جمعه, ۲۸ تیر ۱۳۹۸
آخرین مطلب با عنوان ، اگر برده‌داری بد است، چرا خدا تجویز کرده؟ در 2 هفته قبل منتشر شده است .
»   نقد سخنرانی‌ها, وقایع تاریخی  »   پاسخ به انکار شهادت حضرت زهرا(س) و روضه ایشان
۱۱ دی ۱۳۹۴ , ساعت ۸:۱۸
پاسخ به انکار شهادت حضرت زهرا(س) و روضه ایشان

توضیح کوتاه: حضرت زهرا سلام الله علیها به شهادت رسیده اند...

پاسخ به انکار شهادت حضرت زهرا(س) و روضه ایشان

اخیرا در فضای مجازی فایل صوتی‌ای منتشر شده است از سخنرانی یکی از اساتید آزاد اسلامی مشهد که درباره حضرت زهرا سلام الله علیها و تاریخ اسلام حاوی مطالب ناروا و اشتباه است. در این مختصر به بخشی از این سخنان بی‌اساس خواهیم پرداخت.
(این سخنان منسوب به خانم صالحه نعمت اللهی می‌باشد

این خانم ابتدا از نقل یک داستان شروع می‌کند:

“سفارت انگلیس کارگزاری را در میدان بهارستان تهران داشت، همچنین یک آشیخی نیز بود که بیمار پدربزرگ من بود، بعد از مدتی غیبت و اومدن دوباره، دیدم قبا و عبایی نو … برتن دارد، پرسیدم چه شده؟ گفت: خدا خیر بده این انگلیسی‌ها را،… این آقای کارگزار، روزی ۵ هزار به من میده که من روضه حضرت فاطمه (س) را بخوانم.

نقد این گفتار:
اولا در صحت این داستان باید مدرکی نیز ارائه بشود، از آنجا که ۵ هزار تومان در آن زمان مبلغ قابل توجه‌ای بوده است و همچنین عدم حضور در یک مدتی که موجب تعجب پزشک شده است خود قابل تامل است، چگونه مرور این زمان و رسیدن این پول بزرگ، در بهبودش از بیماری کارگر نشده است که منجر به ملاقات دوباره پزشک شده؟ چه دلیلی داشته است منبر رفتن یک روحانی، که نهایتا یک دهه فاطمیه باشد، باعث عدم حضورش در محضر پزشکش شود، و چه دلیلی دارد که نبودن ده روزه یک بیمار برای پزشکش، تعجب برانگیز باشد؟

اما ادامه می دهد:

“روضه حضرت زهرا بخوانم که: عمر آمده درب را کوبیده به پهلوی حضرت زهرا (س). اصلا دروغ محض است، برای اینکه بین شیعه و سنی تفرقه بیافته…”


نقد این گفتار:
ادعای دروغ بودن اصل ماجرا هجوم به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها، نشانه سواد کم و مطالعه‌ات تاریخی در حد صفر این خانم می‌باشد. موضوع حمله به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها و شکستن و آتش زدن درب؛ از مسلمات مذهب تشیع، و بلکه اسلام می‌باشد. به برخی از این مستندات تاریخی و روایی اشاره‌ای خواهیم کرد

دیلمی روایت کرده است که: حضرت فاطمه سلام الله علیها فرمودند: «هیزم زیادی در کنار در خانه‌مان جمع کردند و آتش آوردند که در و ما را با هم بسوزانند. من در پشت لنگه در ایستادم و آنان را به خدا و پدرم قسم دادم که دست از ما بردارند و بروند. پس عمر تازیانه را از دست قنفذ گرفت و با آن به بازوی من زد. عمر با لگد به در کوبید… پس محسن را سقط کردم در حالیکه کشته بی گناه بود. [بحارالانوار، ح۸ ص۲۳۱]

در روایت دیگر دارد: علی علیه السلام فرمود: روزی رسول خدا می‌گریستند، علت را جویا شدم فرمودند: از کتک خوردن تو و سیلی خوردن فاطمه گریه می کنم. [امالی صدوق، ص ۱۱۸؛ بحارالانوار، ج۲۸، ص۵۱]

