پنجشنبه, ۲۶ مهر ۱۳۹۷
آخرین مطلب با عنوان ، آیا به دختران باکره محکوم به اعدام، تجاوز می شود؟ در 5 روز قبل منتشر شده است .
»   توسل و زیارت, سایر شبهات, سایر مسائل, مسائل زنان  »   پاسخ به مجموعه شبهات «آنان که نمی اندیشند…»
619 views
۳۱ شهریور ۱۳۹۶ , ساعت ۱۵:۳۸

پاسخ به مجموعه شبهات «آنان که نمی اندیشند…»

اخیرا مطلبی طولانی در نقد برخی مسائل دینی منتشر شده است که در ادامه به صورت مختصر به بند بند آن پاسخ داده می شود. (متن شبهه، در متن و قبل از پاسخ قرار گرفته است)

 

متن شبهه:

آنانکه نمی اندیشند… آنانکه مدیریت منابع آب نمیدانند، نماز باران میخوانند.

پاسخ:

مدیریت منابع آبی، لازم و ضروری است؛ اما این منافات با درخواست کمک های معنوی و ماورایی نیست. همانطور که تاریخ و شواهد گواه آن است که مدیریت منابع آبی مفید است، شاهد و گواه آن نیز است که نماز باران نتیجه بخش است. به عبارت دیگر «ادل دلیل علی امکان شیء وجوده» یعنی: «بهترین دلیل برای اثبات چیزی، وجود آن است». ضمن اینکه مساله نماز باران، برای دوران خشکسالی است، یعنی درمانی برای فاجعه، نه پیشگیری از فاجعه.

 

شبهه:

آنانکه اهل تلاش نیستند، دعا میکنند.

پاسخ:

امام رضا علیه السلام در اینباره می فرمایند: «هر کس از خداوند، توفیق بطلبد ولی تلاش نکند، خودش را مسخره کرده است.» با این روایت کوتاه پاسخ مشخص است که دعا کردن با تلاش کردن، دو امر متفاوت است. البته دعا، تاثیرش در تسهیل در نتیجه گیری است و هیچگاه به معنی تاثیر و نتیجه ی بودن تلاش نیست.

 

شبهه:

آنانکه هیچکاری را درست و اصولی انجام نمیدهند، به نذر و نیاز متوسل میشوند.

پاسخ:

نذر، برای جلب رضایت خداوند و توسل برای واسطه شدن محترمین نزد خداوند است تا رضایت باری تعالی برای انجام عملی که قصد انجام آن را داریم و یا از خداوند می خواهیم آن را انجام دهد فراهم شود. چرا که معتقدیم بدون رضایت او، هیچ کاری اصولی و درست نیست. ضمن اینکه برخی موارد از توسلات و نذورات، در اختیار بشر نیست، چون بیماری های صعب العلاج و یا مشکلات بزرگ…

 

شبهه:

آنانکه عرضه ی گرفتن حقشان را از ستمگر زورگو ندارند، به خدا واگذارش میکنند.

پاسخ:

پیامبر اکرم در اینباره می فرمایند: «اگر مردم ظالمی را ببینند ولی از ظلم او جلوگیری نکنند، خداوند همه آن مردم را به عذاب گرفتار می کند.» پر واضح است که طبق این روایت، سکوت در مقابل ظالم ممنوع است. اما اگر کسی حقیقتا قدرت گرفتن حقش را از ظالم ندارد، حق او از بین نمی رود، بلکه در روز محاسبه ها (قیامت) حسابرسی خواهد شد. بنابراین، دین، دعوت به سکوت دربرابر ظالم نمی دهد، بلکه علاوه بر طلب حق در دنیا، طلب حقی در آخرت را نیز وعده داده است.

 

شبهه:

آنانکه ضعیفند و به توانایی های خود ایمان ندارند، بخدا توکل میکنند

پاسخ:

از آنجا که قدرت مطلق خداوند است و انسان از خود قدرتی ندارد؛ عاقلانه ترین کار، توکل و درخواست از خداوند است. ضمن اینکه توکل، تکیه به یک قدرت مطلق است نه دست کشی از کار و تلاش. بله، صحیح است که ما نسبت به خداوند بسیار ضعیف هستیم و نیاز به قدرتی مطلق داریم.

