چهارشنبه, ۲۹ آبان ۱۳۹۸
آخرین مطلب با عنوان ، تقلب کردن طلبه‌ها در امتحانات حوزه علمیه در 3 هفته قبل منتشر شده است .
»   بررسی روایات و متون, شایعات اعتقادی, شبهات احکام مالی, شبهات تاریخ ائمه(ع)  »   آیا صحیح است که امام علی(ع) فرمود: هرکس مرا بر ابوبکر وعمر برتری دهد، حد شخص افترا زننده را بر وی اجرا می‌کنم؟
۲۸ اسفند ۱۳۹۴ , ساعت ۰:۱۵

آیا صحیح است که امام علی(ع) فرمود: هرکس مرا بر ابوبکر وعمر برتری دهد، حد شخص افترا زننده را بر وی اجرا می‌کنم؟

متن منتشر شده در فضای مجازی:
سخنانی از حضرت علی در مورد دو دوستش حضرت ابوبکر و عمر در منابع شیعه: و نیزحضرت علی فرمود: «هر کسی پیش من آورده شود که مرا بر ابوبکر و عمر برتری داده باشد او را به جرم افترا شلاق می‌زنم» [العیون و المحاسن مجلسی، ج۲ / ۱۲۲ – ۱۲۳.]

پاسخ:
چند نکته در رابطه با این شبهه:
مرحوم مجلسی (چه مجلسی اول و چه مجلسی دوم) کتابی با عنوان العیون و المحاسن نداشته‌اند. کتاب الفصول المختاره من العیون و المحاسن تالیف شیخ مفید است که اکنون در دسترس نیست و از بین رفته است. سید رضی به کتاب مرحوم شیخ مفید شرحی زده است که با همان عنوان “الفصول المختاره من العیون و المحاسن” اکنون در دسترس می‌باشد، این کتاب حاوی مناظرات بین شیخ مفید و بزرگان اهل سنت بوده است…
علامه مجلسی در بحار بخش‌هایی از این مناظرات را نقل کرده‌اند از جمله روایت مذکور «لا اوتی بمن یفضلنی علی ابی بکر و عمر الاّ جلدته حدّ المفتری» و در ادامه چنین می‌فرمایند که: این روایت را سوید بن غفله نقل کرده است و علما اجماع دارند بر اینکه او کثیر الغلط بوده است، و در این روایت تناقض است…

نقل روایت در منابع اهل سنت:
این روایت در منابع اهل سنت نیز نقل شده است و در آنجا نیز مورد تضعیف قرار گرفته است:
احمد بن حنبل در کتاب فضائل الصحابه این روایت را این چنین نقل کرده است: حدثنا عبد الله، قال: حدثنی هدیه بن عبد الوهاب، قال: ثنا أحمد ابن إدریس، قال: ثنا محمد بن طلحه، عن أبی عبیده بن الحکم، عن الحکم بن جحل، قال: سمعت علیا یقول: لا یفضلنی أحد على أبی بکر وعمر إلا جلدته حد المفتری.
حکم بن جحل می‌گوید: از علی علیه السلام شنیدم که می‌گفت: هیچ کسی نزد من قائل به فضیلت من بر ابوبکر و عمر نشد؛ مگر آن که حد افترا بر او جاری نمودم.
آنگاه پس از ذکر سلسله سند آورده است:
وهو من زیادات عبد الله بن أحمد. (این روایت از ساخته‌های عبد الله بن احمد است.)
محقق کتاب فوق « فضائل الصحابه”در حاشیه آن گفته است: إسناده ضعیف لأجل أبی عبیده بن الحکم ومحمد بن طلحه لم یتبین لی من هو؟
سند این روایت به خاطر ابی عبد الله بن احمد ضعیف است و برای من مشخص نشد محمد بن طلحه چه کسی است؟[۱]