و همچنین شیخ مفید نقل می کند که: علی بن ابی طالب فرمودند: خانه را به رویم آتش زدند و ابوبکر بالای منبر بود… [امالی مفید، ص ۵۰]

کار به حدی بالاگرفته است که علما در مورد کشته شدن حضرت زهرا توسط عمر بن خطاب و سقط محسن علیه السلام به همین واسطه اجماع کرده اند، یعنی در طول تاریخ کسی غیر از این نگفته است. برای توضیحات بیشتر مراجعه شود به مقاله:

هجوم به خانه وحی

درباره میخ درب نیز در کتاب موتمر علما بغداد ص ۱۳۵ به آن اشاره شده است، علاوه بر آن روایات دیگر نیز موجود می‌باشد که به علت اجمال در رساله فوق از بیان همه آنها معذوریم.
علاوه بر مطالب فوق، جالب است سابقه خلیفه ثانی را در مورد زدن زنان و تازیانه‌اش مطالعه بفرمایید:

سابقه عمر در زدن زنان درخشان است، دارد که او کنیز یکی از بنی موئل را شکنجه کرد تا اینکه خودش خسته شد. [السیره النبوی(ابن هشام): ج۱، ص۳۴۱، السیره الحلبیه:ج۱، ص۳۰۰]
همچنین کتاب های تاریخ و حدیث می گوید: هنگامی که عثمان بن مظعون مرد، زنان گریه می کردند. عمر با تازیانه آنان را می زد، رسول خدا دستش را گرفت و فرمود: بگذار گریه کنند… [مسند احمد: ج۱ صص۲۳۷-۳۳۵؛ مستدرک حاکم:ج۳،ص۱۹۰؛ ذهبی آن را صحیح خوانده]
در جای دیگر ابن ابی الحدید می گوی: اولین کسی را که عمر با تازیانه اش او را زد، ام فروه دختر ابی قحانه بود. هنگامی که ابوبکر مرد، زنان و از جمله خواهرش ام فروه در مرگ او نوحه گری کردند… عمر، ام فروه را از میانشان بیرون آورد و او را با تازیانه اش زد. زنان فرار کردند.[شرح نهج البلاغه: ج۱،ص۱۸۱]
همچنین در مرگ خالد بن ولید زنانی در فراقش گریه می کردند، … عمر آمد و آنها را با تازیانه زد در این هنگام روبند یکی از زنان افتاد، گفتند: یا امیرالمومنین! روبندش. گفت او را رها کنید که او را حرمتی نباشد… [الغدیر ج۶ ص ۱۶۱ به نقل از کنزل العمال:ج ۸ ص ۱۹۱؛ الاصابه: ج۳ ص۶۰۶]

این خانم در ادامه سخنانشان می گویند:

“ما پیرو هستیم، صاحب شیعه حضرت علی است که ۲۵ سال سکوت کردند، برای اینکه تفرقه نیافتد…”

نقد این گفتار:
این که چون حضرت علی علیه السلام سکوت کردند ما هم باید سکوت کنیم اشتباه است، جایگاه و مقام امامت چیزی است برخلاف مقام و جایگاه ما، اگر امیرالمومنین علی علیه السلام شمشیر می‌کشیدند و شروع می‌کردند به قتل منافقان، ما هم باید شمشیر بکشیم و همه را بکشیم؟! حالا که امیرالمومنین نان خشک در آب می‌زدند و می‌خوردند آیا غذای چرب امروز ما بر ما حرام است؟ یا واجب است نان خشک به آب بزنیم؟
اما سکوت امیرالمومنین، به دستور پیامبر صل الله علیه و آله بود، دستور مستقیم پیامبر به امیرالمومنین علی علیه السلام شمولیت و اطلاق ندارد تا بشود حکم را سرایت داد به عموم مسلمین و مومنین داد.
اما با این حال حضرت علی علیه السلام در چند ماه ابتدایی حرکت‌هایی بر علیه حکومت انجام داد و حتی در روزی که ابوبکر و عمر قرار بر نبش قبر فاطمه سلام الله علیها داشتند حضرت با شمشیر سد آنان شد و عمامه جنگ بر سر کردند. حرکت ابتدایی امیرالمومنین از جنبه نفیی شروع شد و بعد به سکوت منجر گشت، اگر قرار است حکمی را سرایت بدهیم حکم صحیح این است که ابتدا باید از جنبه نفیی وارد شویم و بعد از نگرفتن نتیجه به جنبه سکوت روی بیاوریم…
باید بدانیم که امروز سکوت ما در قبال ظلم‌هایی که به حضرت زهرا سلام الله علیها و امیرالمومنین وارد آمده است، باعث می‌شود ظلم ها مخفی بماند و حقانیت امیرالمومنین نمایان نگردد.

