پنجشنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۸
آخرین مطلب با عنوان ، آیا بعد از زیارت حضرت معصومه(س) بهشتی می‌شویم؟ در 1 روز قبل منتشر شده است .
»   شبهات عصمت, مطلب داغ, نقد اهل سنت, وهابیت  »   سریع‌ترین استدلال اثبات عصمت اهل بیت(ع)
۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ , ساعت ۱۸:۱۳

سریع‌ترین استدلال اثبات عصمت اهل بیت(ع)

ما از قرآن کریم دو آیه را مطرح می‌کنیم، سپس با یک توضیح کوتاه، عصمت معصومین علیهم السلام را اثبات می‌نماییم. اما لازم است دو مقدمه را عرض کنیم:
اولا باید اثبات نماییم که منظور از اهل بیت در آیه شریفه ۳۳ احزاب، خصوص ائمه اطهار و حضرت زهرا سلام الله علیها می‌باشد. ثابت نمودن این مطلب، در مطالبی جداگانه و مفصل صورت گرفته است.
دوما باید ثابت نماییم که اراده تشریعی، اراده‌ای عمومی است و اراده تکوینی، اراده‌ای خاص. که این مطلب نیز کاملا روشن است و با کمی تدبر و تفکر، حل خواهد شد. با این حال، برای همین موضوع نیز مقالات متعددی نگاشته شده است.
بعد از تذکر این دو مقدمه، به اصل استدلال می‌پردازیم:

ذکر دو نوع آیه
در قرآن کریم، با دو نوع آیه مواجه هستیم. یک نوع با مخاطبی خاص و یک نوع با مخاطبی عام. برای مثال به این دو آیه دقت کنید:

«إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا»[۱] «خدا فقط مى‏‌خواهد آلودگى را از شما خاندان [پیامبر] بزداید و شما را پاک و پاکیزه گرداند»
«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ أُحِلَّتْ لَکُمْ بَهِیمَهُ الْأَنْعَامِ…»[۲] «اى کسانى که ایمان آورده‏ اید به قراردادها[ى خود] وفا کنید براى شما [گوشت] چارپایان حلال گردیده…»

آیه اول، در حال بیان یک حکم «دوری از گناه و پلیدی»، برای گروهی خاص با نام «اهل البیت» است که با ادات حصر «انما» بیان شده است. یعنی فقط از این گروه.
اما در مقابل، آیات فراوانی در قرآن وجود دارد که از موارد مختلفی از پلیدی‌ها منع کرده و یا دعوت به خوبی‌ها نموده است. مخاطب این آیات عام هستند و همه را شامل می‌شوند، مثل آیه فوق که با «ایها الذین آمنوا» همه مومنان را شامل حکم می‌کند.

استدلال
از آنجا که اراده خداوند در «تشریع» عمومی است، و اراده در تکوین «خاص»؛ بنابراین هر جا در قرآن کریم اراده خداوند به خاص تعلق بگیرد، نمی‌تواند تشریع باشد. و هر جا که اراده خداوند با عام تعلق بگیرد، احتمال تکوین بودن، کم است.
در آیه شریفه ۳۳ احزاب، خداوند طهارت را به گروهی خاص منتصب کرده است. این از دو حال خارج نیست. یا منظور خداوند از این آیه، اراده تشریع بوده است؛ که به جهت خاص بودن، نمی‌شود.[۳] و یا اراده خداوند تکوین بوده است که اگر اچنین باشد، منظور از طهارت عصمت از گناه می‌باشد.

بنابراین آیه ۳۳ احزاب، به طور واضح بر عصمت ائمه اطهار و حضرت زهرا سلام الله علیها دلالت می‌کند.

__پی‌نوشت_____________
۱. آیه ۳۳ احزاب
۲. آیه ۱ سوره مائده
۳. چرا که اگر اراده تشریع باشد، دلیلی ندارد که تنها به گروهی خاص حکم شود. چرا که طاهر بودن از گناه (یعنی خود را به دام گناه نیانداختن) بر همگان واجب و لازم است و صحیح نیست که تنها به یک گروه خاص، تشریع شود که تنها شما خود را از دام گناه حفظ نمایید. آیه شریفه با ادات حصر، طهارت را تنها برای اهل بیت وضع کرده است. در حالی که طهارت برای همگان لازم الاجرا است.

شیخ علی شاهرودی - پایگاه تخصصی شبهه

مطالب مشابه

ارسال پاسخ یا نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


  • احادیث صحیح السند درباره ولادت حضرت مهدی(ع)
  • چرا اسلام، حکم به قتل مرتد داده است؟
  • بررسی ورود اسلام به ایران
  • چرا اسلام برده‌داری را تجویز کرد؟
عنوان اسلایدر
  • آخرین مطالب