یکشنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۸
آخرین مطلب با عنوان ، تاثیرات روانشناسی دین در 7 ساعت قبل منتشر شده است .
»   فرقه الیمانی (احمدالحسن)  »   اشکال ناظم عقیلی بر توقیع سمری+نقد
۳۱ فروردین ۱۳۹۸ , ساعت ۱:۳۲

اشکال ناظم عقیلی بر توقیع سمری+نقد

شیخ ناظم عقیلی، یکی از ارکان سه گانه دفتر نجف احمد الحسن یمانی (مدعی امامت و وصایت)، در کتاب خود، «بلکه هدایت شوید» در رفع اشکال از نیابت احمدالحسن، می‌گوید: «از عمده استدلال [هایی که بر رد نیابت احمدالحسن اقامه می‌شود،] توقیع علی بن محمد سمری می‌باشد.» سپس در ادامه به چند اشکال بر این توقیع اشاره می‌کند.

ابتدا قبل از بیان اشکالات ناظم عقیلی بر توقیع علی بن محمد سمری، اصل این توقیع را مرور می‌کنیم:
متن توقیع شریف:
«بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ. یا علِی بنَ مُحَمَّدٍ السَّمُرِی! أَعْظَمَ اللهُ أَجْرَ إِخْوَانِک فِیک فَإِنَّک مَیتٌ مَا بَینَک وبَینَ سِتَّهِ أَیامٍ فاَجْمِعْ أَمْرَک ولَا تُوصِ إِلَی أَحَدٍ فَیقُومَ مَقَامَک بَعْدَ وَفَاتِک فَقَدْ وَقَعَتِ الْغَیبَهُ الثَّانِیهُ (التَّامَّهُ) فلَا ظهُورَ إِلَّا بعْدَ إِذْنِ اللهِ عَزَّ وجَلَّ وذَلِک بَعْدَ طُولِ الْأَمَدِ وقَسْوَهِ الْقُلُوبِ وامْتِلَاءِ الْأَرْضِ جَوْراً وسَیأْتِی شیعَتِی منْ یدَّعِی الْمُشَاهَدَهَ أَلَا فَمَنِ ادَّعَی الْمُشَاهَدَهَ قَبْلَ خُرُوجِ السُّفْیانِی والصَّیحَهِ فَهُوَ کاذِبٌ مُفْتَرٍ ولَا حوْلَ ولَا قوَّهَ إِلَّا باللهِ الْعَلِی الْعَظِیمِ. قَالَ: فَنَسَخْنَا هَذَا التَّوْقِیعَ وخَرَجْنَا مِنْ عِنْدِهِ فَلَمَّا کانَ الْیوْمُ السَّادِسُ عُدْنَا إِلَیهِ وهوَ یجُودُ بِنَفْسِهِ. فَقِیلَ لَهُ: مَنْ وَصِیک مِنْ بَعْدِک؟ فَقَالَ: لِلهِ أَمْرٌ هُوَ بالِغُهُ ومضَی – رَضی اللهُ عَنْهُ – فَهَذَا آخِرُ کلَامٍ سُمِعَ مِنْهُ»
ترجمه:
«بسم الله الرحمن الرحیم، اى علىّ بن محمّد سمرىّ، خداوند اجر برادرانت را در عزاى تو عظیم گرداند که تو ظرف شش روز آینده خواهى مرد، پس خود را براى مرگ مهیّا کن و به احدى وصیّت مکن که پس از وفات تو قائم مقام تو شود که غیبت تامّه واقع شده و ظهورى نیست مگر پس از اذن خداى تعالى و آن پس از مدّتى طولانى و قساوت دل‌ها و پر شدن زمین از ستم واقع خواهد شد. و به زودى کسانى نزد شیعیان من آیند و ادّعاى مشاهده کنند، بدانید هر که پیش از خروج سفیانى و صیحه آسمانى ادّعاى رؤیت و مشاهده کند دروغگوى مفترى است، و لا حول و لا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ العلیّ العظیم. پس؛ از آن توقیع استنساخ کردند و از نزد او خارج شدند، و چون روز ششم فرا رسید نزد او بازگشته و او را در حال احتضار بود، یکى از مردمان پرسید: وصىّ تو پس از شما کیست؟ گفت: خداوند را امرى است که خود او رساننده آن است، و فوت کرد. و این آخرین کلامى بود که از او شنیده شد.»

در این توقیع، با وجود عبارت «فهو کذاب مفتر» می‌توان دانست که منظور حضرت از مشاهده، صرف مشاهده و رویت ایشان نیست، بلکه منظور ادعای دیدن و نسبت دادن قول و یا فعلی به حضرت است. چرا که افتراء غیر از کذب بودن ادعا است. افتراء یعنی نسبت دادن به دروغ. پس این عبارت به صراحت، ادعای نیابت را بعد از نائب چهارم، باطل اعلام می‌کند.

