یکشنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۸
آخرین مطلب با عنوان ، تاثیرات روانشناسی دین در 7 ساعت قبل منتشر شده است .
»   فرقه الیمانی (احمدالحسن)  »   انحراف احمد الحسن بصری، در مساله تشبیه
۱۲ مهر ۱۳۹۷ , ساعت ۱۳:۳۰

انحراف احمد الحسن بصری، در مساله تشبیه

یکی از اعتقاداتی که ائمه اطهار علیهم السلام با آن مبارزه کرده و آن را انحراف در توحید می‌دانستند، مساله تشبیه است. به طوری که در اعتقادات شیعه اثنی عشری، قائلین به مساله تشبیه، کافر و مشرک معرفی می‌شوند و احکام مرتد بر معتقد این باور، اجرا می‌کنند. یکی از روایات مشهور در این مورد، روایتی است از امام رضا علیه السلام، حضرت می‌فرمایند:
«من قال بالتشبیه والجبر فهو کافر مشرک، ونحن براء منه فی الدنیا والآخره، یابن خالد إنما وضع الأخبار عنا فی التشبیه والجبر (الغلاه) الذین صغروا عظمه الله، فمن أحبهم فقد أبغضنا، ومن أبغضهم فقد أحبنا، ومن والاهم فقد عادانا، ومن عاداهم فقد والانا، ومن وصلهم فقد قطعنا، ومن قطعهم فقد وصلنا،… ومن قبلهم فقد ردنا، ومن ردهم فقد قبلنا… یا بن خالد من کان من شیعتنا فلا یتخذن منهم ولیا ولا نصیرا.» [احتجاج طبرسی: ج۲، ص ۱۹۹]
«هرکس تشبیه و جبر را قبول داشته باشد، او مشرک و کافر است و ما از او در دنیا و آخرت برائت می‌جوییم، ای پسر خالد، بدان که کسانی از ما روایت درباره تشبیه و جبر می‌آورند (می سازند) که عظمت حق تعالی را کوچک می‌شمارند (غالیان)، بدان هرکس آنها را دوست بدارد، ما را دشمن دانسته است و هر کس آنها را دشمن بدارد، ما را دوست می‌دارد، هرکس با آنها تعامل کند، بر علیه ماست و هرکس بر علیه آنها باشد با ما تعامل دارد، هرکس به آنها وصل شود، از ما قطع شده و هر کس از آنها قطع شود، به ما وصل خواهد شد، …هر کس آنها را قبول کند، ما را رد کرده است و هرکس آنها را رد کند، ما را قبول نموده است… ای خالد بدان که هیچ شیعه‌ای از شیعیان ما آنها را ولی خود نمی‌داند و از آنها یاری نمی‌خواهد.»

اعتقاد به منع تشبیه، حتی در قرآن کریم نیز مورد اشاره است، خداوند متعال می‌فرماید: «لیس کمثله شیءٌ» [سوره شوری، آیه۱۱] یعنی مانند و مثل برای خداوند وجود ندارد.
این در حالی است که احمدالحسن بصری به صراحت در کتاب خود «اضاءات من دعوات المرسلین» چنین می‌نویسد:
«لأن محمداً هو الله فی الخلق…»[اضاءات من دعوات المرسلین: ج۳، ص۱۲] یعنی: قطعا محمد (ص) الله در خلق است.
به عبارت دیگر احمد بن اسماعیل، حضرت محمد صلی الله علیه و اله را، خدا در خلق می‌داند. یعنی خداوند را به محمد صلوات الله علیه و آله در خلق تشبیه کرده است. همان چیزی که در اعتقادات شیعه مورد نهی و معادل شرک و کفر آمده است.

کانال تلگرامی وارث

مطالب مشابه

شیخ ناظم عقیلی، یکی از ارکان سه گانه دفتر نجف احمد الحسن یمانی (مدعی امامت و وصایت)، در کتاب خود، «بلکه هدایت شوید» در رفع اشکال از نیابت احمدالحسن، می‌گوید: «از عمده استدلال ...
یکی از اموری که در روایات ما به عنوان صفات و شرایط و علامت‌های امام معرفی شده است، تسلط امام به تمام زبان‌ها و لغات می‌باشد و از آنجایی که احمد اسماعیل بصری ...
احمدالحسن بصری مدعی علوم امامت می‌باشد که بسیار به این علم خود می‌بالد و به اصطلاح لقب امامت مفترض الطاعه را به خود می‌دهد، این در حالیست که وی حتی از ساده‌ترین علوم ...
احمدالحسن در پاسخ به این سئوال که اگر کسی غیر از تو، که نامش احمد باشد و همین ادعاها را به زبان بیاورد چه پاسخی دارید؟ می‌گوید: هرکسی که به دروغ ادعای وصیت ...
متن شبهه:قائم احمد ع دوازدهمین وصی از فرزندان فاطمه سحدیث لوح اخضر ،حضـــرت زهرا (س): محَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ أَبِي الْجَارُودِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع عَنْ ...

ارسال پاسخ یا نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


  • احادیث صحیح السند درباره ولادت حضرت مهدی(ع)
  • چرا اسلام، حکم به قتل مرتد داده است؟
  • بررسی ورود اسلام به ایران
  • چرا اسلام برده‌داری را تجویز کرد؟
عنوان اسلایدر
  • آخرین مطالب