دوشنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۷
آخرین مطلب با عنوان ، آیا اولین بار تجسیم را شیعیان به خداوند نسبت دادند؟ در 4 روز قبل منتشر شده است .
»   پرسش و پاسخ, سایر مسائل  »   توضیحی پیرامون حلال بودن لمس بدون شهوت آلت دیگری.
358 views
۳ اسفند ۱۳۹۶ , ساعت ۱۴:۱۸

توضیحی پیرامون حلال بودن لمس بدون شهوت آلت دیگری.

سوال:

منظور از این عبارت فقهی در کتاب صراه النجاه آیت الله خویی چیست؟

سوال ۷۸۴ : هل یجوز لمس العوره من وراء الثیاب من الرجل لعوره رجل آخر ، ومن المرأه لعوره أخرى، لمجرد اللعب والمزاح، مع فرض عدم إثاره الشهوه؟

الخوئی : لا یحرم فی الفرض ، والله العالم.

 

پاسخ:

ابتدا ترجمه عبارت:

شخصی از آیت الله العظمی خویی رحمه الله علیه، سوالی فقهی پرسیده اند که: آیا جایز است که مردی، عورت مرد دیگری را از رو لباس، به جهت بازی و مزاح لمس نماید. با فرض اینکه قصد شهوت در کار نباشد.

آیت الله خویی در پاسخ فرمودند: در صورتی که فرض محقق شود (یعنی شهوتی در کار نباشد) حرام نیست. و الله العالم.

توضیح بیشتر:

در شرع مقدس اسلام، اصول فقهی در حل مسائل آن، بسیار موثر اند، یکی از مسائل فقهی که از آیات و روایات استنباط می شوند، اصل اباحه می باشد. اصل اباحه می گوید: «هر چیزی حلال است، صحیح است، پاک است؛ مگر آنکه شرع مقدس آن را حرام کرده باشد، یا وجه بطلان برآن بیان نموده باشد و یا آن را نجس اعلام کند.»

با این مقدمه، به مساله لمس عوره و نگاه به آن توسط نامحرم خواهیم پرداخت. در روایات، نسبت به نگاه به عوره نامحرم، چه با شهوت و چه بدون شهوت نهی شده است، مگر در وقت ضروره. که آن نیز شرایط خاص خود را دارد.

اما درباره لمس عورت، سخنی به میان نیامده است؛ درباره لمس عورت با شهوت، با قطع یقین و با استفاده از برهان اولویت، بگوییم لمس با شهوت حرام است.حتی لمس غیر آلت با شهوت نیز محکوم به حرمت است. اما درباره بدون شهوت، باید در ادله اجتهاد نمود. در اینباره آیت الله العظمی تبریزی در حاشیه شان بر همین کتاب نوشته اند: «یحرم مع الشهوه والتلذذ ، أو کان فی البین مهانه» یعنی: «حرام است لمس آلت مرد دیگر، اگر همراه با شهوت باشد، حتی اگر چیزی همچون لباس، مانع و حائل قرار گیرد.»

اما محل بحث ما، یک مرتبه از این مورد نیز پایین تر است، چرا که سوال کننده، پرسیده است: اگر لمس از روی لباس و بدون شهوت باشد حکم چیست؟ در اینصورت، با استفاده از اصل اباحه (که در مقدمه گذشت) حکم می کنیم به حلیت. اما آیا این حکم محقق می شود و آیا مردی پیدا می شود که به آلت مرد دیگر بدون شهوت و لذت، از روی لباس دست بزند. در اینباره، الله العالم.

 

نکته ای پیرامون این فتوا

برخی از اهل علم و تقوا، درباره این مساله، اختلاف نظر پیدا کرده اند؛ و کلام آیت الله العظمی خویی را، به روش دیگری مطرح می کنند؛ آنها معتقد اند، منظور از کلام و پاسخ آیت الله خویی، حرمت لمس آلت دیگری، حتی بدون لذت و حتی از روی لباس است. و چنین تقریر می کنند که:

آیت الله خویی در پاسخ این سوال که: آیا جایز است که لمس شود … از روی لباس و بدون شهوت. و ایشان پاسخ دادند: لا، (نه جایز نیست)، یحرم مع الفرض (حتی بر فرض اینکه قصد شهوت نباشد و از روی لباس باشد نیز حرام است).

اما توجیه این بزرگواران، چندان با فهم ما از ظاهر کلام مرحوم خویی و همچنین ادله فقهی این مساله، و البته حاشیه مرحوم تبریزی، سازگاری ندارد. الله اعلم.

 

بنابراین:

۱_ حکم فقهی لمس بدون لذت و شهوت مردی به آلت مرد دیگر، از نظر آیت الله العظمی خویی، حلیت است.

۲_ دلیلی شرعی برای حکم به حرمت این مساله، وجود ندارد.

۳_ برا فهم بهتر، اگر پزشکی، با لمس بدون شهوت و تلذذ، بتواند بیماری شخص دیگری را تشخیص بدهد، و ضرورت و اضطرار نیز، مطرح نباشد، این لمس، شرعا جایز است.

۴_ برخی معتقد، نظر آیت الله خویی از این عبارت، اعلام حرمت بوده است.

مطالب مرتبط

ارسال پاسخ یا نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


  • آخرین مطالب