این خانم بی اطلاع در جای دیگر ادعای گزافی کرده اند در ادامه می گویند:
“نصف بیشتر پیشرفت دین ما محصول ثروت خدیجه، محصول ثروت ابوبکر، محصول بخشی از درایت عایشه است… نمی توان چشم ها را بست”

پاسخ به ادعی گزاف:
در مورد ثروت حضرت خدیجه سلام الله علیها چنین آمده است که: خصوصیت خدیجه این است که دارای شم اقتصادی و روح بازرگانی بود و آوازه شهرتش در این زمینه به شام هم رسیده بود. آن گونه که از تاریخ بر می‌‌آید ثروت حضرت خدیجه علیهاالسلام حاصل دست رنج خود وی بود و از ارث و میراث خبری نبود، به همین جهت پدر و عمویش هیچ‌‌گونه دخالت و تصرفی در امور و اموال ایشان نداشتند، به گونه‌‌ای که از ایشان به ملکه عظیمه تعبیر می‌‌کردند.
در مورد اموال حضرت، علامه مجلسی چند روایت نقل می‌‌کند که طبق این احادیث در شهر مکه کسی از ایشان ثروتمندتر نبود و در هر سو و ناحیه، غلامان احشام و اغنام فراوانی داشتند و بیش از ۸۰ هزار شتر در مناطق مختلف برای تجارت داشتند، و در مناطق مختلفی چون مصر و حبشه تجارتخانه داشتند و عده‌‌ای برای ایشان مشغول تجارت بودند.
در مورد منزل ایشان گفته شده که از لحاظ وسعت به اندازه‌ای بود که تمام مردم مکه را در بر می‌گرفت و در بالای این منزل گنبدی از ابریشم آبی رنگ قرار داده بودند و در آن نقش‌‌های خورشید و ماه و ستارگان منقش بود و آن گنبد ابریشمی زیبا را با طناب‌هایی از ابریشم و میخ‌‌هایی از فولاد، محکم کرده بودند.
بنابراین، این فقرات نشانگر تجارت جهانی آن حضرت بوده که در شهرها و کشورهای مختلف چون مصر و حبشه تجارتخانه داشتند. همچنین دلالت بر قدرت بالای مدیریتی حضرت و ناشی از دانش وسیع آن بزرگوار بود، که با سنی جوان، از نبوغ فوق‌العاده‌ای برخوردار بود. [بحارالانوار: ج ۱۶، ص۲۱ و ۲۲]
این بانو بعد از ازدواج با پیامبر(ص) تمام اموال خود را در راه پیشرفت اهداف اسلام هدیه کردند. وی به عمویش ورقه گفت: کلید تمام اموالم را نزد حبیبم ببر و از جانب من به او بگو: تمامی این اموال هدیه است به او و تمامی آن ملک اوست که در آن هرگونه تصرفی بخواهد، انجام دهد. به راستی آیا در تمام دوران پس از بعثت پیامبر(ص) چنین فداکاری مشاهده شده است؟ کدام یک از همسران ایشان، چنین رتبه‌‌ای از فداکاری رسیده‌‌اند؟ [بحار الانوار: ج۱۶، ص۷۱