 

شبهه:

آنانکه با رفتارهای احمقانه جان خود و اطرافیانشان را بخطر می اندازند، صدقه میدهند تا شاید بلا رفع شود

پاسخ:

صدقه، رفع بلاست، و بلا آن است که از حیطه اختیار و انتخاب ما خارج است. یقینا انفجار خانه همسایه، برخورد یک اتومبیل با شما و یا زلزله مربوط به توانمندی های شخص شما نیست… . صدقه این قبیل بلایاء را دور می کند.

 

شبهه:

آنانکه در این دنیا زنان را ستم میکنند و آنان را کنیز خود میپندارند، مشتاقانه به امید سکس با حوریان بهشتی نشسته اند

پاسخ:

در اسلام، زنان و مردان با هم برابرند، هر چند به جهت تفاوت های بنیادین این دو دسته، تفاوت هایی بین وظایف و شیوه زندگی آنان وجود دارد. مثلا به جهت قدرت بدنی مرد، جهاد و جنگ بر او واجب است و بر زن واجب نیست، و به جهت عاطفه زن، تربیت فرزندان به او سپرده شده است. زن و مرد هر دو آزاد اند، و کسی حق ندارد دیگری را برده و کنیز خطاب کند. رفتن به بهشت نیز تنها به جهت حوریان بهشتی نیست، که اگر هم باشد ایرادی وارد نیست. مردانی که مستحق بهشت اند، زنان را برده نمی دانند، آنها را مایه تکامل خود می دانند و احترام به مادر و همسرشان، از بزرگترین وظایف آنهاست.

 

شبهه:

آنانکه علم حسابرسی و حسابگری نمیدانند، همه چیز را کار تقدیر و سرنوشت میدانند

پاسخ:

هر رویداری، تقدیر و سرنوشت ماست اما این تقدیر و سرنوشت را خود ما رقم می زنیم. این آموزه اسلام است که انسان ها می توانند قضاء و قدر خود را تغییر بدهند.

 

شبهه:

آنانکه ناتوانند از اینکه نفس هوسهای خود را قربانی کنند، گوسفند بیگناه را قربانی میکنند

پاسخ:

قربانی کردن، سنت حسنه ابراهیمی است، فرآورده های گوشتی نیاز هر شخصی است، و در قربانی کردن، سنت است که یک سوم فرآورده های گوشتی قربانی به فقراء داده شود. این عمل علاوه بر تمرین بر تربیت نفس، یک وظیفه انسانی است.

 

شبهه:

آنانکه دیگران را به نعمتهای آنچنانی آخرت وعده میدهند، خود دودستی به بهشت همین دنیا چسبیده اند

پاسخ:

پیامبر اکرم می فرمایند: «دنیا زندان مومن و بهشت کافران است.» با این کلام کاملا روشن خواهد بود که آنان که به دنیا چسبیده اند، حقیقتا از کدام دسته اند.

 

شبهه:

آنانکه محتاج دین و مذهب و پیغمبرند تا خوب و بد را نشانشان دهد، کمبود عقل و شعور دارند

پاسخ:

دین، جزء دستور عقل، چیزی نمی دهد؛ اما دستوری که دین می دهد، بعضا به عقل هیچ کس خطور نمی کند. بنابراین احتیاج به دین، به جهت کمبود عقل و شعور نیست، بلکه به دلیل ظرفیت محدود دانایی بشر است. بشری که نمی داند علت یک بیماری چیست و سالیان سال برای آن تحقیق و جستجو می کند، نمی تواند یک قانون کلی برای زندگی تمام بشرها ارائه کند؛ وظیفه ارائه چنین قانونی با عالم کل، یعنی خداوند است. ضمن اینکه مقدمات پذیرش دین، کاملا عقلی است به طوری که اگر کسی منکر دین بشود، منکر عقل و شعور شده است (مگر جاهلان به این دلایل).

