دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
آخرین مطلب با عنوان ، آیا وجود ۱۲۴۰۰۰ پیامبر، در عرض ۷۰۰۰ سال منطقی است؟ در 6 روز قبل منتشر شده است .
»   بررسی روایات و متون, تاریخ ائمه (ع), شایعات اعتقادی, معاملات  »   آیاصحیح است که علی(ع)فرمود:هرکس مرا برابوبکر وعمر برتری دهد،حد شخص افترازننده را بروی اجرا میکنم؟
540 views
۲۸ اسفند ۱۳۹۴ , ساعت ۰:۱۵

آیاصحیح است که علی(ع)فرمود:هرکس مرا برابوبکر وعمر برتری دهد،حد شخص افترازننده را بروی اجرا میکنم؟

🔻متن منتشر شده در فضای مجازی:
سخنانی از حضرت علی در مورد دو دوستش حضرت ابوبکر و عمر در منابع شیعه:
و نیزحضرت علی فرمود: «هر کسی پیش من آورده شود که مرا بر ابوبکر و عمر برتری داده باشد او را به جرم افترا شلاق می زنم»( العیون و المحاسن مجلسی (ج۲ / ۱۲۲ – ۱۲۳ .)

 

🔻پاسخ (شبهه شماره ۱۰۰۲/۱/۹۴۱۲-بخش سوم)
چند نکته در رابطه با این شبهه:

🔸مرحوم مجلسی (چه مجلسی اول و چه مجلسی دوم) کتابی با عنوان العیون و المحاسن نداشته اند.

🔸کتاب الفصول المختاره من العیون و المحاسن تالیف شیخ مفید است که اکنون در دسترس نیست و از بین رفته است

🔸سید رضی به کتاب مرحوم شیخ مفید شرحی زده است که با همان عنوان “الفصول المختاره من العیون و المحاسن” اکنون در دسترس می باشد، این کتاب حاوی مناظرات بین شیخ مفید و بزرگان اهل سنت بوده است…

🔸علامه مجلسی در بحار بخش هایی از این مناظرات را نقل کرده اند از جمله روایت مذکور « لا اوتی بمن یفضلنی علی ابی بکر و عمر الاّ جلدته حدّ المفتری» و در ادامه چنین می فرمایند که:
این روایت را سوید بن غفله نقل کرده است و علما اجماع دارند بر اینکه او کثیر الغلط بوده است، و در این روایت تناقض است…

 

نقل روایت در منابع اهل سنت:

این روایت در منابع اهل سنت نیز نقل شده است و در آنجا نیز مورد تضعیف قرار گرفته است:

احمد بن حنبل در کتاب فضائل الصحابه این روایت را این چنین نقل کرده است:

حدثنا عبد الله ، قال : حدثنی هدیه بن عبد الوهاب ، قال : ثنا أحمد ابن إدریس ، قال : ثنا محمد بن طلحه ، عن أبی عبیده بن الحکم ، عن الحکم بن جحل ، قال : سمعت علیا یقول : لا یفضلنی أحد على أبی بکر وعمر إلا جلدته حد المفتری.
حکم بن جحل می‌گوید :‌ از علی (علیه السلام) شنیدم که می‌گفت : هیچ کسی نزد من قائل به فضیلت من بر ابوبکر و عمر نشد ؛ مگر آن که حد افترا بر او جاری نمودم .

آنگاه پس از ذکر سلسله سند آورده است :

وهو من زیادات عبد الله بن أحمد .
این روایت از ساخته های عبد الله بن احمد است .

محقق کتاب فوق « فضائل الصحابه» در حاشیه آن گفته است :
إسناده ضعیف لأجل أبی عبیده بن الحکم  ومحمد بن طلحه لم یتبین لی من هو ؟
سند این روایت به خاطر ابی عبد الله بن احمد ضعیف است و برای من مشخص نشد محمد بن طلحه چه کسی است ؟
(فضائل الصحابه ، ج ۱ ، ص ۸۳ ، رقم ۴۹، ۲۹۴/۱ رقم ۳۸۷، بتحقیق د. وصی اللّه محمد عباس. ط. مؤسسه الرساله – بیروت.)

