جمعه, ۲۴ آبان ۱۳۹۸
آخرین مطلب با عنوان ، تقلب کردن طلبه‌ها در امتحانات حوزه علمیه در 3 هفته قبل منتشر شده است .
»   شبهات تاریخ ائمه(ع), نقد مقالات  »   تفکر حضرت علی برای ایمان آوردن به اسلام +نقد علی شریعتی
۲۲ خرداد ۱۳۹۸ , ساعت ۷:۵۳

تفکر حضرت علی برای ایمان آوردن به اسلام +نقد علی شریعتی

با هم نظری در کتاب اسلام شناسی دکتر شریعتی بیاندازیم:
«علی که هنوز چنین حرکاتی [نماز پیامبر و خدیجه] را نمی‌شناخت، شگفت زده می‌نگریست، انتظار می‌کشید تا محمد و خدیجه نمازشان را سلام دادند.
– در برابر که به سجده می روید ؟
در برابر الله که مرا به رسالت مامور کرده است تا مردم را به او بخوانم، از تو می‌خواهم که به او بگروی و به رسالت من ایمان آوری، سپس او را به انکار بتان دعوت کرد و آیاتی را که رسیده بود بر او خواند .
علی گرچه هنوز پسر بچه‌ای هشت ساله است و تحت تکفل محمد و به او سخت ایمان دارد، اما مردی که جرثومه [جنین]‌اش را با استقلال و استقامت سرشته‌اند، نمی‌تواند بدین سادگی عقیده‌ای را بپذیرد و یا به دروغ بدان تظاهر کند، گفت: “به من مهلت دهید تا در آن بیندیشم و با پدرم ابوطالب مشورت کنم.” اطاق را ترک کرد و یک راست به سوی خوابگاه خویش رفت و شب را در اندیشه این دعوت گذرانید؛ آیاتی را که محمد بر او خوانده بود، محمد را، و رسالتش را، بتان را، الله را، همه را در مغز جوانش مجسم می‌کرد…» [اسلام شناسی، علی شریعتی، چاپ طوس، ص۴۸۸]

حال تنها به این یک حدیث توجه کنید که بعد از ولادت حضرت علی علیه السلام، ایشان را خدمت رسول خدا می‌برند و عکس العمل حضرت علی را ببینید:

«…قال ثم دخل رسول الله (صلى الله علیه و آله)، فلما دخل اهتز له أمیرالمؤمنین (علیه السلام) و ضحک فی وجهه، و قال السلام علیک، یا رسول الله، و رحمه الله و برکاته. قال ثم تنحنح بإذن الله (تعالى)، و قال: “بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ هُمْ فِی صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ” إلى آخر الآیات. فقال رسول الله (صلى الله علیه و آله) قد أفلحوا بک، و قرأ تمام الآیات إلى قوله “أُولئِکَ هُمُ الْوارِثُونَ الَّذِینَ یَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِیها خالِدُونَ” فقال رسول الله (صلى الله علیه و آله) أنت و الله أمیرهم، تمیرهم من علومک فیمتارون، و أنت و الله دلیلهم و بک یهتدون…»
«سپس رسول خدا صلی علیه و اله داخل شد؛ هنگام داخل شدن پیامبر، علی علیه السلام در آغوش مادرش تکانی خورد و بر چهره پیامبر خندید و بر پیامبر سلام کرد و فرمود سلام و رحمت و برکت خداوند بر شما. سپس علی علیه السلام به اذن خداوند صدایش را در سینه فرو برد و سپس گفت: “بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ هُمْ فِی صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ” تا اخر آیات؛ سپس رسول خدا فرمود که مومنون به واسطه تو رستگار می‌شوند؛ و ادامه آیات را خواند تا: “أُولئِکَ هُمُ الْوارِثُونَ الَّذِینَ یَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِیها خالِدُونَ” سپس رسول خدا فرمود: ای علی بخدا قسم تو امیرمومنین هستی، تو بر اساس علمت آنها را رهبری می‌کنی و آنها نیز امیری تو را می‌پذیرند؛ تو راهنمای ایشان هستی و به واسطه تو هدایت می‌شوند.»

