سه شنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۷
آخرین مطلب با عنوان ، شبهه: سقف خانه ما سوراخ است (حسین پناهی) در 6 روز قبل منتشر شده است .
»   بررسی روایات و متون, شایعات تاریخی, شبهات عاشورایی  »   چرا برای قاتل اجدادمان، عزاداری می کنیم؟
144 views
۸ مهر ۱۳۹۷ , ساعت ۲:۱۷

چرا برای قاتل اجدادمان، عزاداری می کنیم؟

متن شبهه:

حسین بن علی، قاتلی که از سر بی خردی مردم فرهنگ باخته، اسطوره شد. به راستی ما چه ملّت فرهنگ باخته و جهل زده ای هستیم؟ در کجای دنیا کسی برای قاتلین اجداد و ویران کنندگان سرزمینش عزاداری می کند که ما همچین عمل بیهوده و شرم آوری را انجام می دهیم؟ ما باید در چنین روزهایی جشن بگیریم و پایکوبی کنیم که قاتل ایرانیان، تاوان قتل مردمان بی گناه ایران را پس داده و کشته شده است.

در تاریخ طبری، جنایتی که علیه مردم گرگان صورت گرفته است، بدین صورت به نگارش در آمده است: «سعید ابن عاص لشگری راهی گرگان نمود. مردم آنجا از راه صلح آمدند، سپس صد هزار درهم خراج و گاه دویست هزار درهم خراج به اعراب می دادند. لیکن قرارداد از طرف ایرانیان برهم خورد و آنان از دادن خراج به مدینه سرباز زدند و از اسلام گریزان شدند. یکی از شهرهای کرانه جنوب شرقی دریای خزر شهر تمیشه بود که به سختی با سپاه اسلام نبرد کرد. سعید ابن عاص شهر را محاصره کرد و آنگاه که آذوقه شهر به اتمام رسید مردم از گرسنگی زنهار (امان) خواستند، به آن شرط که سپاه سعید ابن عاص مردمان شهر را نکشد، لیکن بعد از عقد قرارداد سعید تمام مردمان شهر را به جز یک نفر را در دره ای گرد آورد و تمام افراد شهر را از لب تیغ گذراند. در این کشتار عبدالله پسر عمر، عبدالله پسر عباس، عبدالله پسر زیبر، حسن ابن علی، حسین ابن علی در راس لشگر اسلام قرار داشتند.» (تاریخ طبری جلد پنجم صفحه ی ۲۱۱۶).

 

پاسخ:

بررسی حضور امام حسن و امام حسین علیهما السلام در طبرستان

با بررسی ها تواریخ، به این نتیجه خواهیم رسید که حضور این دو بزرگوار در حمله اعراب به ایران، هیچ خواستگاه و مدرک قابل اعتمادی را ندارد. مثلا، در هیچ یک از تواریخ شیعه نامی از حضور این دو امام، در بین فرماندهان و غیر فرماندهان حمله اعراب در هیچ منطقه ای یافت نمی شود. و در کتاب های تاریخی که با اغراض سیاسی آغشته است، با تناقض گویی ها مواجه می شویم؛ برای نمونه به همین تاریخ طبری مراجعه می کنیم.

طبری در وقایع سال سی ام غزوه سعید بن عاص دو روایت آورده که در یکی اسم حسنین است [۱] و در دیگری نمی باشد [۲] و جالب اینکه هر دو روایت از یک سلسله سند برخوردار است و این تنافض آشکار حاکی از اضافه شدن این دو نام برای اهداف خاصی می باشد.

بلاذری نیز این گزارش را آورده است وی می گوید: «جرجان وطبرستان و نواحیها قالوا: ولى عثمان بن عفان، سعید بن العاصی بن سعید ابن العاصی بن أمیه الکوفه فی سنه تسع وعشرین. فکتب مرزبان طوس إلیه وإلى عبد الله بن عامر بن کریز بن ربیعه بن حبیب بن عبد شمس، وهو على البصره، یدعوهما إلى خراسان، على أن یملکه علیها أیهما غلب وظفر. فخرج ابن عامر یریدها، وخرج سعید. فسبقه ابن عامر، فغزا سعید طبرستان، ومعه فی غزاته فیما یقال الحسن والحسین أبناء علی بن أبی طالب علیهم السلام.» [۳]

یعنی: «گرگان (جرجان) و طبرستان: گفته اند که عثمان بن عفان (خلیفه سوم) سعید بن العاصی بن امیه را در سال ۲۹ (هجری) والی کوفه قرار داد. پس مرزبان توس بدو و عبد الله بن عامر بن کریز بن ربیعه بن حبیب بن عبد شمس، والی بصره، نامه ای نگاشت و آنان را به سوی خراسان دعوت نمود. پس سعید و عامر هر دو آهنگ خراسان نمودند. اما عامر بر او پیشی گرفت. پس سعید آهنگ طبرستان نمود در حالی که گفته می شود حسن و حسین فرزندان علی بن ابیطالب در شمار همراهان وی بوده اند.»