عقیلی در کتاب الضعفا بعد از نقل این روایت، در رابطه با محمد بن طلحه که در سند قرار گرفته، می‌نویسد:
«وضعّفه یحیى، وروى عن عبد اللّه بن أحمد قال سمعت یحیى بن معین یقول: کان یقال: ثلاثه یتقى حدیثهم، محمد بن طلحه وایوب بن عتبه وفلیح.»
(یحیی، محمد بن طلحه را از ضعفاء شمرده است و ازعبدالله بن احمد روایت شده است که همواره می‌گفت: سه نفرند که باید از حدیثشان پرهیز شود، محمد بن طلحه و ایوب بن عتبه و فلیح بن سلیمان.)[۲]

افضلیت علی علیه السلام از دیگران در منابع اهل سنت:
ترمذی متوفّای ۲۷۹ هـ با اسناد خود از عایشه روایت کرده است:
«روى الترمذی، بإسناده عن جمیع بن عمیر قال: دخلت مع عمّتی على عائشه فسألت: أی الناس کان أحبّ إلى رسول اللّه صلى اللّه علیه وسلّم؟ قالت: فاطمه، فقیل: من الرجال؟ قالت: زوجها….»
(جمیع بن عمیر می‌گوید: همراه عمه‌ام، عایشه را ملاقات نمودم و از او سئوال کردم: محبوب‌ترین اشخاص در نزد رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم چه کسی است ؟ عایشه در پاسخ گفت: محبوب‌ترین زنها در نزد او فاطمه [سلام الله علیها] و از مردان شوهرش [حضرت] علی [علیه السلام])
ترمذی بعد از نقل حدیث می‌گوید: هذا حدیث حسن غریب. این حدیثی است حسن و عجیب.[۳]
ذهبی در جای دیگر می‌گوید:
«لیس تفضیل علی برفض ولا هو ببدعه، بل قد ذهب إلیه خلق من الصحابه والتابعین.» (افضل دانستن (حضرت) علی (علیه السلام) نه رفض است و نه بدعت، بلکه گروهی از صحابه و تابعین بر این عقیده هستند.)[۴]

اعتراف ابوبکر به افضلیت حضرت علی
محدثان اهل سنت از قول ابوبکر نقل کرده‌اند که گفته است: «ولّیتکم وَ لَستُ بخیرکم.» رهبری شما را پذیرفتم در حالی که بهترین شما نبودم.[۵]
و در روایت دیگری گفته است: «أقیلونی ولست بخیرکم.» من را رها کنید (به سراغ شخص بهتر از من بروید) که من بهترین افراد، بین شما نیستم.[۶]
و اگر بگویند که ابوبکر این سخن را از روی تواضع گفته است باید گفت: در جائی که از چنین سخنی موجبات اشتباه و سر در گمی افراد را باعث شود دیگر تواضع معنی ندارد.

تصریحات حضرت علی علیه السلام بر افضلیت خویش:
ابن ابی الحدید معتزلی نقل می‌کند: «وقال عثمان لعلی علیه السلام إنّک إن تربّصت بى فقد تربّصت بمن هو خیر منّی ومنک، قال: ومن هو خیر منّی؟ قال: أبو بکر وعمر. فقال: کذبت، أنا خیر منک ومنهما، عبدت اللّه قبلکم وعبدته بعدکم.»
(
عثمان به [حضرت] علی [علیه السلام] عرض نمود: اگر تو انتظار مرا می‌کشیدی من نیز انتظار کسی بهتر از تو را می‌کشیدم؟ حضرت فرمود: و چه کسی بهتر از من؟ عثمان گفت: ابوبکر و عمر. حضرت فرمود: دروغ گفتی، من از تو و از هر آن دو نفر (ابوبکر و عمر) بهترم چرا که من خدا را قبل و بعد از شماها عبادت نموده‌ام.[۷]

