پنجشنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۸
آخرین مطلب با عنوان ، آیا بعد از زیارت حضرت معصومه(س) بهشتی می‌شویم؟ در 1 روز قبل منتشر شده است .
»   شبهات عدل و صفات خداوند, شبهات وجود خدا  »   به تصویر کشیدن خدایان توسط ادیان (اینگرسول)
۱۱ آبان ۱۳۹۷ , ساعت ۲۱:۲۳

به تصویر کشیدن خدایان توسط ادیان (اینگرسول)

متن شبهه:
ھیچ خدایى متفاوت تر و پیشرفته تر از مردمى که او را خلق کرده اند، نبوده است. سیاه پوستان خدایان خود را با پوست سیاه و موى فرفرى درست مى کردند؛ خدایان مغول ھا پوست زرد و چشمان بادامى تیره داشتند. یھودیان مجاز نبودند که خدایان خود را نقاشى کنند وگرنه، ما یھودا را با ریش پر، صورت بیضى شکل و یک دماغ عقابى مى دیدیم. (رابرت اینگرسول)

پاسخ:
رابرت گرین “باب” اینگرسول (Robert Green “Bob” Ingersoll) یک سرباز جنگ داخلی آمریکا، رهبر سیاسی درایالات متحده آمریکا و یک سخنران عمومی بود. وی تلاش‌های بسیاری در اشاعه تفکر «ندانم گرایی» داشت. خود نیز بر این باور بود که شناخت ماوراء الطبیعه، خداوند و باور به ادیان، به هیچ طریق ممکن، یقین آور و اعتقادی نیستند.

در نقد این مطلب او می‌گوییم:
اگر خدایی وجود داشته باشد (که با دلایل متعدد وجود دارد)، باید واجب الوجود باشد. یعنی وجودش وابسته به وجود دیگری نباشد و هیچ زمانی را نتوان برای نبودش تصور کرد. به عبارت ساده‌تر، ازلی و ابدی باشد.
و آنچه که باید ازلی و ابدی باشد، نباید به چیزی وابسته باشد. چرا که وابستگی، محدودیت در وجود پدید خواهد آورد.
و آنچه که نیازمند نیست، پس اجزاء ندارد. چرا که هر شیء به اجزائش نیازمند است.
و آنچه که اجزاء ندارد، مرکب نیست و بسیط است.
و آنچه بسیط است، جرم ندارد.
و آنچه جرم ندارد، زمان و مکان برایش مفهومی نخواهد داشت.
با این حال، مشخص است که آنچه که سیاه پوستان و مغولان و بودایی‌ها و یهودی‌ها و… از خدایشان نقاشی کرده‌اند، همگی تخیل آنها بوده است و هر کس سعی کرده است، خدایش را به بهترین شکل به نمایش درآورد. خدایی که نه صورت دارد، نه اعضاء و نه اجزاء.

در اعتقادات اسلام، صراحتا تعلیم می‌شود که هیچ کس نمی‌تواند خدا را بشناسد.
«قَالَ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ(علیه السلام): اعْرِفُوا اللَّهَ بِاللَّهِ» «یعنی امیرالمومنین علیه السلام می‌فرمایند: خداوند را به خود خداوند بشناسید.» [اصول کافی، ج۱، ص۸۳] به عبارت دیگر نمی‌توان خداوند را به غیر او شناخت. علت این عدم شناخت نیز واضح است، محدودیت ما و فهم ادراک ما، ظرفیت شناخت و درک و فهم خداوند متعال را ندارد. همانگونه که نمی‌توان بی‌نهایت را در یک ظرف کوچک جای داد.

بنابراین:
۱_ شناخت و معرفت به خداوند ممکن نیست، جز با تعبیرات و تشبیهات ذهنی ما.
۲_ خداوند متعال، جرم و جسم نیست، که بتوان او را تصور و یا به تصویر کشید.
۳_ هر مکتبی که برای خداوند جسم قائل شود، محکوم و مردود است.

شیخ علی شاهرودی _ پایگاه تخصصی شبهه

مطالب مشابه

شبههگرایش به «تشبیه و تجسیم» در میان امت اسلام به وسیله شیعه و کسانی مثل هشام بن حکم، هشام بن سالم جوالیقی، یونس بن عبد الرحمن و ابوجعفر احول از علما و بزرگان ...

ارسال پاسخ یا نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


  • احادیث صحیح السند درباره ولادت حضرت مهدی(ع)
  • چرا اسلام، حکم به قتل مرتد داده است؟
  • بررسی ورود اسلام به ایران
  • چرا اسلام برده‌داری را تجویز کرد؟
عنوان اسلایدر
  • آخرین مطالب