چطور شخصی که در کودکی به قرآن نازل نشده متکلم است، درباره ایمانش باید تفکر کند؟

ای کاش علی شریعتی، کمی قرآن مطالعه می‌نمود تا مشاهده کند که انبیاء، حتی در گهواره نیز، می‌توانند نبی باشند. آیه قرآن می‌فرماید: «وَ آتَیْناهُ الْحُکْمَ صَبِیًّا»[مریم، آیه ۱۲] «ما فرمان نبوت را در کودکى به یحیى عطا کردیم». در داستان حضرت عیسى نیز آمده است که وى به هنگام کودکى، با صراحت گفت: «إِنّىِ عَبدُاللَّهِ آتانِىَ الکِتابَ وَ جَعَلنِى نَبِیّا»[مریم، آیه۳۰] «من بنده خدا هستم؛ کتاب آسمانى به من بخشیده و مرا پیامبر قرار داده است».
سوال ما از آقای شریعتی این است که، چگونه پیامبران، از کودکی و قبل از آنکه به سن تعقل برسند، به نبوت رسیده و مبعوث می‌شوند؛ اما امام، که منصبی بالاتر و والاتر از مقام نبوت است، باید برای پذیرش ایمان، به تعقل و تفکر نیاز داشته باشد؟

چگونه فرزندی که در شکم مادر، با مادرش صحبت می‌کند [بحارالانوار، ج ۳۵، ص ۳۶، ح ۳۷ و ص ۱۷، ح ۱۴]، برای ایمانش به خداوند خود، نیاز به زمان داشته باشد؟

چگونه علی شریعتی خود را مسلمان می‌داند، در حالی که اعتقاد مسلمان، عصمت پیامبر و امام است؛ و علی شریعتی حضرت علی علیه السلام را به شرک (تعقل برای ترک بتان) متهم می‌کند؟

از اینها گذشته، در منابع متعدد و روایات و گزارشات فراوان، از ایمان حضرت علی علیه السلام به پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، پیش از بعثت پیامبر و آغاز دعوت کردن ایشان به توحید، خبر داده شده است. حتی در برخی گزارشات، حضرت علی علیه السلام به همراه پیامبر، اولین صوت وحی را که آیات ابتدایی سوره علق بوده است، در غار حرا، شنیده‌اند.[شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج ۱۳، صص ۱۹۷-۳۱۰] این چنین شخصیتی، چگونه برای بطلان بتان و عبادت خالق متعالی که، اثبات وجودش، در فطرت تمام موجودات نقش بسته است، نیاز به زمان و تفکر داشته باشد؟

چه تعبیر زیبایی که “شریعتی از اسلام هیچ نفهمید”

مطالب مشابه

4 دیدگاه برای تفکر حضرت علی برای ایمان آوردن به اسلام +نقد علی شریعتی

  1. سید مصطفی علیپور
    0

    سلام
    صرف نظر از مطالب گفته شده ، شما هیچ حقی ندارید که به کسی تهمت نفهمیدن هیچ از اسلام را بزنید.وظیفه شما فقط نقد عقاید متفاوت خواهد بود
    دکتر شریعتی علی رغم انتقاداتی که به او وارد است و درست هم هست در بسیاری از موارد دین را خیلی بهتر از خیلی از افرادی که ادعای دینداری دارند ، فهمیده است.
    با تشکر

    • 0

      سلام علیکم،
      یا دیدگاه شما، دیدگاه انتشار نظر آزاد از برداشتهای شخصی نسبت به اسلام است؛ که در این صورت ارائه نظر شخصی، ولو از ما، جایز است و مشکلی ندارد.
      یا دیدگاه شما، این نیست، و فقط متخصصین دین و علماء حق ابراز نظر دارند؛ در این صورت علاوه بر اینکه شریعتی حق اظهار نظر ندارد، بلکه ما به عنوان متخصصین دین، اظهار نظر داریم؛ اما اگر ما هم نداشته باشیم و متخصص دین ندانید ما را، تعبیر «شریعتی از اسلام هیچ نفهمیده» تعبیری از کلامی است منسوب به امام خمینی. ایشان در عبارتی فرمودند: «بنده شریعتی را مسلمان هم نمی دانم» از مجموع سخنان ایشان، چنین برداشت می شود که شریعتی از اسلام هیچ نفهمیده است.
      موفق و پایدار

  2. سید
    0

    با سلام و خسته نباشید
    لطفاً منبع جمله ای که میگویید منسوب به امام خمینی است را بیان کنید.(بنده شریعتی را مسلمان هم نمیدانم)
    بنده هر چه جست و جو کردم نبود
    لطفاً با دلیل سخن بگویید
    با تشکر

ارسال پاسخ یا نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


  • احادیث صحیح السند درباره ولادت حضرت مهدی(ع)
  • چرا اسلام، حکم به قتل مرتد داده است؟
  • بررسی ورود اسلام به ایران
  • چرا اسلام برده‌داری را تجویز کرد؟
عنوان اسلایدر
  • آخرین مطالب