پنجشنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۸
آخرین مطلب با عنوان ، تقلب کردن طلبه‌ها در امتحانات حوزه علمیه در 4 هفته قبل منتشر شده است .
»   شبهات مهدویت  »   آيا روايت تكذيب مشاهده امام زمان منظورش تكذيب نيابت است؟
۲۱ دی ۱۳۹۶ , ساعت ۲۰:۰۵

آیا روایت تکذیب مشاهده امام زمان منظورش تکذیب نیابت است؟

متن شبهه:
روافض روایتى دارند با این مضمون: هر ادعاى مشاهده امام زمان کند در ادعایش دروغگو است، وسیأتی إلى شیعتی من یدعی المشاهده ألا فمن ادعى المشاهده قبل خروج السفیانی والصیحه فهو کذاب مفتر ولا حول ولا قوه إلا بالله العلی العظیم (الإحتجاج – أبی منصور أحمد بن علی بن أبی طالب الطبرسی – ج ١ – الصفحه ۴٧٨) روافض مقلد قول مراجع خود را باور کردند و از جیب خود به روایت اضافه کردند منظور روایت مشاهده همراه با ادعاى نیابت است. هر کس ادعاى مشاهده همراه نیابت کند شامل آن روایت میشود. سوال کجاى روایت گفته نیابت ؟ ادعاى نیابت را از کجاى روایت آوردید ؟

پاسخ:
این شبهه‌ایست که، از جانب اهل سنت، بر شیعیان وارد شده است؛ در پاسخ این شبهه، می‌گوییم، نویسنده شبهه، به طور کلی (یا از روی جهل و یا از روی تعصب) سعی در کتمان حقیقت دارد. این در حالی است که برای نقد یک روایت و یا مذهب و دیدگاه، باید به طور مفصل آن روایت، دیدگاه و مذهب را شناخته باشیم.

اما حقیقت مطلب:
رویت امام زمان علیه السلام، به دو صورت متصور است:
۱_ رویت به صورت موقت و اصطلاحا کرامتی، که در این صورت، ملاقات امام زمان علیه السلام، به خواست و لطف حضرت بستگی دارد. و تکرار دفعات ملاقات، زمان آن و شرایط و مکان ملاقات، به خواست حضرت خواهد بود و نه شخص ملاقات کننده.

۲_ رویت به صورت دائمی و یا به صورتی که شخص ملاقات کننده، زمان و مکان و شرایط و دفعات را تعیین بنماید.

دسته اول، به کرات، در تاریخ یاد شده است. و علماء و صالحین کثیری، به این ملاقات‌ها، دست پیدا کرده‌اند.
اما دسته دوم، تنها برای نواب خاص حضرت حجت علیه السلام امکانش محقق است و برای دیگران صورت نمی‌گیرد.

اما روایتی که در متن شبهه بیان شده است، مشعر به نوع دوم ملاقات و رویت است. چرا که این متن، در آخرین نامه و توقیع حضرت به آخرین نائب خاصشان (علی بن محمد سمری) بیان فرمودند که: «وسیاتی شیعتی من یدعی المشاهده الا فمن ادعی المشاهده قبل خروج السفیانی والصیحه فهو کذاب مفتر …» یعنی: چه بسا افرادی از شیعیان ادعا کنند که مرا مشاهده نموده‌اند، آگاه باشید هرکس قبل از خروج سفیان و صیحه آسمانی، چنین ادعایی کند دروغگو و افترا زننده است…
از قرائن کاملا واضح است که حضرت، نوع دوم را مدنظر دارند و این توقیع (نامه) برای تکذیب کسانی است که ادعای نیابت می‌کنند.
ضمن آنکه باید متذکر بشویم، ادعای ملاقات و رویت حضرت، یا با نیت خاصی صورت می‌گیرد و یا بدون هیچ‌گونه نیتی است. که در صورت دوم، ابدا کذب و راستگویی در ادعا، معنایی ندارد چرا که هدفی وجود ندارد. اما اگر هدف و نیتی در پشت این ادعا باشد؛ بسته به آن نیت و هدف باید نسبت به راستگویی و دروغگویی حکم کرد. برای مثال: اگر کسی بگوید حضرت حجت را دیدم، و حضرت به من گفت فلان حکم شرعی صحیح است نه فلان حکم شرعی. این ادعا، باطل است، ولو اگر شخص عادل باشد. به همین جهت، رویت حضرت حجت، اعتبار شرعی ندارد و حجیت نخواهد داشت، بجز برای خود شخص رویت کننده.
امید است، اهل سنت، به جای نقد غیر منصفانه و متعصبانه و جاهلانه، کمی واقعگراتر، به قضایای شرعی و تاریخی، دقت کافی نمایند تا حقیقت، چون خورشیدی درخشان، مشخص گردد.

شیخ علی شاهرودی _ پایگاه تخصصی شبهه

مطالب مشابه

متن منتشر شده در فضای مجازی:منتظران مهدی به هوش که حسین را منتظرانش کشتند. پاسخ:ابتدا باید مشخص شود که منتظران امام حسین علیه السلام چه کسانی بودند، تا مشخص گردد، ...
سوال: در زمان کنونی فساد اخلاقی وغيراخلاقی وکشت وکشتارانسان‌ھای بي گناہ عادی شدہ است، پس امام زمان اگر وجود دارد چرا به داد انسان‌ھا نمی‌رسد؟ پاسخ:قبل از پاسخ به این سوال، باید تذکر ...
سوال:آیا امام زمان علیه السلام فرموده‌اند کتاب کافی برای شیعیان کافی است؟ (الکافی کاف لشیعتنا) پاسخ:یکی از مطالبی که وهابیون به آن استناد می‌کنند و برخی عوام ...
شیخ ناظم عقیلی، یکی از ارکان سه گانه دفتر نجف احمد الحسن یمانی (مدعی امامت و وصایت)، در کتاب خود، «بلکه هدایت شوید» در رفع اشکال از نیابت احمدالحسن، می‌گوید: «از عمده استدلال ...
خوبه
متن منتشر شده در فضای مجازی:شیعه 1 سند صحیح بر وجود یا تولد مهدی از کتاب هایش ندارد. پاسخ:در مساله اثبات ولادت امام عصر علیه السلام و ...

ارسال پاسخ یا نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


  • احادیث صحیح السند درباره ولادت حضرت مهدی(ع)
  • چرا اسلام، حکم به قتل مرتد داده است؟
  • بررسی ورود اسلام به ایران
  • چرا اسلام برده‌داری را تجویز کرد؟
عنوان اسلایدر
  • آخرین مطالب