سه شنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۷
آخرین مطلب با عنوان ، شبهه: سقف خانه ما سوراخ است (حسین پناهی) در 6 روز قبل منتشر شده است .
»   فرقه الیمانی (احمدالحسن)  »   انحراف احمد الحسن بصری، در مساله تشبیه
109 views
۱۲ مهر ۱۳۹۷ , ساعت ۱۳:۳۰

انحراف احمد الحسن بصری، در مساله تشبیه

یکی از اعتقاداتی که ائمه اطهار علیهم السلام با آن مبارزه کرده و آن را انحراف در توحید می دانستند، مساله تشبیه است. به طوری که در اعتقادات شیعه اثنی عشری، قائلین به مساله تشبیه، کافر و مشرک معرفی می شوند و احکام مرتد بر معتقد این باور، اجرا می کنند. یکی از روایات مشهور در این مورد، روایتی است از امام رضا علیه السلام، حضرت می فرمایند:

«من قال بالتشبیه والجبر فهو کافر مشرک، ونحن براء منه فی الدنیا والآخره، یابن خالد إنما وضع الأخبار عنا فی التشبیه والجبر (الغلاه) الذین صغروا عظمه الله، فمن أحبهم فقد أبغضنا، ومن أبغضهم فقد أحبنا، ومن والاهم فقد عادانا، ومن عاداهم فقد والانا، ومن وصلهم فقد قطعنا، ومن قطعهم فقد وصلنا، … ومن قبلهم فقد ردنا، ومن ردهم فقد قبلنا… یا بن خالد من کان من شیعتنا فلا یتخذن منهم ولیا ولا نصیرا.» [احتجاج طبرسی: ج۲، ص ۱۹۹]

«هر کس تشبیه و جبر را قبول داشته باشد، او مشرک و کافر است و ما از او در دنیا و آخرت برائت می جوییم، ای پسر خالد، بدان که کسانی از ما روایت درباره تشبیه و جبر می آورند (می سازند) که عظمت حق تعالی را کوچک می شمارند (غالیان)، بدان هر کس آنها را دوست بدارد، ما را دشمن دانسته است و هر کس آنها را دشمن بدارد، ما را دوست می دارد، هر کس با آنها تعامل کند، بر علیه ماست و هر کس بر علیه آنها باشد با ما تعامل دارد، هر کس به آنها وصل شود، از ما قطع شده و هر کس از آنها قطع شود، به ما وصل خواهد شد، … هر کس آنها را قبول کند، ما را رد کرده است و هر کس آنها را رد کند، ما را قبول نموده است… ای خالد بدان که هیچ شیعه ای از شیعیان ما آنها را ولی خود نمی داند و از آنها یاری نمی خواهد.»

اعتقاد به منع تشبیه، حتی در قرآن کریم نیز مورد اشاره است، خداوند متعال می فرماید: «لیس کمثله شیءٌ» [سوره شوری، آیه۱۱] یعنی مانند و مثل برای خداوند وجود ندارد.

این در حالی است که احمدالحسن بصری به صراحت در کتاب خود «اضاءات من دعوات المرسلین» چنین می نویسد:

«لأن محمداً هو الله فی الخلق…»[اضاءات من دعوات المرسلین: ج۳، ص۱۲] یعنی: قطعا محمد (ص) الله در خلق است.

به عبارت دیگر احمد بن اسماعیل، حضرت محمد صلی الله علیه و اله را، خدا در خلق میداند. یعنی خداوند را به محمد صلوات الله علیه و آله در خلق تشبیه کرده است. همان چیزی که در اعتقادات شیعه مورد نهی و معادل شرک و کفر آمده است.

کانال تلگرامی وارث

مطالب مرتبط

یکی از اموری که در روایات ما به عنوان صفات و شرایط و علامت های امام معرفی شده است، تسلط امام به تمام زبان ها و لغات می باشد و از آنجایی که احمداسماعیل بصری ...
احمدالحسن بصری مدعی علوم امامت می باشد که بسیار به این علم خود می بالد و به اصطلاح لقب امامت مفترض الطاعه را به خود میدهد، این در حالست که وی حتی از ساده ترین ...
احمدالحسن در پاسخ به این سئوال که اگر کسی غیر از تو، که نامش احمد باشد و همین ادعاها را به زبان بیاورد چه پاسخی دارید؟ می گوید: هرکسی که به دروغ ادعای وصیت مقدسه ...
متن شبهه: قائم احمد ع دوازدهمین وصی از فرزندان فاطمه س حدیث لوح اخضر ،حضـــرت زهرا (س): محَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ أَبِي الْجَارُودِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع عَنْ جَابِرِ بْنِ ...

ارسال پاسخ یا نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


  • آخرین مطالب