سه شنبه, ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
آخرین مطلب با عنوان ، شیرخواری حضرت امام حسین (ع) به چه شکل بوده است؟ در 5 روز قبل منتشر شده است .
»   شبهات مهدویت  »   آيا روايت تكذيب مشاهده امام زمان منظورش تكذيب نيابت است؟
180 views
۲۱ دی ۱۳۹۶ , ساعت ۲۰:۰۵

آیا روایت تکذیب مشاهده امام زمان منظورش تکذیب نیابت است؟

متن شبهه:

روافض روایتى دارند با این مضمون : هر ادعاى مشاهده امام زمان کند در ادعایش دروغگو است، وسیأتی إلى شیعتی من یدعی المشاهده ألا فمن ادعى المشاهده قبل خروج السفیانی والصیحه فهو کذاب مفتر ولا حول ولا قوه إلا بالله العلی العظیم (الإحتجاج – أبی منصور أحمد بن علی بن أبی طالب الطبرسی – ج ١ – الصفحه ۴٧٨) روافض مقلد قول مراجع خود را باور کردند و از جیب خود به روایت اضافه کردند منظور روایت مشاهده همراه با ادعاى نیابت است. هر کس ادعاى مشاهده همراه نیابت کند شامل آن روایت میشود. سوال کجاى روایت گفته نیابت ؟ ادعاى نیابت را از کجاى روایت آوردید ؟

 

پاسخ:

این شبهه ایست که، از جانب اهل سنت، بر شیعیان وارد شده است؛ در پاسخ این شبهه، می گوییم، نویسنده شبهه، به طور کلی (یا از روی جهل و یا از روی تعصب) سعی در کتمان حقیقت دارد. این در حالی است که برای نقد یک روایت و یا مذهب و دیدگاه، باید به طور مفصل آن روایت، دیدگاه و مذهب را شناخته باشیم.

اما حقیقت مطلب:

رویت امام زمان علیه السلام، به دو صورت متصور است:

۱_ رویت به صورت موقت و اصطلاحا کرامتی، که در این صورت، ملاقات امام زمان علیه السلام، به خواست و لطف حضرت بستگی دارد. و تکرار دفعات ملاقات، زمان آن و شرایط و مکان ملاقات، به خواست حضرت خواهد بود و نه شخص ملاقات کننده.

۲_ رویت به صورت دائمی و یا به صورتی که شخص ملاقات کننده، زمان و مکان و شرایط و دفعات را تعیین بنماید.

دسته اول، به کرات، در تاریخ یاد شده است. و علماء و صالحین کثیری، به این ملاقات ها، دست پیدا کرده اند.

اما دسته دوم، تنها برای نواب خاص حضرت حجت علیه السلام امکانش محقق است و برای دیگران صورت نمی گیرد.

اما روایتی که در متن شبهه بیان شده است، مشعر به نوع دوم ملاقات و رویت است. چرا که این متن، در آخرین نامه و توقیع حضرت به آخرین نائب خاصشان (علی بن محمد سمری) بیان فرمودند که: «وسیاتی شیعتی من یدعی المشاهده الا فمن ادعی المشاهده قبل خروج السفیانی والصیحه فهو کذاب مفتر …» یعنی: چه بسا افرادی از شیعیان ادعا کنند که مرا مشاهده نموده اند، آگاه باشید هر کس قبل از خروج سفیان و صیحه آسمانی، چنین ادعایی کند دروغگو و افترا زننده است…

از قرائن کاملا واضح است که حضرت، نوع دوم را مدنظر دارند و این توقیع (نامه) برای تکذیب کسانی است که ادعای نیابت می کنند.

ضمن آنکه باید متذکر بشویم، ادعای ملاقات و رویت حضرت، یا با نیت خاصی صورت می گیرد و یا بدون هیچ گونه نیتی است. که در صورت دوم، ابدا کذب و راستگویی در ادعا، معنایی ندارد چرا که هدفی وجود ندارد. اما اگر هدف و نیتی در پشت این ادعا باشد؛ بسته به آن نیت و هدف باید نسبت به راستگویی و دروغگویی حکم کرد. برای مثال: اگر کسی بگوید حضرت حجت را دیدم، و حضرت به من گفت فلان حکم شرعی صحیح است نه فلان حکم شرعی. این ادعا، باطل است، ولو اگر شخص عادل باشد. به همین جهت، رویت حضرت حجت، اعتبار شرعی ندارد و حجیت نخواهد داشت، بجز برای خود شخص رویت کننده.

امید است، اهل سنت، به جای نقد غیر منصفانه و متعصبانه و جاهلانه، کمی واقعگرا تر، به قضایای شرعی و تاریخی، دقت کافی نمایند تا حقیقت، چون خورشیدی درخشان، مشخص گردد.

پایگاه تخصصی شبهه _ شیخ علی شاهرودی

مطالب مرتبط

سوال: ایمان حضرت نرجس خاتون (مادر امام زمان علیه السلام) چطور اثبات می شود و آیا روایتی برای ایمان ایشان وارد شده است؟   پاسخ: داستان اسلام آوردن مادر امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف ، مهاجرت او ...
پرسش: آیا امام زمان(ع) با حضرت عیسى(ع) در یک زمان ظهور می‌کنند یا در زمان‌های مختلف؟   پاسخ: از روایات وارد شده در باب ظهور برمی‌آید که منجی حقیقی و اصلی، امام زمان علیه السلام است که ظهور می‌فرمایند ...
سوال: احتراما به استحضار می رساند اخیرا در برخی رسانه ها، مطالبی بیان شده مبنی بر اینکه مسجد مقدس جمکران مانند بقیه مساجد است و هیچ تقدس خاصی ندارد. این اقدام ما را بر آن داشت ...
سوال: اگر دولت امام زمان (عج) دولت كريمه است چگونه منافقان ذليل مى‏ شوند، مگر دولت امام على‏ عليه السلام كريمه نبود كه منافقان جايگاه يافتند و دورويى كردند و حضرت را خانه‏ نشين كردند؟   پاسخ: دولت كريمه ...
سوال: چرا با توجه به اين‏كه بعد از وفات امام حسن عسكرى(ع) شيعه به دوازده فرقه تقسيم شدند فقط يك فرقه ولادت و امامت محمد بن الحسن حضرت مهدى (عج) را پذيرفت؟   پاسخ: اين حرف صحيح نيست. شيعيان ...

ارسال پاسخ یا نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


  • آخرین مطالب