دلایل ناظم العقیلی
پس از بیان این مقدمه، توضیح اشکالات شیخ ناظم عقیلی:
ناظم عقیلی برای رد این اشکال بزرگ که به احمدالحسن وارد شده است، چند دلیل می‌آورد، که ما به دو دلیل اول او اشاره کرده، و بنابراین، تمام ادعایش را باطل خواهیم نمود:
او می‌گوید: «اولا توقیع سمری خبر آحاد است و نمی‌توان به خبر واحد استناد کرد»

رد دلیل اول ناظم
در رد این ادعا می‌گوییم:
اولا روایت آحاد، از دیدگاه اکثر علماء شیعه، قابل اعتماد است و به آن عمل می‌شود. ثانیا حجیت و عدم حجیت روایات، در فقه مورد بررسی قرار می‌گیرد و در اعتقادات، به این موارد اعتناء نمی‌شود. ثالثا بر مذهب و اعتقاد شما (یمانی‌ها) خبر واحد باشد یا نباشد، صحیح باشد یا نباشد، معتبر است و باید به آن پایبند بود. پس بر اعتقاد شما، این روایت ولو آحاد باشد ولو ما شیعیان آن را قبول نداشته باشیم، برای شما معتبر است.

دلیل دوم ناظم
او در ادامه می‌گوید: «دوما توقیع سمری مرسل است و با چشم پوشی از ارسالش، راوی آن احمد بن حسن مکتب، مجهول است.»

رد دلیل دوم
در نقد اشکال دوم می‌گوییم:
اولا در دیدگاه شما مرسل بودن و یا ضعف رجالی هیچ اعتباری ندارد، و روایت به طور کل، حجت است. پس از دیدگاه شما این روایت هیچ اشکالی متوجه‌اش نمی‌شود. ثانیا، از دیدگاه ما این روایت معتبر است، چرا که محمد الحسن بن احمد مکتب، نه تنها تضعیف نشده و مجهول نیست، بلکه به جهت ترحم شیخ صدوق بر او و کثرت روایاتش، مورد وثوق است. فاضل ماهر ملا عنایت الله در کتاب مجمع الرجال [ج ۷ ص ۱۹۰] بیان نموده است: «ابومحمد حسن بن الحسین بن ابراهیم بن احمد بن هشام مکتب است و صدوق مکررا با طلب رضایت و رحمت خداوند از او یاد نموده است و این از نشانه های صحت و وثاقت است.» [مکیال المکارم جلد ۲ صفحه ۴۰۶ و ۴۰۷]

شیخ ناظم عقیلی، وقتی برای ادعایش هیچ دلیل موجهی نمی یابد، شروع به بیان مطالب باطلی می کند که ماحصل آن این است که در هیچ جای این توقیع، از ممنوعیت نیابت و بطلان آن نه تصریحا و نه تلویحا یاد نشده است. که ما تمام مطالب او را، با همان مقدمه ابتدایی باطل کردیم.

کانال تلگرامی وارث (نقد احمدالحسن یمانی)

مطالب مشابه

یکی از اعتقاداتی که ائمه اطهار علیهم السلام با آن مبارزه کرده و آن را انحراف در توحید می‌دانستند، مساله تشبیه است. به طوری که در اعتقادات شیعه اثنی عشری، قائلین به مساله ...
یکی از اموری که در روایات ما به عنوان صفات و شرایط و علامت‌های امام معرفی شده است، تسلط امام به تمام زبان‌ها و لغات می‌باشد و از آنجایی که احمد اسماعیل بصری ...
احمدالحسن بصری مدعی علوم امامت می‌باشد که بسیار به این علم خود می‌بالد و به اصطلاح لقب امامت مفترض الطاعه را به خود می‌دهد، این در حالیست که وی حتی از ساده‌ترین علوم ...
احمدالحسن در پاسخ به این سئوال که اگر کسی غیر از تو، که نامش احمد باشد و همین ادعاها را به زبان بیاورد چه پاسخی دارید؟ می‌گوید: هرکسی که به دروغ ادعای وصیت ...
متن شبهه:قائم احمد ع دوازدهمین وصی از فرزندان فاطمه سحدیث لوح اخضر ،حضـــرت زهرا (س): محَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ أَبِي الْجَارُودِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع عَنْ ...

ارسال پاسخ یا نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


  • احادیث صحیح السند درباره ولادت حضرت مهدی(ع)
  • چرا اسلام، حکم به قتل مرتد داده است؟
  • بررسی ورود اسلام به ایران
  • چرا اسلام برده‌داری را تجویز کرد؟
عنوان اسلایدر
  • آخرین مطالب