تصریح رسول اکرم صلی الله علیه وآله برافضلیت حضرت علی علیه السلام:
اگر این حدیث صحیح می‌بود، لازم بود که (نستجیر بالله) بر رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم چنین حکمی جاری می‌شد چرا که آن حضرت همیشه و در همه مواقع حضرت علی علیه السلام را بر دیگران ترجیح می‌داد مثل آنچه که در واقعه مباهله اتّفاق افتاد:
در صحیح مسلم و بسیاری از کتاب‌های معتبر اهل سنّت آمده است: «ولمّا نزلت هذه الآیه: (فقل تعالوا ندع أبنائنا وأبنائکم) دعا رسول اللّه ص علیاً وفاطمه وحسناً وحسیناً فقال: اللهمّ هؤلاء أهلی.» (و چون این آیه نازل شد (فقل تعالوا ندع أبنائنا وأبنائکم) رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم علی و فاطمه وحسن و حسین را فرا خواند و گفت: خدایا ! این‌ها اهل من هستند.)[۸]
زمخشری در ذیل این آیه آورده است: وفیه دلیل لا شئ أقوى منه على فضل أصحاب الکساء علیهم السلام.
و در این آیه قوی‌ترین دلیل بر افضلیت اصحاب کساء است و دلیلی قوی‌تر از این وجود ندارد.[۹]

بنابراین:
۱_ روایت مذکور اولا از نظر سند دچار مشکل است.
۲_ این روایت را شیعیان نقل نکرده‌اند و در منابع شیعه وجود ندارد.
۳_ خود عمر و ابوبکر به افضلیت حضرت علی اعتراف دارند.
۴_ خود حضرت علی علیه السلام بر فضیلت خود تصریح کرده است.
۵_ شخص پیامبر حضرت علی علیه السلام را بر دیگران افضلیت بخشیده است.
۶_ خود خداوند متعال در آیه فضل الله مجاهدین، امیرالمومنین را فضیلت بخشیده است.
۷_ این حکم شلاق برای افتراء به جهت افضلیت دادن حضرت امیرالمومنین، در طول تاریخ برای هیچ کس اجرا نشده است و گزارشی در اینباره وجود ندارد

__پی‌نوشت______________
۱. فضائل الصحابه، ج ۱، ص ۸۳، رقم ۴۹، ۲۹۴/۱ رقم ۳۸۷، بتحقیق د. وصی اللّه محمد عباس. ط. مؤسسه الرساله – بیروت.
۲. ضعفاء العقیلی، ج ۱ ص ۱۰۸ و ج ۴، ص ۸۵، ورجوع شود به: تهذیب الکمال، مزی، ج ۲۵، ص ۴۲۰ و سیر اعلام النبلاء، ج ۷، ۳۵۳ و میزان الاعتدال، ج۳، ص ۳۶۵.  و الجرح و التعدیل، الرازی، ج ۷ ص ۲۹۲ و الکامل، عبدالله بن عدی، ج ۶ ص ۲۳۶ و…
۳. سنن الترمذی، ج ۵، ص ۳۶۲ و المستدرک، حاکم نیشابوری متوفاى ۴۰۵ هـ، ج ۳، ص ۱۵۷،. الاستیعاب، ابن عبد البر،متوفاى ۴۶۲ هـ، ج ۴، ص ۱۸۹۷.
۴. سیر أعلام النبلاء، ج ۱۶ ص ۴۵۷.
۵. طبقات ابن سعد، ج ۳، ص ۱۸۲ و تأویل مختلف الحدیث، لابن قتیبه المتوفى ۲۷۶، ص ۱۰۹ ط. دار الجیل – بیروت بتحقیق محمد زهرى النجار و تاریخ مدینه دمشق، ج۳۰، ص ۳۰۴ و تخریج الأحادیث والآثار للزیعلی المتوفى ۷۶۲، ط. دار ابن خزیمه الریاض وغریب الحدیث للخطابى، المتوفى ۳۸۸ ط. جامعه أم القرى بتحقیق عبد الکریم العزباوی، تفسیر القرطبی، ج ۳، ص ۲۶۲ و غریب الحدیث، ج۲، ص ۳۵ و الإمامه والسیاسه، ص ۲۲ و العقد الفرید، ج ۵ ص ۱۳ و السقیفه وفدک، للجوهری، ص ۵۲ و المعیار والموازنه، لأجعفر الإسکافی، ص ۳۹ و شرح نهج البلاغه، ابن أبی الحدید، ج ۱، ص ۱۶۹ و ج ۲، ص ۵۶ و کنز العمال، ج ۵ ص ۶۳۶ و البدایه والنهایه، ابن کثیر، ج ۵، ص ۲۶۹.
۶. مجمع الزوائد، ج ۵، ص۱۸۳ و سیره ابن هشام، ج ۲، ص ۶۶۱ و تاریخ الخلفاء، ص ۷۱ و شرح النهج للمعتزلی، ج۱ ص ۱۶۹ و تفسیر القرطبی، ج ۱ ص ۲۷۲ و السیر الکبیر للشیبانی، ج ۱ ص ۳۶ و الإمامه والسیاسه، ج۱ ص ۳۱ و المعیار والموازنه للإسکافی، ص ۳۹ و المعجم الأوسط للطبرانی، ج۷، ص ۲۶۷ و کنز العمال، ج ۵، ص ۶۳۱.
۷. شرح نهج البلاغه معتزلی، ج ۱۰، جزء ۲۰، ص ۲۵، احتجاج طبرسی، ج ۱ ص ۲۲۹ و مناقب ابن شهر آشوب، ج ۱، ص ۲۸۹ و المسترشد طبری، ص ۲۲۷ و الفصول المختاره، شیخ مفید، ص ۲۶۱.
۸. صحیح مسلم، ج ۷، ص ۱۲۰، ح ۶۳۷۳، و ج ۵، ص۲۳، ح‏۳۲ و کتاب فضائل الصحابه، باب فضائل علی، مسند أحمد، ج ۱، ص ۱۸۵ و صحیح ترمذی، ج ۵، ص۵۹۶ و المستدرک على الصحیحین، ج ۳، ص ۱۵۰ و فتح الباری، ج ۷، ص۶۰ و تفسیر الطبری، ج ۳ ص ۲۱۲ و الدر المنثور، ج ۲، ص ۳۸ و الکامل فی التاریخ، ج ۲، ص ۲۹۳.
۹. الکشاف، ج ۱، ص ۳۷۰.