اما در مورد ابوبکر (خلیفه دوم)، اولین کسی که چنین دروغی را انتشار داد، شبکه نور بود، در مورد این شخصیت باید به حقایق تاریخی رجوع کرد:
ابوقحافه پدر ابوبکر و پسرانش، از بردگان عبدالله بن جدعان و از تبار حبشی بودند و هنگامی که ابوبکر از بردگی آزاد شد نام او را عتیق گذاشتند.[الطبقات: ج ۳، ص ۱۷۰] با این حال یک بنده تازه آزاد شده امکان ندارد که ثروتمند باشد تا بتواند ثروتش را در راه اسلام خرج کند.
در مورد وی آورده‌اند که کسب و کاری بی اهمیت داشته است، یا بزاز بوده است که پارچه را بر روی سر خود می‌گذاشته و در شهر می‌فروخته و یا فروشنده گوسفند بوده است… [البدایه و النهایه ج ۳ ص ۲۹-۳۰؛ السیره النبویه ابن کثیر ج ۱ ص ۴۳۹]. با این اوصاف ثروتمند بودن وی بعید بنظر می‌رسد.
علمای اهل سنت (عامه) در کتب خود این نکته را نوشته‌اند که ابی بکر سال‌ها پس از بعثت اسلام آورده است. و اسلام آوردن او بعد از اسلام آوردن حداقل ۵۰ نفر بوده است. یعنی دقیقا بعد از واقعه اسراء و معراج که بنابر روایت واقدی یک سال و نیم قبل از هجرت اتفاق افتاده است.و برخی هم نوشته اند او زمانی ایمان آورد که حضرت علی علیه السلام ۲۱ سال داشتند. یعنی یک سال و نیم قبل از هجرت. و یا گفته اند که او هفت سال پس از بعثت رسول خدا اسلام آورد. [سیره حلبی ج ۱ ص ۲۷۳؛ البدایه و النهایه ج ۳ ص ۲۸ ؛ تاریخ طبری ج ۲ ص ۶۰؛ مجمع الزوائد ج ۱ ص ۷۶ به نقل از طبرانی در تفسیر کبیر؛ الاستغاثه ج ۲ ص ۳۱؛ عثمانیه ۲۸۶؛ شرح نهج البلاغه ج ۱۳ ص ۲۲۴]

اما درایت عایشه، در این حرف کاملا احمقانه، فقط بیان چند مصداق از مصادیق خیانت او به اسلام کافیست… اول تایید خلافت ابوبکر، دوم تایید خلافت عمر، سوم تایید خلافت عثمان، چهارم خروج بر عثمان و کشتن وی ، پنجم خروج بر علی علیه السلام و شروع جنگ جمل که به کشته شدن ۳۰ هزار نفر از مسلمین انجامید…
آیا کسی که ۳۰ هزار مسلمان را به کشتن بدهد و هیچ بهره ای از آن نبرد، می‌تواند درایت داشته باشد؟
اما عبارتی را که خانم سخنران به کار برده اند، به طور مشهور، اینگونه شهره است که: اسلام مرهون وجود ثروت خدیجه، شمشیر علی و درایت پیامبر است.

در ادامه سخنان بی‌اساس خود می‌گوید:
“اهل بیت روی چشم همه جای داشتند، چه کسی جرات داشت به حضرت زهرا را که به احتمال قوی سرطان کبد داشته است جسارت کند؟

نقد این گفتار:
اولا از احادیث مذکور در بالا، بغض نسبت به اهل بیت کاملا مشهود است، دوما مگر همین گروه که اهل بیت را روی چشم می‌گذاشتند، سیدالشهدا علیه السلام را تکه تکه نکردند، مگر همین گروه برای قتل امیرالمومنین جنگ به راه نیانداختند، مگر این گروه به امام حسن علیه السلام زهر ندادند. و مگر این گروه، به فرق امیرالمومنین شمشیر فرو نیاوردند. حالا چه کسی چشم را به واقعیت ها بسته است

اما در مورد سرطان کبد، از دلایل اصلی ابتلا به سرطان کبد، مصرف بیش از حد الکل و یا هپاتیت سی می‌باشد، در حالی که این شرایط برای شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها غیر ممکن بوده است، ضمن اینکه علم امروزی پزشکی برای تشخیص سرطان کبد، به روزها بررسی و آزمایش نیاز دارد، چطور پزشکی نه چندان متخصص، با یک نظریه ساده بیماری کبد شخصی  را در ۱۴۰۰ سال پیش تشخیص می‌دهد؟

