چهارشنبه, ۲۹ آبان ۱۳۹۸
آخرین مطلب با عنوان ، تقلب کردن طلبه‌ها در امتحانات حوزه علمیه در 3 هفته قبل منتشر شده است .
»   شبهات قرآنی, نقد اهل سنت  »   تحریف قرآن از نظر اهل سنت
۲۴ اسفند ۱۳۹۴ , ساعت ۱۹:۵۴

تحریف قرآن از نظر اهل سنت

سوال:
آیا اهل سنت نسبت به قرآن قائل به تحریف‌اند؟ آیا روایتی در این مورد در منابع آنان یافت می‌شود؟

پاسخ:
در پاسخ از این پرسش، به ۵ حدیث نقل شده از معتبرترین منابع اهل سنت را اشاره خواهیم نمود:

۱. خلیفه دوم اهل سنت می‌گوید که: اگر ترس از مردم نبود که بگویند عمر در قرآن دخل و تصرف نموده و چیزی به آن افزود، حتماً با دستان خودم، آیه سنگسار را در قرآن می‌نگاشتم.[۱]

۲. در جایی دیگر آمده است، خلیفه دوم بر منبر رفته و بعد از ذکر مطالبی چنین می­‌گوید: و خداوند قرآن را بر رسولش نازل نمود و از جمله آیات آن، آیه سنگسار بود و ما این آیه را قرائت می­‌نمودیم و در مفهوم آن دقت نموده و به خاطر می­‌سپردیم و بر اساس همین آیه بود که پیامبر (ص)، زانیان را سنگسار می­‌نمود و ما نیز بعد از او به همین شیوه عمل می‌نمودیم! من می­‌ترسم که مدت زمانی بگذرد و اشخاصی بگویند که چنین آیه­‌ای در قرآن وجود نداشته است و بدین وسیله از اجرای حکمی که توسط خداوند نازل شده، باز بمانند… خلیفه دوم در ادامه، گفت (علاوه بر آیه رجم) از جمله آیاتی که ما در زمان پیامبر (ص) می‌خواندیم و اکنون قرائت نمی­‌شود، این آیه بود: «ان لا ترغبوا عن آبائکم فانه کفر بکم ان ترغبوا عن آبائکم».[۲]
جالب است که در برخی کتب اهل سنت، دلیل در دسترس نبودن آیه سنگسار را چنین بیان نموده­‌اند که این آیه که از جمله آیات سوره احزاب بود، در کاغذی نگاشته شده و در خانه عایشه همسر پیامبر (ص)؛ قرار داشت و گوسفند عایشه (چون غذایی دیگر پیدا نکرده بود)، آن را خورد![۳]

۳. در جایی دیگر، به نقل از عمربن خطاب، آورده شده که آیه­‌ای در ارتباط با شهدای واقعه “بئرمعونه” نازل شد و ما آن را قرائت می­‌نمودیم که “ان بلغوا قومنا ان قد لقینا ربنا فرضی عنا و ارضانا”؛ یعنی به قوم ما ابلاغ نمایید که ما به ملاقات پروردگار خود نائل شده در حالی که از ما راضی بوده و ما را نیز از خود راضی نمود. بعد از مدتی، این آیه نسخ شد.[۴]

۴. از عمر بن خطاب شنیده شده که می­‌گفت: روزی هشام بن حکیم بن حزام را دیدم که سوره فرقان را به گونه­‌ای غیر از آنچه من می­‌خوانده­‌ام، تلاوت می­‌نماید، با این که من این سوره را نزد پیامبر (ص) آموخته بودم. بر این اساس، بسیار عصبانی شده و نزدیک بود بلائی به سرش بیاورم سپس کمی به او مهلت دادم تا به راه افتد. در این هنگام، او را در لباسش پیچیده و با همین حال نزد پیامبر (ص) بردم و به ایشان عرض نمودم که او این سوره را بر خلاف آنچه شما به من یاد داده­‌ای، می­‌خواند، پیامبر (ص) خطاب به من فرمودند: رهایش کن. سپس به او فرمودند: سوره را قرائت نما. او نیز قرائت نمود. پیامبر (ص) فرمودند: همین گونه نازل شده است. سپس به من فرمودند: حالا تو قرائت کن. من نیز قرائت نمودم. پیامبر (ص) به من نیز فرمودند: همین گونه نازل شده است. همانا قرآن به هفت شیوه، نازل شده و شما تا می­‌توانید از آن بخوانید.[۵]