مطالب مشابه

پرسش:چرا آن بدعت‌هايی را كه عمر و ابوبكر كرده بودند مردم با آنها مخالفت نكردند؟ و چرا با عثمان مخالفت كردند و براو قيام كردند؟ پاسخ:شرايط زماني ...
روی عَنِ النَّبِیصلی الله علیه و آله، انه قال:مَنْ مَاتَ عَلَی حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ شَهِیداًوَ مَنْ مَاتَ عَلَی بُغْضِ آلِ مُحَمَّدٍ لَمْ یشَمَّ رَائِحَةَ الْجَنَّة مقدمهیکی از ...
متن شبهه:چرا امامی که مثانه میترکاند دشمنان خود را با دعا نابود نکرد؟ در اصول کافی باب بَابُ الدُّعَاءِ عَلَى الْعَدُوِّ ( نفرین بر دشمن) روایت طولانی است که امام دعا میکند برای ...
متن شبهه:آیا می‌دانستید، در زیارت عاشورا وقتی می‌خوانند، اللهم العن الاول و الثانی و الثالث و الرابع، ویزید خامسا... چه کسانی هستند؟ اولی قابیل پسر حضرت آدم، که پایه گذار قتل و فساد ...
پرسش:نارضايتی و غضب فاطمه زهرا سلام الله علیها، نسبت به خلفاء در چه كتاب‌هایی بيان شده است؟ پاسخ:در اكثر تواريخ و كتب روائی معتبر اهل سنت اين ...

ارسال پاسخ یا نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


  • احادیث صحیح السند درباره ولادت حضرت مهدی(ع)
  • چرا اسلام، حکم به قتل مرتد داده است؟
  • بررسی ورود اسلام به ایران
  • چرا اسلام برده‌داری را تجویز کرد؟
عنوان اسلایدر
  • آخرین مطالب