بعد از اینکه خزئبلات ایشان باعث تعجب حضار و شاید خودشان هم می‌شود، اینچنین فرار رو به جلو می‌کنند که:
“بله، قبل از اینکه حضرت رسول بیایند این اتفاق‌ها افتاد، سنگ می‌زدند و شکمبه شتر بر روی سر پیامبر می‌ریختند… ولی در بدر و احد و خندق دیگر تسلیم شدند همه”

نقد این عبارت:
قبل از اینکه حضرت رسول صل الله علیه و آله به رسالت مبعوث بشوند امین مکه بودند و مورد تکریم و احترام همه، قضیه سنگ زدن و شکمبه گوسفند و شتر برای بعد از بعثت است… اما در مورد جنگ‌های پیامبر باید گفته شود که جنگ بدر و خندق هرچند لشکر اسلام بر کفار مکه و اطراف آن پیروز شدند، ولی باعث نشد تا کفار دست از سر مسلمانان و شخص پیامبر اکرم صل الله علیه و آله بردارند؛ بلکه فتح مکه باعثه این کار شد.
همچنین جالب است بدانید که در جنگ احد که با سهل انگاری‌های برخی از لشکریان اسلام، منجر به محاصره پیامبر و امیرالمومنین شد، و تمام کسانی که این خانم برای آنها عبارت آقا و … بکار برده است در این جنگ گریختند و پیامبر را تنها گذاشتند. چگونه از چنین افرادی که جان پیامبرشان را فدای جان خودشان می‌کنند، توقع داشت که در روزی که با کودتا قدرت را به دست آورده‌اند، مخالفان خود را ولو دختر پیامبر باشند، به قتل نرسانند.

در ادامه سخنان خلاف واقع خود چنین می‌آورد که:
“خود آقای عمر…قوی هیکل و بزرگ و بسیار جنگ آور بوده

در نقد این کلام می گوییم:
باید گفت که: عمر، خلیفه دوم عامه، شش سال بعد از بعثت، اسلام آورد. با این‌که او در بیشتر جنگ‌های پیامبر صل الله علیه و آله از بدر و احد تا حنین و… حضور داشت، در تاریخ؛ رشادت و استقامت ویژه‌ای برای او نقل نشده است. درباره او چنین گفته‌اند که: عمر در ابتدای ظهور اسلام، از مخالفان سرسخت مسلمانان بود و بر افرادی که از قبیله‌اش، به اسلام می‌گرویدند با خشونت رفتار می‌کرد تا جایی که خواهر و دامادش، اسلام خود را از عمر مخفی نگه می‌داشتند [بلاذری، احمد بن یحیی، انساب الاشراف، تحقیق: زکار، سهیل، زرکلی، ریاض، ج ۱۰، ص ۲۸۶، بیروت، دار الفکر، چاپ اول، ۱۴۱۷ق]
در داستان جنگ احد نیز فرار او به کوه و تنها گذاشتن پیامبر و علی علیه السلام در بین شیعه و سنی مشهور است. چطور می‌توان چنین شخصیتی را شجاع نامید؟

و همچنین در کمال ناباوری و حماقت محض مطلبی را در فضیلت آقایش (عمر بن خطاب) می‌آورد که در هیچ منبعی یافت نمی‌شود: “آنچنان جذب حضرت رسول شدند که نمی دانید چه علاقه ای به حضرت رسول داشتند، میگن حتی یک روز می رفتند سر مزار ایشان یک روز که بعد از مدتها این کار را انجام داده بودند و پیر شده بودند، رفتند اینقدر گریه کردند که مردند…”
برای این سخنان بی اساس باید گفت: چطور کسی را که ۶ سال بعد از بعثت پیامبر به او ایمان می‌آورد، مجذوب اوست؟ ۶ سال منکر پیامبری حضرت محمد صل الله علیه و آله شدن نشانه تنفر نباشد نشانه علاقه شدید به پیامبر نخواهد بود… همچنین کسی را که اینچنین مجذوب پیامبر باشد او را متهم به یاوه و هیذیان گویی نمی‌کند[صحیح بخاری: ج۴ص۳۱] و عزاداران او را با شلاق نخواهد زد که گریه کردن را شرک معرفی کند.
درباره مرگ او نیز بین تمام شیعه وسنی اجماع است که او توسط شخصی به نام ابولولو و با ضربات متعدد شمشیر کشته شده است… مرگ او بر سر قبر پیامبر کاملا ادعایی بی اساس و بی سند است.