عقیلی در کتاب الضعفا بعد از نقل  این روایت، در رابطه با  محمد بن طلحه که در سند قرار گرفته ، می نویسد:
وضعّفه یحیى، وروى عن عبد اللّه بن أحمد قال سمعت یحیى بن معین یقول: کان یقال: ثلاثه یتقى حدیثهم، محمد بن طلحه وایوب بن عتبه وفلیح.
یحیی ، محمد بن طلحه را از ضعفاء شمرده است و ازعبدالله بن احمد روایت شده است که همواره می گفت : سه نفرند که باید از حدیثشان پرهیز شود ، محمد بن طلحه و ایوب بن عتبه و فلیح  بن سلیمان .
(ضعفاء العقیلی ، ج ۱ ص ۱۰۸ و  ج ۴ ، ص ۸۵ ،  ورجوع شود به: تهذیب الکمال ، مزی ، ج ۲۵ ، ص ۴۲۰ و سیر اعلام النبلاء ، ج ۷ ، ۳۵۳ و میزان الاعتدال ، ج۳ ، ص ۳۶۵ . و الجرح و التعدیل ، الرازی ، ج ۷ ص ۲۹۲ و الکامل ، عبدالله بن عدی ، ج ۶ ص ۲۳۶ و…)

 

افضلیت علی علیه السلام از دیگران در منابع اهل سنت:

ترمذی متوفّای ۲۷۹ هـ با اسناد خود از عایشه روایت کرده است :
روى الترمذی، بإسناده عن جمیع بن عمیر قال: دخلت مع عمّتی على عائشه فسألت: أیّ الناس کان أحبّ إلى رسول اللّه صلى اللّه علیه وسلّم؟ قالت: فاطمه، فقیل: من الرجال؟ قالت: زوجها….
جمیع بن عمیر می‌گوید : همراه عمه‌ام ، عایشه را ملاقات نمودم و از او سئوال کردم : محبوب ترین اشخاص در نزد رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم چه کسی است ؟ عایشه در پاسخ گفت : محبوب ترین زنها در نزد او فاطمه [سلام الله علیها] و از مردان شوهرش [حضرت] علی [علیه السلام]

ترمذی بعد از نقل حدیث می‌گوید :
هذا حدیث حسن غریب .
این حدیثی است حسن وعجیب .
(سنن الترمذی، ج ۵، ص ۳۶۲ و المستدرک ، حاکم نیشابوری متوفاى ۴۰۵ هـ ، ج ۳، ص ۱۵۷،. الاستیعاب ،ً ابن عبد البر،متوفاى ۴۶۲ هـ ، ج ۴، ص ۱۸۹۷.)

ذهبی در جای دیگر می گوید :
لیس تفضیل علی برفض ولا هو ببدعه ، بل قد ذهب إلیه خلق من الصحابه والتابعین.
افضل دانستن ( حضرت ) علی ( علیه السلام) نه رفض است و نه بدعت ، بلکه گروهی از صحابه و تابعین بر این عقیده هستند . (سیر أعلام النبلاء ، ج ۱۶ ص ۴۵۷ .)

 

