چهارشنبه, ۲۹ آبان ۱۳۹۸
آخرین مطلب با عنوان ، تقلب کردن طلبه‌ها در امتحانات حوزه علمیه در 3 هفته قبل منتشر شده است .
»   شبهات قرآنی, شبهات وجود خدا  »   توهین و فحاشی الله در قرآن!
۱۲ فروردین ۱۳۹۵ , ساعت ۱۰:۲۷

توهین و فحاشی الله در قرآن!

متن شبهه منتشر شده:
چند نمونه ی کوچک از توهین و فحاشی الله در قرآن:
۱_ بى تردید بدترین جانوران پیش خدا کسانى اند که کفر ورزیدند و ایمان نمى آورند (۵۵)سوره انفال
۲_ و مثل [دعوتکننده] کافران چون مثل کسى است که حیوانى را که جز صدا و ندایى [مبهم چیزى] نمى شنود بانگ مى زند [آرى] کرند لالند کورند [و] درنمى یابند (۱۷۱)سوره ی بقره
۳_ و در حقیقت بسیارى از جنیان و آدمیان را براى دوزخ آفریدهایم [چرا که] دلهایى دارند که با آن [حقایق را] دریافت نمى کنند و چشمانى دارند که با آنها نمى بینند و گوشهایى دارند که با آنها نمى شنوند آنان همانند چهارپایان بلکه گمراهترند [آرى] آنها همان غافل ماندگانند.(۱۷۹)اعراف
۴_ چرا آنها از تذکر روى گردانند (۴۹) گویى گورخرانى رمیده اند (۵۰)سوره مدثر
۵_ گستاخ [و] گذشته از آن زنازاده است (۱۳)  به صرف اینکه مالدار و پسردار است (۱۴)  چون آیات ما بر او خوانده شود گوید افسانه هاى پیشینیان است (۱۵) زودا که بر بینىاش داغ نهیم [و رسوایش کنیم]  (۱۶) سوره ی قلم
۶_ اف بر شما و بر آنچه غیر از خدا میپرستید مگر نمى اندیشید  (۶۷)سوره ی انبیا

پاسخ شبهه:
درباره قرآن باید گفت کتاب اخلاق است، کتابی که مردم را به با اخلاقی و دوری از بی‌ادب و خلاف انصاف سخن گفتن رهنمود می‌کند: «وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا» [بقره، ۸۳] از فحش دادن نهی می‌کند، حتی به کسانی که خداباور نیستند: «وَلَا تَسُبُّوا الَّذِینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ»، [انعام، ۱۰۸] چطور در چنین کتابی بی‌ادبی باشد؟ کتابی که خود دستور به حسن کلام داده است؛ چطور خود توهین کند
با این مقدمه، به بررسی آیات مذکور در متن شبهه خواهیم پرداخت:

۱_ آیه ۵۵ سوره انفال: «إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِندَ اللّهِ الَّذِینَ کَفَرُواْ فَهُمْ لاَ یُؤْمِنُونَ» به تحقیق بدترین جنبندگان نزد خداوند کسانی هستند که کافرند و ایمان نمی‌آورند.
اگر منظور از توهین در قرآن، کلمه «دواب» به معنی «جنبنده» است که به «جانور» نیز تعبیر می‌شود؛ باید گفت اشتباه معنایی صورت گرفته است؛ دواب جمع «دابه» است به معنی جانورانی که بر روی زمین سیر کنند. [دهخدا] در روایات یکی از صفات امیرالمومنین علی علیه السلام، دابه الارض است.

۲_ آیه ۱۷۱ سوره بقره:  «وَمَثَلُ الَّذِینَ کَفَرُوا کَمَثَلِ الَّذِی یَنْعِقُ بِمَا لَا یَسْمَعُ إِلَّا دُعَاءً وَنِدَاءً صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لَا یَعْقِلُونَ» و مثل [دعوت‏ کننده] کافران چون مثل کسى است که حیوانى را که جز صدا و ندایى [مبهم چیزى] نمى‌شنود بانگ مى‏‌زند [آرى] کرند لالند کورند [و] درنمى‏‌یابند.
در این آیه یک تمثیل بکار رفته است، خداوند به عنوان سب و ناسزا به کسی نسبت حیوانیت نداده است، بلکه تمثیل برای دعوت‌کننده آورده است (شخص پیامبر) که مانند شخصی است که بر سر حیوانات فریاد و بانگ می‌زند در حالی که حیوانات حرف‌های او را نمی‌شنوند. چرا که بعد از آوردن دلایل و معجزات فراوان، بودند کافرانی که هنوز به پیامبر ایمان نیاوردند و از روی تعصب به پدران خود و دین آنان متمسک بودند؛ که خداوند چنین آیه‌ای را نازل کردند.

