یکشنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۸
آخرین مطلب با عنوان ، برهان اثبات خدا (برهان فطرت) در 1 هفته قبل منتشر شده است .
»   پرسش و پاسخ, نقد اهل سنت  »   نظر اهل سنت در بوسیدن قبر و منبر پیامبر
۷ اسفند ۱۳۹۴ , ساعت ۴:۵۷

نظر اهل سنت در بوسیدن قبر و منبر پیامبر

تبرک جستن به قبور انبیای الهی و اولیاء دین از صدر اسلام در بین مسلمین متداول بود و حتی دانشمندان و محدثین اهل سنت بر این امر تاکید و تصریح می‌کردند. تا اینکه مذهب ساختگی، انحرافی و جعلی وهابیت با افکار خشن و اسلام ستیزانه با حمایت استعمارگران تاسیس شد و با چنگ انداختن به مقدس‌ترین اماکن مذهبی، اقدام به تضعیف دین و از بین بردن حقایق و معارف اسلام نمود و به موازات آن آموزه های ساختگی و ضد دینی خود را ترویج و تبلیغ نمود.
در ادامه به برخی از این آراء فقهی، از کتب اهل سنت اشاره خواهیم نمود:

۱. عبداللَّه فرزند احمد بن حنبل می‌گوید: از پدرم سؤال شد که مس منبر رسول‏ اللَّه و تبرک به ‏آن و بوسیدن قبر شریف به قصد ثواب چه حکمى دارد؟ پدرم گفت اشکالى ندارد. [وفاء الوفا، ج ۴، ص ۱۴۱]

۲. رملى شافعى گوید: تبرک به قبر پیامبر و یا علما و یا اولیا جائز است و بوسیدن و استلام آن اشکالى ندارد. [کنز المطالب، ص ۲۱۹]

۳. مُحبّ الدین طبرى شافعى می‌نویسد: بوسیدن قبر و دست گذاشتن بر روى آن جایز است و سیره عمل علماء و صالحان بر آن است. [اسنى المطالب، ج ۱، ص ۳۳۱]

۴. عسقلانى می‌گوید: در زمان عُمَر مردم گرفتار قحطى و خشکسالى شدند، یکى از اصحاب پیامبر‌(ص) به قبر پیامبر متوسل شد، و گفت: یا رسول‏ اللَّه‏ استَسِق لِأمّتِکَ فَإنّهم قَد هَلَکوا. [فتح البارى، ج ۲، ص ۵۵۷]

۵. دانشمندانى چون ابن حیان، ابن خزیمه، ابوعلى خلال، شیخ الحنابله در زمان گرفتارى به قبور اهل‏بیت پیامبر متوسل می‌شدند. [کتاب الثقات، ج ۸، ص ۴۵۶، تهذیب التهذیب، ج ۷، ص ۳۳۹، تاریخ بغداد ج ۱، ص ۱۲۰]

حجت الاسلام هادی فلاح

مطالب مشابه

از سیره درخشان زندگی پیامبران و پیامبر اسلام و امامان علیهم السلام فهمیده مى‌شود كه آن حضرات توسل دیگران را تأیید نموده و یا خود به اولیاء خدا توسل جسته‌اند، با توجه به ...

ارسال پاسخ یا نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


  • احادیث صحیح السند درباره ولادت حضرت مهدی(ع)
  • چرا اسلام، حکم به قتل مرتد داده است؟
  • بررسی ورود اسلام به ایران
  • چرا اسلام برده‌داری را تجویز کرد؟
عنوان اسلایدر
  • آخرین مطالب