 

شبهه:

آنانکه مال و اموالشان پاک نیست و از راه درست بدست نیاورده اند، خمس میدهند تا مالشان حلال شود

پاسخ:

خمس برای پاک کردن مال نیست، بلکه دستور الهی است که باید رعایت شود. طبق دستور خداوند، اضافه هزینه های زندگی هر فرد، برای خود اوست به شرطی که یک پنجم ان را به فقیر، در راه مانده و … بدهد. باید به این نکته توجه داشت که همین دینی که دستور به خمس داده است، حرمت و ممنوعیت دزدی، غصب و تجاوز را داده است.

 

شبهه:

آنانکه خود شعور تشخیص و تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری ندارند، مرجع تقلید دارند و تقلید میکنند

پاسخ:

مراجعه به مرجع تقلید، از باب مراجعه به متخصص فن است. همانطور که برای تشخیص و درمان یک بیماری، نیاز به مراجعه به طبیب است، برای تشخیص یک حکم شرعی از یک آیه و یا حدیث، مراجعه به یک عالم دینی لازم و ضروری است. چرا که بیش از ۱۳ علم مختلف نیاز است تا یک روایت یا آیه معنی پیدا کند. پس، همانطور که مراجعه به پزشک متخصص، دستور عقل است، مراجعه به متخصص دین (مرجع تقلید) نیز لازم است. ضمن اینکه ممنوعیتی برای تخصص در دین برای هیچ شخصی وجود ندارد.

 

شبهه:

آنانکه اصول گفتمان سیاسی و اصول دیپلماسی را نمیدانند، جهاد فی سبیل الله میکنند

پاسخ:

جهاد به معنی جنگ است، در اسلام جهاد ابتدایی وجود ندارد، مگر به دستور مستقیم خداوند یا پیامبر اکرم. بنابراین منظور از جهاد، جهاد دفاعی است. در جهاد دفاعی وقتی کسی به شما حمله می کند، وظیفه شما دفاع از خود، کشور و دیگر افراد کشور است. بر هیچ کس پوشیده نیست که گفتمان سیاسی جایی در جنگ ندارد. البته اگر بتوان با گفتمان سیاسی از وقوع یک جنگ و یا ادامه آن جلوگیری کرد، این کار نه تنها لازم بلکه در اسلام، واجب است.

مطالب مرتبط

از سیره درخشان زندگی پیامبران و پیامبر اسلام و امامان علیهم السلام فهمیده مى ‏شود كه آن حضرات توسل دیگران را تأیید نموده و یا خود به اولیاء خدا توسل جسته ‏اند، با توجه به ...
یکی از آیاتی که بسیار در مورد آن سخنان و نظراتی ذکر شده آیه‌ی ذیل می‌باشد که برخی توسل را از این آیه خارج کرده‌اند با این‌که توسل به وضوح در این آیه وجود دارد: «يا ...
ابوجعفر منصور، خلیفه عباسى، از مالك ‌بن ‌انس، امام مالكیه، درباره كیفیت زیارت قبر رسول اكرم صلی الله علیه و آله پرسید: «زائر هنگام زیارت رو به قبله باشد یا رو به قبر پیامبر صلی ...
سوال: آیا مردگان صدای ما را می شنوند؟ آیا این مساله منافاتی با آیه 22 سوره فاطر ندارد؟   پاسخ: پاسخ را با حدیثی از امیرالمومنین علی علیه السلام شروع می کنیم: قال علی علیه السلام: «مَن صَلّى عَلى مُحَمَّدٍ ...
متن منتشر شده در فضای مجازی: آیا تا کنون دیده اید آخوندی برای شفای فرزندش یا خودش خود را به امامزاده ها یا صحن امام رضا زنجیر کند؟ نه هرگز. آنان بهترین بیمارستان ها می روند ...

ارسال پاسخ یا نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


  • آخرین مطالب