبه را ضعيف دانسته‌اند، پاسخ شما چيست؟ پاسخ:باسمه جلت اسمائه؛جريان ولادت ...

ارسال پاسخ یا نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


  • احادیث صحیح السند درباره ولادت حضرت مهدی(ع)
  • چرا اسلام، حکم به قتل مرتد داده است؟
  • بررسی ورود اسلام به ایران
  • چرا اسلام برده‌داری را تجویز کرد؟
عنوان اسلایدر
  • آخرین مطالب