جمعه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۷
آخرین مطلب با عنوان ، آیا اولین بار تجسیم را شیعیان به خداوند نسبت دادند؟ در 2 ماه قبل منتشر شده است .
»   اصل امامت, شبهات قرآنی  »   نقد برهان پیاز، در رد اسلام
668 views
۲۱ دی ۱۳۹۶ , ساعت ۱۴:۳۳

نقد برهان پیاز، در رد اسلام

متن شبهه:

برهان پیاز: مسلمانان؛ آیا میدانستید الله در کتابش (قرآن) حتی یک آیه در رابطه با مهدی و امامان شیعه نیاورده، درحالی که درباره پیاز و خیار آیه نازل کرده است؟ وَ إِذْ قُلْتُمْ یا مُوسى‏ لَنْ نَصْبِرَ عَلى‏ طَعامٍ واحِدٍ فَادْعُ لَنا رَبَّکَ یُخْرِجْ لَنا مِمَّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ مِنْ بَقْلِها وَ قِثَّائِها وَ فُومِها وَ عَدَسِها وَ بَصَلِها هنگامی که گفتید ای موسی ما بر غذای یک جور نمی توانیم بسازیم، پس دعا کن پروردگارت برای ما از زمین سبزی و خیار و سیر و عدس و پیاز بیرون آورد! ایا این بدان معنا نیست که محمد به هیچ عنوان قصد ساختن مذهب جدیدی را نداشته و ادعای ارتباط با خدا و… سرفا جهت بالا بردن مقام و رسیدن به خواسته های نفسانی و جنسی وی بوده؟

 

پاسخ:

در رد برهان پیاز می گوییم:

قرآن کریم، کتابی است که حاوی محتوای تاریخی، اعتقادی، فقهی و اخلاقی است. این کتاب، در هر زمینه ای، مطالب ناب و متقنی را بیان کرده است، که از چشم هیچ محقق منصفی دور نخواهد ماند. و شاهد این ادعا، اذعان بزرگان در هر رشته ای، به اعجوبه بودن این کتاب در نوع خود است.

اما نقد برهان پیاز، که نشانه جهل نویسنده به محتوای اسلام و مخصوصا تشیع است را در چند پرسش و پاسخ جواب می دهیم:

۱_ آیا قرآن کریم، درباره مساله ولایت و امامت، سخن به میان آورده است یا خیر؟

در پاسخ می گوییم بله، قرآن کریم بارها به مساله امامت و ولایت اشاره داشته، و آیات متعددی درباره آن وجود دارد. از جمله: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ» (نساء ۵۹) در این آیه صراحتا از ولایت کسانی یاد شده است که نامشان اولی الامر است. / شایسته است تذکر داده شود که این مطلب (اشاره قرآن به ولایت داشتن برخی افراد) در بین شیعه و سنی اختلافی نبوده و از اهل سنت نیز به این معتقد اند. اختلاف بر سر تعیین شخص والی است.

 

۲_ آیا قرآن کریم، به اهل بیت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، اشاره داشته است؟

در پاسخ می گوییم، بله. در آیات متعددی نسبت به اهل بیت پیامبر، اشاره شده است. از جمله آیه تطهیر و یا آیه مباهله. شاید بتوان گفت که بیش از یک پنجم قرآن کریم، از آیاتی در شان اهل بیت پیامبر، مساله ولایت و رهبری و احکام پیرامون آن است.

 

۳_ آیا قرآن کریم، به ولایت امامان بعد از پیامبر اشاره داشته است؟

در پاسخ می گوییم بله، هر چند صراحتا نامی از امامان بعد از پیامبر در قران کریم ذکر نشده است، اما به صورت کلی، از ولایت آنان به طور قطع، یاد شده است. از جمله این آیات، آیه «اِنّما وَلیّکم الله و رسوله والّذین آمنوا الّذین یقیمون الصّلوه و یؤتون الزّکاه و هم راکعون» (مائده ۵۵) این آیه صراحتا از ولایت کسی یاد می کند که در رکوع نمازش، صدقه داده است. و تمام مفسرین شیعه و برخی از مفسرین اهل سنت، صراحتا آیه را در شان حضرت علی علیه السلام می دانند که در مسجده در حال سجده صدقه داده است.

از این دست آیات متعدد است و استدلال های آن به طور مفصل در کتب اعتقادی شیعه بیان شده است.

 

۴_ اگر مطلبی در قرآن کریم نباشد، دلالت بر بی اعتباری آن در اسلام دارد؟

در پاسخ می گوییم خیر، چرا که بسیاری از اعتقادات و احکام شرعیه، و حتی مطالب تاریخی، در قرآن کریم ذکر نشده اند، و یا به صورت تفصیل بیان نشده اند، مثلا در مورد کیفیت خواندن نماز، در قرآن کریم مطلبی ذکر نشده است، و فقط به خواندن آن تصریح شده است؛ و به همین جهت است که سخنان و افعال پیامبر اکرم و معصومین علیهم السلام حجت اند.

در مساله امامت، روایات متعدد و کثیری ذکر شده است که تصریح در نام امامان دارد، از جمله خطبه غدیر خم، که اتفاقا، آیاتی در شان آن نازل شده است.

 

اما آیاتی که در متن شبهه مورد اشاره است (آیه پیاز و خیار) از جمله آیات تاریخی قرآن کریم است که به داستی از داستان های حضرت موسی علیه السلام اشاره دارد.

در پایان، اشاره به این مطلب که آیا پیامبر اکرم، قصد تاسیس مذهب و دین جدید داشته است، و یا تنها به جهت منافع شخصی، اقدام به ادعای پیامبری کرده است؛ بر هر عقل سلیمی پوشیده نیست که منفعت شخصی، اگر منجر به ضرر شخصی گردد، هیچ توجیحی برای انجامش نخواهد بود. بنابراین چطور شخصی برای منفعت شخصی، ادعای پیامبری کند، و درد تبعید و تحریم و اقدام به قتل و توهین و … را بچشد و در نهایت نیز با سم کشته شده و تمام اقوامش به نحوی به قتل برسند؟ این را چطور پیامبری که این مقدار هوشیار و باهوش بوده است، نفهمیده و تحلیل نکرده است؟ در حالی که ۱۴۰۰ سال بعد، نویسنده ای که «صرفا» را «سرفا» می نویسد، ادعا کند که این همه زجر و ناراحتی، بابت به قدرت رسیدن بوده است نه نبوت حقیقی از جانب خداوند.

 

بنابراین:

در قرآن کریم به مساله ولایت، فضیلت اهل بیت پیامبر، داستان های آنان و همچنین امامت امامان بعد از پیامبر اشاره شده است که به نمونه هایی از آن اشاره شد. ضمن آنکه، اسلام، یک برنامه جامع اعتقادی_رفتاری است که از دو منبع نشات می گیرد: قرآن و روایات صحیحه.

پایگاه تخصصی شبهه _ شیخ علی شاهرودی

مطالب مرتبط

ارسال پاسخ یا نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


  • آخرین مطالب