ایرادهایی بر این روایت وارد است:

اول: این روایت بدون سند ذکر شده است و از نظر اعتبار، روایت بدون سند از درجه اعتبار ساقط است. واژه قالوا (گفته اند) در صدر روایت حاکی از آن است که روایت بدون سند می باشد.

دوم: اما اگر موشکافانه روایت را به نقد بکشید می بینید در ابتدای روایت نویسنده می گوید: «گفته اند»، سپس آنگاه که به حضور حسنین در طبرستان رسیده زیرکانه و در یک چرخش می نویسد: «می گویند». به عبارتی ابتدا فعل قالوا که فعل ماضی (گذشته) است آورده می شود و سپس فعل مضارع (حال و آینده) آورده شده است. یعنی کسانی که نویسنده اصل روایت را از آن ها گرفته کسانی بوده اند که در گذشته می زیسته اند و این روایت به آنها منتقل شده، اما درباره حضور حسنین علیهما السلام بکار بردن فعل مضارع حاکی از آن است که کسانی هم عصر نویسنده «بلاذری» که هم عصر عباسیان است به او گفته اند که احتمالا حسنین علیهما السلام حضور داشته اند و این کار به کلی و به یکباره روایت را از هستی ساقط می کند. چنانکه دانشمندان علم رجال و درایه دقیقا چنین شیوه ای را در آنالیز نهایی صحت یک روایت به کار می برند.

سوم: حتی فعل مضارع را هم مجهول بکار برده است، و نگفته «یقول» بلکه گفته «یقال»، و کاربرد فعال مضارع در نقل روایات حاکی از آن است که خود نویسنده نیز نسبت به گوینده آن تردید دارد وگرنه با فعل مضارع «یقول» که معلوم است روایت را بیان می کرد.

بنابراین حضور حسنین در ماجرای حمله اعراب به ایران خصوصا حمله به گرگان و طبرستان باطل است و هیچ منبع موثقی ندارد. برفرض بپذیریم که حضرت در این فتوحات حضور داشته باشند، و اجداد ما را نیز به قتل رسانده باشند، باید با صراحت تمام به باطل بودن پدرانمان و حق بودن امام حسین علیه السلام اذعان کنیم. که البته این اتفاق از اساس محقق نشده است.

 

__پی نوشت_________

[۱]. قال غزا سعید بن العاص من الکوفه سنه ثلاثین …. تاریخ طبری، محمد بن جریر طبری، قاهره، مطبعه الاستقامه، ۱۳۵۸، تحقیق گروهی از علما، ج‏۳، ص ۳۲۳.
[۲]. قال غزا سعید سنه ثلاثین ….تاریخ ‏الطبری، همان، ج‏۳، ص ۳۲۴.
[۳]. فتوح ‏البلدان، ص ۳۲۶

سایت پاسخگویی به سوالات دینی

مطالب مرتبط

پرسش: امام حسن‌(ع) چند همسر داشتند؟ دلیل شایعاتی که مدعی هستند حضرت دارای 300 همسر بودند، چیست؟   پاسخ : آنچه از نقلهای مختلف در تاریخ به دست می‌آید این است كه حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام حداكثر ...
سوال: چرا حضرت علی علیه السلام در ماجرای اطعام فقیر، اسیر و یتیم ؛ تمام غذای خانه را به آنها دادند و غذایی برای خود و یا کودکان باقی نگذاشتند؟   پاسخ: درباره چگونگی نذر و نحوه اطعام اهل ...
اخیرا، روایتی از امام حسن مجتبی علیه السلام، توسط کانال های ملحدین، نشر داده شده است، ملحدین و منتقدین اسلام، معتقد اند این روایت بیانگر روحیات و خلقیات امام حسن مجتبی به عنوان کریم اهل ...
سوال: اگر كفر معاويه به خاطر جنگ با علي عليه السلام ثابت شود، پس چرا امام حسن عليه السلام با وي صلح نمود؟   پاسخ: كفر معاويه نه تنها به ...
مقدمه: نویسندگان منتقد اسلام، همواره مطالبی را به اسلام نسبت می دهند که یا از سر عناد و دشمنی و یا از سر جهل و نادانی است. این افراد ...

ارسال پاسخ یا نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


  • آخرین مطالب