۳_ آیه ۱۷۹ اعراف: «وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ کَثِیرًا مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لَا یَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْیُنٌ لَا یُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَا یَسْمَعُونَ بِهَا أُولَئِکَ کَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولَئِکَ هُمُ الْغَافِلُونَ» و در حقیقت بسیارى از جنیان و آدمیان را براى دوزخ آفریده‏‌ایم [چرا که] دل‌هایى دارند که با آن [حقایق را] دریافت نمى‌کنند و چشمانى دارند که با آنها نمى‌بینند و گوش‌هایى دارند که با آنها نمى‌شنوند آنان همانند چهارپایان بلکه گمراه‏‌ترند [آرى] آنها همان غافل‏ ماندگانند.
در این آیه کفاری که حقایق را با چشمانشان نمی‌بینند و با گوش‌هایشان حرف راست و درست را نمی‌شنوند؛ به حیواناتی تشبیه کرده است که آنان نیز نه راه راست را تشخیص می‌دهند و حرف درست را می‌شنوند بلکه از آنان عقب‌تر و پایین‌تراند؛ چرا که اقلاً حیوانات راه درست را تشخیص خواهند داد و خود را به مهلکه نمی‌اندازند؛ ولی چنین افرادی که با دلایل عقلی و معجزات به پیامبر و خدای یکتا ایمان نیاورده‌اند، گویا صاحب عقل نیستند و تفاوتی با انعام (حیوانات) ندارند. (چرا که تفاوت انسان و حیوان در عقل است). این افاد حتی از روی عناد و سرپیچی از حق، خود را نیز به مهلکه می‌اندازند.

۴_ آیه ۴۹ الی ۵۲ سوره مدثر: «فَمَا لَهُمْ عَنِ التَّذْکِرَهِ مُعْرِضِینَ ﴿۴۹﴾ کَأَنَّهُمْ حُمُرٌ مُسْتَنْفِرَهٌ ﴿۵۰﴾ فَرَّتْ مِنْ قَسْوَرَهٍ ﴿۵۱﴾ بَلْ یُرِیدُ کُلُّ امْرِئٍ مِنْهُمْ أَنْ یُؤْتَى صُحُفًا مُنَشَّرَهً ﴿۵۲﴾» چرا آنها از تذکر روى گردانند (۴۹)گویى گورخرانى رمیده‏ اند (۵۰)که از مقابل شیرى فرار کرده‏ اند (۵۱)بلکه هر کدام از آنها انتظار دارد نامه جداگانه‏ اى از سوى خدا براى او فرستاده شود (۵۲)
در اینباره تفسیر نمونه تعابیر زیبایی دارد که به آن اشاره می‌کنیم:
در آیات قبل می‌گوید: چرا آنها این همه از تذکر و یادآورى رویگردانند؟ «فما لهم عن التذکره معرضین». چرا از داروى شفابخش قرآن فرار می‌کنند؟ چرا دست رد بر سینه طبیب دلسوز می‌زنند؟… معروف است که گورخر وحشت عجیبى از شیر دارد، حتى موقعى که صداى شیر را مى‏‌شنود چنان وحشتى بر او مستولى مى‏‌شود که دیوانه ‏وار به هر سو مى‌دود، مخصوصا هنگامى که شیر به گروهى از آنها برسد چنان پراکنده می‌شوند و به هر سو می‌دوند که هر بیننده‏‌اى را غرق تعجب می‌کند، اصولا این حیوان به حکم وحشى بودن از همه چیز وحشت دارد تا چه رسد به دشمن خونخوارش شیر. به هر حال این آیه تعبیرى است بسیار رسا و گویا از وحشت و فرار مشرکان از آیات روح‏ پرور قرآن، آنها را به گورخر تشبیه کرده.
می‌توان علت این تعابیر و تماثیل زیبا را چنین بیان کرد که؛ برای گورخر هیچ تفاوتی ندارد که شیر قصد صید داشته باشد یا نداشته باشد، از او فراری است، در حالی که اعراب جاهلی و مشرکان مکه نیز به هر طریقی از شنیدن حق فراری بودند تا جایی که به نقل تاریخ پنبه در گوششان می‌کردند تا آیات قرآن را نشنوند.
این تعابیر تفسیر، به خوبی بیانگر علت این تمثال زیبا و مفهومی است.

