سه شنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۷
آخرین مطلب با عنوان ، شبهه: سقف خانه ما سوراخ است (حسین پناهی) در 6 روز قبل منتشر شده است .
»   پرسش و پاسخ, شبهات عاشورایی, مطالب داغ  »   آیا روضه دوطفلان حضرت زینب (س) معتبر است؟
163 views
۲۴ شهریور ۱۳۹۷ , ساعت ۱۰:۱۴

آیا روضه دوطفلان حضرت زینب (س) معتبر است؟

سوال:

اخیرا یکی از سخنرانان مطرح (آقای شهاب مرادی)، به طور کلی وجود دو طفلان حضرت زینب سلام الله علیها را منکر شده اند و می گویند چنین مطلبی در هیچ منبعی ذکر نشده است. لطفا در اینباره توضیح بفرمایید.

 

پاسخ:

درباره وجود دو طفل برای حضرت زینب سلام الله علیها، در ماجرای کربلا، باید توضیحاتی عرض شود:

شوهر حضرت زینب سلام الله علیها، عبدالله بن جعفر طیار بوده است. کسانی که در صحرای کربلا به شهادت رسیده اند و از فرزندان عبدالله بن جعفر طیار بوده اند، دو نفر می باشند.

عون بن عبدالله و محمد بن عبدالله دو نفری اند که از فرزندان او می باشند، اما سوال برای پژوهشگران تاریخی پیش آمده است که آیا این دو فرزند، هر دو از فرزندان مشترک بین حضرت زینب سلام الله علیها و جناب عبدالله می باشند یا از زن دیگر جناب عبدالله.

درباره عون، آورده اند که عبدالله بن جعفر، دو فرزند به نام عون داشته است، یکی عون اصغر و دیگری عون اکبر. «عونِ اصغر» نامیده شده‌اند. مادر عَون اکبر زینب سلام الله علیها بوده و نام مادر عون اصغر جُمانه دختر مُسَیَّب می باشد. عون اصغر در واقعه حره در مدینه کشته شده است و عون اکبر در صحرای کربلا به شهادت رسیده است.

اما محمد بن عبدالله بن جعفر، درباره مادرشان اختلافات تاریخی وجود دارد، برخی ایشان را فرزند خَوصا دختر خَصَفه بن ثقیف می دانند و برخی حضرت زینب سلام الله علیها.

در اینباره مرحوم خراسانی در کتاب منتخب التواریخ می نویسد: «جناب محمد بن عبدالله والده او خوصاء بنت حفصه بود … و در کامل بهائی است که محمد و عون هر دو از بطن مخدره زینب خاتون دختر حضرت امیر هستند.»

ابن عساکر و برخی از پژوهشگران تاریخی دیگر، درباره جناب عبدالله بن جعفر آورده اند که ایشان با حضرت زینب کبری ازدواج کرده و ثمره این ازدواج پنج فرزند بوده است. یک دختر و چهار پسر که محمد و عون از جمله آنها هستند.

ضمن اینکه، وجود عون و محمد که فرزند عبدالله بن جعفر باشد، در صحرای کربلا و شهادت آنها جای هیچ تردیدی نیست، و اینکه حضرت زینب کبری سلام الله علیها، مادر یا نامادری آنها بوده است نیز جای هیچ انکاری ندارد؛ بنابراین، این دو فرزند عبدالله، حضرت زینب را به عنوان مادر می شناسند و او را با واژه «ام» یاد می کنند. پس اطلاق دو طفلان زینب بر این دو بزرگوار ایرادی نخواهد داشت.

 

بنابراین:

۱_ حضور عون در کربلا که فرزند حضرت زینب سلام الله علیها باشد، قطعی و قابل دفاع است.

۲_ در اینکه محمد بن عبدالله، فرزند حضرت زینب کبری باشند، اختلاف وجود دارد.

۳_ حضرت زینب سلام الله علیها، یا مادر این دو بزرگوار بوده است یا همسر پدر که عنوانی شبیه به مادر است.

۴_ فرزند حضرت زینب بودن این دو بزرگوار، مویدات دیگری دارد که قبول  این فرزندی را محتمل تر می کند.

شیخ علی شاهرودی

مطالب مرتبط

سوال: آیا معتبر است که امام علی علیه السلام و امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام خانم زینب را شب ها بیرون می بردند؟ بعضی از مردها از این روایت استفاده و زن ...
در محل دفن حضرت زینب سلام الله علیها، سه قول وجود دارد که در این مختصر به بررسی این سه قول می پردازیم. از قدیم الایام سه مكان به عنوان قبر و مدفن مطهر حضرت زینب ...
بررسی روایت سر به محمل کوبیدن حضرت زینب (س)
سوال: آیا روایت سر به محمل کوبیدن حضرت زینب (س) صحت دارد؟ این در حالی است که نقل کرده اند، حضرت زینب و سایر اسراء بر شتران بی جهاز به کوفه و شام برده شده اند؟ ...
بررسی روایت سر به محمل کوبیدن حضرت زینب (س)
مقدمه: سرهای مقدس را آوردند. در حالی که سر مبارک امام حسین علیه السّلام مانند ماه تابان ، پیش روی آن ها و شبیه ترین خلق به رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلّم بود. محاسن ...

ارسال پاسخ یا نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


  • آخرین مطالب