اعتراف ابوبکر به افضلیت حضرت علی

محدثان اهل سنت از قول ابوبکر نقل کرده اند که گفته است:
ولّیتکم وَ لَستُ بخیرکم .
رهبری شما را پذیرفتم در حالی که  بهترین شما نبودم .
(طبقات ابن سعد ، ج ۳ ، ص ۱۸۲ و تأویل مختلف الحدیث ، لابن قتیبه المتوفى ۲۷۶ ، ص ۱۰۹   ط. دار الجیل – بیروت بتحقیق محمد زهرى النجار و تاریخ مدینه دمشق ، ج۳۰ ، ص  ۳۰۴ و تخریج الأحادیث والآثار للزیعلی المتوفى ۷۶۲، ط. دار ابن خزیمه الریاض وغریب الحدیث للخطابى ، المتوفى ۳۸۸ ط. جامعه أم القرى بتحقیق عبد الکریم العزباوی ، تفسیر القرطبی ، ج ۳ ، ص ۲۶۲ و غریب الحدیث ، ج۲ ، ص ۳۵  و الإمامه والسیاسه ، ص ۲۲ و العقد الفرید ، ج ۵ ص ۱۳ و السقیفه وفدک ، للجوهری ، ص ۵۲ و المعیار والموازنه ، لأجعفر الإسکافی ، ص ۳۹ و شرح نهج البلاغه ، ابن أبی الحدید ، ج ۱، ص ۱۶۹ و ج ۲ ، ص ۵۶  و  کنز العمال ، ج ۵ ص ۶۳۶ و البدایه والنهایه ، ابن کثیر، ج ۵ ، ص ۲۶۹.)

و در روایت دیگری گفته است :
أقیلونی ولست بخیرکم.
من را رها کنید ( به سراغ شخص بهتر از من بروید ) که من بهترین افراد ، بین شما نیستم .
(مجمع الزوائد ، ج ۵ ، ص۱۸۳ و سیره ابن هشام ، ج ۲، ص ۶۶۱  و تاریخ الخلفاء، ص ۷۱ و شرح النهج للمعتزلی ، ج۱ ص ۱۶۹ و تفسیر القرطبی ، ج ۱ ص ۲۷۲ و السیر الکبیر للشیبانی ، ج ۱ ص ۳۶ و الإمامه والسیاسه ، ج۱ ص ۳۱ و المعیار والموازنه للإسکافی ، ص ۳۹ و المعجم الأوسط للطبرانی ، ج۷ ، ص ۲۶۷ و کنز العمال ، ج ۵ ، ص ۶۳۱.)
و اگر بگویند که ابوبکر این سخن را از روی تواضع گفته است باید گفت : در جائی که از چنین سخنی موجبات اشتباه و سر در گمی افراد را باعث شود دیگر تواضع معنی ندارد .

 

تصریحات حضرت علی علیه السلام بر افضلیت خویش:

ابن ابی الحدید معتزلی نقل می کند:
وقال عثمان لعلی علیه السلام إنّک إن تربّصت بى فقد تربّصت بمن هو خیر منّی ومنک، قال: ومن هو خیر منّی؟ قال: أبو بکر وعمر.
فقال: کذبت ، أنا خیر منک ومنهما ، عبدت اللّه قبلکم  وعبدته بعدکم.
عثمان به ( حضرت ) علی ( علیه السلام ) عرض نمود : اگر تو انتظار مرا می کشیدی من نیز انتظار کسی بهتر از تو را می کشیدم ؟ حضرت فرمود : و چه کسی بهتر از من ؟ عثمان گفت : ابوبکر و عمر .
حضرت فرمود : دروغ گفتی ، من از تو و از هر آن دو نفر ( ابوبکر و عمر) بهترم چرا که من خدا را قبل و بعد از شماها عبادت نموده‌ام .
(شرح نهج البلاغه معتزلی ، ج ۱۰ ، جزء ۲۰ ، ص ۲۵ ، احتجاج طبرسی ، ج ۱ ص ۲۲۹ و مناقب ابن شهر آشوب ، ج ۱ ، ص ۲۸۹ و المسترشد طبری ، ص ۲۲۷ و الفصول المختاره ، شیخ مفید ، ص ۲۶۱.)