در نهایت هم اینچنین مطلبش را تمام می‌کند که:
“یک دونه خدا داریم، هرکس با هر زبانی که می‌خواهد می‌خواند… منتهی بهترین دین دین ماست؛ زرتشتی عالی، یهودی عالی، مسیحی عالی…”

باید درباره این عبارت انتهایی یک هشدار جدی را متذکر شد، عبارات و کلماتی که این خانم بیان می کنند و نیز اعتقادات ایشان؛ بیان از حفره‌ای است عمیق که ایجاد کننده آن بهاییت بودند؛ شعار بهاییت بسیار نزدیک است با سخنان این خانم؛ بهائیان می‌گویند دلت پاک باشه هر کاری می‌خواهی بکن، و این خانم می گوید: یک خدا داریم با هر زبانی دوست داری صدا بزن. بهاییت می‌گوید: دین مطرح نیست بلکه اعتقادات صحیح مطرح است، و این خانم می‌گوید: زرتشت و مسیحی و یهودی و مسلمان فرقی ندارند همه عالی‌اند ولی اسلام بهتر است..

در اخبار منتشر شده پس از انتشار نقدها نسبت به این سخنرانی، دانشگاه آزاد مشهد، خانم صالحه نعمت اللهی از دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، اخراج شدند.

شیخ علی شاهرودی - پایگاه تخصصی شبهه

مطالب مشابه

پاسخ به انکار شهادت حضرت زهرا(س) و روضه ایشان
«شمس تبریزى»، شاعر صوفی مسلک قرن ششم بوده که انحرافات بسیاری در آثارش مشهود است. از جمله سخنان انحرافی او، تخفیف مقام حضرت زهرا سلام الله علیها می‌باشد. وی مقام ...
پاسخ به انکار شهادت حضرت زهرا(س) و روضه ایشان
روی عَنِ النَّبِیصلی الله علیه و آله، انه قال:مَنْ مَاتَ عَلَی حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ شَهِیداًوَ مَنْ مَاتَ عَلَی بُغْضِ آلِ مُحَمَّدٍ لَمْ یشَمَّ رَائِحَةَ الْجَنَّة مقدمهیکی از ...
پاسخ به انکار شهادت حضرت زهرا(س) و روضه ایشان
پرسش:نارضايتی و غضب فاطمه زهرا سلام الله علیها، نسبت به خلفاء در چه كتاب‌هایی بيان شده است؟ پاسخ:در اكثر تواريخ و كتب روائی معتبر اهل سنت اين ...
پاسخ به انکار شهادت حضرت زهرا(س) و روضه ایشان
سوال:در رابطه با صلوات خاصه حضرت صديقه سلام الله «اللهم صلى علی فاطمة و ابیها و بعلها و بنیها و سر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک» آیا سند روایی از معصومین ...
پاسخ به انکار شهادت حضرت زهرا(س) و روضه ایشان
در طول تاریخ حوادث و وقایع زیادی موجود است که بعض آنها در خاطره‌ها مانده و برخی دیگر در میان سطرهای کتب تاریخی، مدفونند. از جمله این حوادث تلخ، واقعه شهادت فاطمه زهرا ...

ارسال پاسخ یا نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


  • احادیث صحیح السند درباره ولادت حضرت مهدی(ع)
  • چرا اسلام، حکم به قتل مرتد داده است؟
  • بررسی ورود اسلام به ایران
  • چرا اسلام برده‌داری را تجویز کرد؟
عنوان اسلایدر
  • آخرین مطالب