۵. صحیح بخاری از ابن عباس نقل نموده که گفت: من از پیامبر (ص) شنیدم که این متن را تلاوت می­‌نمود: “لو ان لابن آدم مثل واد مالاً لاحبّ ان له الیه مثله و لا یملأ عین ابن آدم الا التراب و یتوب الله علی من تاب”؛ اگر انسانی به مقدار یک وادی مال داشته باشد، دوست دارد که باز هم مالش دو برابر شود و تنها خاک است که می­‌تواند حرص بنی آدم را فرو نشاند و خداوند توبه تائبان را خواهد پذیرفت. ابن عباس می­‌گوید: نمی­‌دانم این متن قرائت شده، جزئی از قرآن بوده یا نه؟[۶]

پنج روایت فوق را از معتبرترین کتاب اهل سنت انتخاب نمودیم، لکن در دیگر کتاب‌هایشان، صدها مورد دیگر از این قبیل را نیز می­‌توان یافت، به عنوان نمونه، مرحوم آیت الله خویی در صفحه ۲۰۲ تا ۲۰۵ تفسیر البیان خویش، بعد از بیان عقاید دانشمندان شیعه در مورد تحریف، دوازده مورد از روایاتی که ناظر به تحریف در کتب اهل سنت می­‌باشند را ذکر نموده است. و با دقت در تلاوت قاریان معتبر و محترم اهل سنت نیز درخواهید یافت که در مواردی که کم یا زیاد نمودن قرآن نبوده و تنها تغییر یک کلمه است، آنان تلاوت‌های مختلفی را اجرا می‌نمایند و به عنوان نمونه در آیه ۵۸ سوره عنکبوت، بسیاری از قاریان اهل سنت، به جای کلمه “لنبوئنهم”، عبارت “لنثوینهم” را تلاوت می­‌نمایند.

برخی از دانشمندان اهل سنت که متوجه این نکته شده‌اند که این روایات، دقیقاً ناظر به تحریف است، تلاش نموده‌اند تا نام تحریف را از آن برداشته و نام‌هایی چون “نسخ تلاوت” و یا “نسخ حکم” را در این موارد استفاده نمایند، اما پرسش ما این است که به عنوان نمونه، چه دلیلی دارد که تلاوت مورد سوم از روایات فوق، نسخ شود، با این که حکم آن نسخ نشده و مشابه مفاد آن در آیه: “ارجعی الی ربک راضیه مرضیه” وجود دارد؟ و آیا برای حذف آن، جز تحریف، نام دیگری را می­‌توان درنظر گرفت؟ و یا این که عقیده خلیفه دوم در بقای حکم رجم و تلاوت آن و تصمیم او در نگارش مجدد این آیه در زمان خلافتش و سپس انصراف از آن، آن هم تنها به دلیل ترس از مردم نمی­‌توان دلیلی بر اعتقاد او در تحریف قرآن دانست؟!

__پی‌نوشت___________
[۱] صحیح بخاری، ج ۸، ص ۱۱۳، دار الفکر، بیروت.
[۲] همان، ج ۸، ص ۲۶.
[۳] ابن اثیر، النهایه فی غریب الحدیث، ج ۲، ص …، مؤسسه اسماعیلیان، قم؛ ابن منظور، لسان العرب، ج ۷، ص ۳۳، دار احیاء التراث العربی، بیروت، ۱۴۰۵هـ ق.
[۴] صحیح بخاری، ج ۳، ص ۲۰۴ و ۲۰۸ ؛ ج ۵، ص ۴۴.
[۵] همان، ج ۳، ص ۹۰.
[۶] همان، ج ۷، ص ۱۷۵.

سایت اسلام کوئیست

مطالب مشابه

سوال:منظور از این عبارت فقهی در کتاب صراة النجاة آیت الله خویی چیست؟سوال 784: هل يجوز لمس العورة من وراء الثياب من الرجل لعورة رجل آخر ، ومن المرأة لعورة أخرى، لمجرد اللعب ...

ارسال پاسخ یا نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


  • احادیث صحیح السند درباره ولادت حضرت مهدی(ع)
  • چرا اسلام، حکم به قتل مرتد داده است؟
  • بررسی ورود اسلام به ایران
  • چرا اسلام برده‌داری را تجویز کرد؟
عنوان اسلایدر
  • آخرین مطالب