 

تصریح رسول اکرم صلی الله علیه وآله برافضلیت حضرت علی علیه السلام:

اگر این حدیث صحیح می بود ،  لازم بود که ( نستجیر بالله ) بر رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم چنین حکمی جاری می شد چرا که آن حضرت همیشه و در همه مواقع  حضرت علی علیه السلام را بر دیگران ترجیح می داد مثل آنچه که در واقعه مباهله اتّفاق افتاد:
در صحیح مسلم و بسیاری از کتاب‌های معتبر اهل سنّت آمده است :
ولمّا نزلت هذه الآیه : (فقل تعالوا ندع أبنائنا وأبنائکم) دعا رسول اللّه ص علیّاً وفاطمه وحسناً وحسیناً فقال : اللهمّ هؤلاء أهلی.
و چون این آیه نازل شد  (فقل تعالوا ندع أبنائنا وأبنائکم) رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم علی و فاطمه وحسن و حسین را فرا خواند و گفت : خدایا ! این‌ها اهل من هستند .
(صحیح مسلم ، ج ۷ ، ص ۱۲۰ ، ح ۶۳۷۳،  و ج ۵ ، ص۲۳ ، ح‏۳۲ و کتاب فضائل الصحابه ، باب فضائل علی ، مسند أحمد ، ج ۱ ، ص ۱۸۵ و صحیح ترمذی ، ج ۵ ، ص۵۹۶ و المستدرک على الصحیحین ، ج ۳ ، ص ۱۵۰ و فتح الباری ، ج ۷ ، ص۶۰  و تفسیر الطبری ، ج ۳ ص  ۲۱۲ و الدر المنثور ، ج ۲ ، ص ۳۸ و الکامل فی التاریخ ، ج ۲ ، ص ۲۹۳ .)

زمخشری در ذیل این آیه آورده است :
وفیه دلیل لا شئ أقوى منه على فضل أصحاب الکساء علیهم السلام.
و در این آیه قوی ترین دلیل بر افضلیّت اصحاب کساء است و دلیلی قوی تر از این وجود ندارد .
(الکشاف ، ج ۱ ، ص ۳۷۰ .)

 

🔻بنابراین:
🔹روایت مذکور اولا از نظر سند دچار مشکل است.
🔹این روایت را شیعیان نقل نکرده اند.
🔹خود عمر و ابوبکر به افضلیت حضرت علی اعتراف دارند.
🔹خود حضرت علی (ع) بر فضیلت خود تصریح کرده است.
🔹شخص پیامبر حضرت علی (ع) را بر دیگران افضلیت بخشیده است.
🔹خود خداوند متعال در آیه فضل الله مجاهدین، امیرالمومنین را فضیلت بخشیده است.
🔹این حکم در طول تاریخ برای هیچ کس اجرا نشده است.

مطالب مرتبط

روی عَنِ النَّبِی صلی الله علیه و آله، انه قال: مَنْ مَاتَ عَلَی حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ شَهِیداً وَ مَنْ مَاتَ عَلَی بُغْضِ آلِ مُحَمَّدٍ لَمْ یشَمَّ رَائِحَةَ الْجَنَّة مقدمه یکی از ...
متن شبهه: چرا امامی که مثانه میترکاند دشمنان خود را با دعا نابود نکرد؟ در اصول کافی باب بَابُ الدُّعَاءِ عَلَى الْعَدُوِّ ( نفرین بر دشمن) روایت طولانی است که امام دعا میکند برای نابودی مخالف ...
متن شبهه: آیا میدانستید، در زیارت عاشورا وقتی میخوانند، اللهم العن الاول و الثانی و الثالث و الرابع، ویزید خامسا ..چه کسانی هستند؟ اولی قابیل پسر حضرت ادم، که پایه گذار قتل و فساد بود. دوم ...
پرسش: نارضايتی و غضب فاطمه زهرا سلام الله علیها، نسبت به خلفاء در چه كتاب هایی بيان شده است؟   پاسخ: در اكثر تواريخ و كتب روائی معتبر اهل سنت اين حقيقت با عباراتی نزديك به اين مضمون منعكس ...
متن شبهه: با توجه به اين‌كه خلفای سه گانه در طول حياتشان در عصر پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله هيچ‌گونه خطائی و خلافی مرتكب نشده و همراه اعمال‌شان مورد تأييد نبی مكرم اسلام بوده ...

ارسال پاسخ یا نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


  • آخرین مطالب