۵_ آیه ۸ الی ۱۶ قلم: «فَلَا تُطِعِ الْمُکَذِّبِینَ ﴿۸﴾ وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَیُدْهِنُونَ ﴿۹﴾ وَلَا تُطِعْ کُلَّ حَلَّافٍ مَهِینٍ ﴿۱۰﴾ هَمَّازٍ مَشَّاءٍ بِنَمِیمٍ ﴿۱۱﴾ مَنَّاعٍ لِلْخَیْرِ مُعْتَدٍ أَثِیمٍ ﴿۱۲﴾ عُتُلٍّ بَعْدَ ذَلِکَ زَنِیمٍ ﴿۱۳﴾ أَنْ کَانَ ذَا مَالٍ وَبَنِینَ ﴿۱۴﴾ إِذَا تُتْلَى عَلَیْهِ آیَاتُنَا قَالَ أَسَاطِیرُ الْأَوَّلِینَ ﴿۱۵﴾ سَنَسِمُهُ عَلَى الْخُرْطُومِ ﴿۱۶﴾»
پس از دروغزنان فرمان مبر (۸) دوست دارند که نرمى کنى تا نرمى نمایند (۹) و از هر قسم خورنده فرو مایه‏‌اى فرمان مبر (۱۰) [که] عیب‌جوست و براى خبرچینى گام برمى‌دارد (۱۱) مانع خیر متجاوز گناه پیشه (۱۲) گستاخ [و] گذشته از آن زنازاده است (۱۳) به صرف اینکه مالدار و پسردار است (۱۴) چون آیات ما بر او خوانده شود گوید افسانه‌هاى پیشینیان است (۱۵) زودا که بر بینى‌اش داغ نهیم [و رسوایش کنیم] (۱۶)
از آیه ۸ سوره قلم تا آیه ۱۶ خداوند در حال بیان احکامی است به پیامبر اکرم، که از بعضی از گروه‌ها اطاعت نکند. با مرور ترجمه، خواهیم دید توهین و بی‌ادبی نسبت شخص و گروهی صورت نگرفته است. بلکه از ویژگی‌های فردی صحبت به میان است.

۶_ آیه ۶۶ و ۶۷ سوره انبیاء: «قَالَ أَفَتَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ مَا لَا یَنْفَعُکُمْ شَیْئًا وَلَا یَضُرُّکُمْ ﴿۶۶﴾ أُفٍّ لَکُمْ وَلِمَا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَفَلَا تَعْقِلُونَ ﴿۶۷﴾»
گفت آیا جز خدا چیزى را مى‌پرستید که هیچ سود و زیانى به شما نمى‌‏رساند (۶۶) اف بر شما و بر آنچه غیر از خدا مى‌‏پرستید مگر نمى‌اندیشید (۶۷)
این آیه و آیات قبل بیانگر داستان حضرت ابراهیم و استدلال برای مشرکان است تا جایی که نوبت به حضرت ابراهیم علیه السلام می‌رسد و می‌گویند: «فریاد زد: آیا شما معبودهایى غیر خدا را مى‏‌پرستید که نه کم‌ترین سودى به حال شما دارند و نه کوچک‌ترین ضررى؛ اف بر شما، و بر این معبودهایى که غیر از اللّه انتخاب کرده‏‌اید، آیا هیچ اندیشه نمى‏‌کنید، و عقل در سر ندارید»
اما اگر منظور از توهین در آیه، کلمه «اف» است، باید معنای آن را بررسی کنیم تا شبهه توهین در این آیه مرتفع گردد. در معنی «اف» آورده‌اند: کلمه‌ای می‌باشد که در کراهت و انزجار خاطر و تنبیه طرف مقابل استعمال می‌کنند. [ناظم الاطباء] کلمه‌ای می‌باشد که به هنگام اظهار افسردگی، نفرت و کراهت استعمال کنند. [معین]

بنابراین:
۱_ در آیه ۵۵ انفال، منظور از دواب، جنبده است، نه حیوان به استعاره و کنایه توهین.
۲_ آیه ۱۷۱ بقره، در حال بیان یک تمثیل است، نه توهین.
۳_ آیه ۱۷۶ اعراف، ابتدا در حال بیان یک تمثیل است، در نهایت، تعبیر می‌کند از نشنیدن و ندیدند، به جهت پستن چشم و گوش بر حقایق.
۴_ آیه ۵۰ مدثر، در حال بیان یک تثمیل بسیار ظریف و مفهومی است.
۵_ آیات ۱۳ الی ۱۶ قلم، در بیان احوالات شخصی و فردی آمده است، نه در افتراء و توهین به فردی بخصوص.
۶_ آیه ۶۷ سوره انبیاء، کلمه اف موجود در آن، به معنی توهین نیست، بلکه انزجار است و نقل قول از ابراهیم پیامبر علیه السلام.

شیخ علی شاهرودی - پایگاه تخصصی شبهه

مطالب مشابه

2 دیدگاه برای توهین و فحاشی الله در قرآن!

  1. فائزه
    0

    Awliiiiii khuda kheyretoon bede

  2. عرفان
    0

    خداخیرتون بده.این سایت بی نظیره!

ارسال پاسخ یا نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


  • احادیث صحیح السند درباره ولادت حضرت مهدی(ع)
  • چرا اسلام، حکم به قتل مرتد داده است؟
  • بررسی ورود اسلام به ایران
  • چرا اسلام برده‌داری را تجویز کرد؟
عنوان اسلایدر
  • آخرین مطالب