پنجشنبه, ۲۶ مهر ۱۳۹۷
آخرین مطلب با عنوان ، آیا به دختران باکره محکوم به اعدام، تجاوز می شود؟ در 5 روز قبل منتشر شده است .
»   بررسی روایات و متون, مطالب داغ  »   آیا گنجشک ها سنی مذهب هستند؟
136 views
۱۸ شهریور ۱۳۹۷ , ساعت ۳:۳۰

آیا گنجشک ها سنی مذهب هستند؟

متن شبهه:

نعمت الله جزایری یکی از شاگردان مخصوص علامه مجلسی وکسی که در نوشتن بحار انوار خیلی کمک مجلسی کرد در کتاب انوار النعمانیه صفحه ۲۱۱ می گوید: «قد روی ان العصفور یحب فلانا وفلانا ، وهو سنی فینبغی قتله بکل وجه و اعدامه واکله» روایت شده است که گنجشک فلانی وفلانی را دوست دارد (ابوبکر وعمر) واوسنی است پس باید او را به هر طریقی کشت واعدامش کرد وخورد.

 

پاسخ:

سید نعمت‌الله موسوی جزایری فرزند سید عبدالله که به دوازده واسطه نسب او به عبدالله پسر امام موسی بن جعفر علیه السلام می‌رسد یکی از علمای شیعه در اواخر قرن یازدهم و اوایل قرن دوازدهم هجری است. وی به مدت هشت سال در اصفهان شاگرد مرحوم علامه مجلسی گردید و در این مدت به کمک استاد خود شتافت تا کتاب بحارالانوار نگاشته شود.

وی کتابی با عنوان «انوار النعمانیه فی معرفه الشاه الانسانیه» نگاشت که به انوار نعمانی معروف شد. در این کتاب به شرح حال آدمی از پیش از تولد تا پس از مرگ اشاره کرده است و به روایات و مطالب پیرامون آن پرداخته است. وی در بخشی از این کتاب در احوال تاثیر ولایت معصومین بر اجسام و حیوانات و گیاهانان و … می نویسد:

«خداوند متعال برای جمادات و حیوانات و … نوعی از شعور قرار داده است که با آن به خالق متعال و مبدع جهان و … پی می برند و تسبیح او می کنند و اولیاء الهی را یاد می نمایند…»

وی در ادامه به بیانی مجهول به عنوان مثال چنین می آورد که:

«… و کذلک الطیور فانه قد روی ان العصفور یحب فلانا وفلانا ، وهو سنی فینبغی قتله بکل وجه و اعدامه واکله…»

یعنی آنکه: همانند پرنگان که روایت شده است که گنجشک به جهت محبت داشتن فلانی و فلانی (منظور عمربن خطاب و ابوبکر است)، سنی است و قتل او جایز است به هر وجهی که باشد و اعدامش نیز جایز است و خوردنش جایز…

هر چند به کتاب انوارالنعمانیه و شخص نعمت الله جزایری نقد هایی وارد شده است، اما در رد این مطلب بخصوص می گوییم:

در هیچ منبع روایی، ما چنین مطلبی که خوردن عصفور به جهت سنی بودنش جایز است نیافتیم، حتی در هیچ منبعی سنی بودن گنجشک و یا حیوان دیگری را یافت نکردیم. اساسا به طور کلی هیچ حیوانی به طور اعم، تحت دایره سنی و شیعه قرار نمی گیرد و اگر بپذیریم که جمادات و حیوانات و … نیز به وسیله ولایت اهل بیت علیهم السلام آزموده می شوند، باید آنها را در انتخاب نوع دیدگاهشان، مختار بدانیم. یعنی ممکن است گنجشکی شیعه باشد و گنجشکی سنی.

همینطور در هیچ منبعی یاد نشده است که علت حلال بودن اکل (خوردن) گوشت حیوانی، شیعه بودن یا سنی بودنش باشد. جالب آنجاست که خود سید نعمت الله جزایری در قبل از بیان این مطلب، موضوعی را مطرح می کند که خلاف گفته خود است و نقض ادعای روایتش می باشد. وی می گوید: « پس از عرضه ولایت بر موجودات، آنها که قبول می کنند، پاک می شوند و خوردنشان حلال، و آنان که منکر می شوند، خبیث می شوند و خوردنشان حرام».

با این سخن، اگر بپذیریم که گنجشک سنی مذهب است، پس خوردنش باید به جهت خباثتش، ممنوع شده باشد در حالی که روایت بلعکس آنچیزی که سابقا گفته شده است سخن می گوید.

نقد دیگری که بر این ادعای روایت وارد است، اینکه چرا اعتقاد به مذهب اهل سنت، باعث جواز قتل و اعدام باشد؟ طبق گفته اکثر فقهای شیعه، اهل سنت هر چند منکر ضروری دین هستند، اما احکام مرتد بر آنها بار نمی شود و اعدام و قتلشان ممنوع است و خون و مال و ناموسشان محترم خواهد بود. چگونه است که سید نعمت الله جزایری، چنین مطلبی را بیان می دارند و به تبعات آن توجه ای ندارند.

شاید به خاطر همین بی توجه ای های جناب جزایری است که امثال مرحوم انگجی ها در نقد کتاب انوار نعمانیه می نویسد: «خواندن برخی از کتب سید نعمت الله جزایری شرعا اشکال دارد.» و یا توسط برخی دیگر از پژوهشگران به غلو و عدم توجه به روایت ضعیف و غلط و خلط مبحث و … متهم می شود.

به طور کلی باید در رد این مطلب، چنین بیان داشت که در مکتب تشیع، هیچ کتابی به طور کلی مورد تایید نیست جز کتاب مقدس قرآن کریم. در تشیع، هر چه از روایات که بیان می شود، باید ابتدا بررسی سندی و سپس بررسی محتوایی شود و در نهایت اگر مخالفتی با قرآن و سنت قطعیه نداشته باشد، پذیرفته شود. با این قاعده کلی، امثال کتاب آقای جزایری و … به طور کلی اعتباری ندارند مگر آنکه برای سخنشان دلیل منطقی و تاریخی اقامه نمایند.

که در این مورد بخصوص، نه تنها دلیلی ارائه نشده است و تنها به گفتن (روایت شده است) اکتفا شده، بلکه در مفاد آنچه نقل شده است نیز تعارض و اشتباه و اشکال وجود دارد.

بنابراین این مطلب و این روایت (ادعایی) از دیدگاه ما هیچ اعتباری ندارد، و بیشتر به احادیث غالیان شباهت دارد.

مطالب مرتبط

ارسال پاسخ یا نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


  • آخرین مطالب