پنجشنبه, ۲۶ مهر ۱۳۹۷
آخرین مطلب با عنوان ، چرا قرآن صراحتاً شراب را حرام نکرده است؟ در 8 ساعت قبل منتشر شده است .
»   اهل سنت, پرسش و پاسخ  »   نظر شیعی درباره صحابه چیست؟
474 views
۳۱ تیر ۱۳۹۶ , ساعت ۱۲:۳۶

نظر شیعی درباره صحابه چیست؟

اهل سنت بر این باورند که صحابه پیامبر و هر کسی که پیامبر را فقط یک بار در عمرش دیده است عادل است و ما از همه آنها باید پیروی و اطاعت کنیم ، حال با اندک تاملی در تاریخ ایرادات این باور غلط روشن خواهد شدیکی از جنگهایی که ما بین مسلمانها صورت گرفت جنگ صفین بود که رهبر گروهی ،‌ حضرت علی علیه السلام و رهبر گروه دیگر معاویه بن ابی سفیان بود و هر دو نفر به اتفاق جمیع اهل سنت جزو صحابه پیامبر بودند .

حال سوال اینجاست: اگر تمام صحابه پیامبر عادل بودند پس چرا پس از رحلت ایشان بینشان تفرقه ایجاد شد و مقابل هم ایستادند و حتی جنگ داخلی صورت گرفت و دست به کشتار یکدیگر زدند ؟ آیا در جنگ صفین حق با حضرت علی بود یا با معاویه ؟ مسلما هر دو حق نبودند چون که هیچ گاه دو حق با هم نمی جنگند؟ در این جنگ که حداقل ۷۵۰۰۰۰ نفر کشته شدند ( رجوع کنید به کتب تاریخی مثل تاریخ طبری و …. ) چه کسی حق و چه کسی باطل بود ؟ اصلا به چه دلیل جنگ به وجود آمد ؟ آیا هر دو نفر حرف حق می زدند و هر دو نفر بر سر حرف حق جنگیدند!

معاویه که به بهانه خونخواهی عثمان جنگ کرد چرا وقتی که روی کار‌ آمد قاتلان عثمان را مجازات نکرد و چرا عایشه که به همین خاطر جنگ جمل را به پا کرد از معاویه نخواست که قاتلان عثمان را مجازات کند ؟

اگر سب صحابه مخصوصا خلفای راشدین کفر آور است پس چرا حکم به کفر عایشه نمی نمایید که تمام مورخین اهل سنت نوشته اند پیوسته به عثمان سب و شتم می نمود و علنا می گفت «اقتلوا نعثلا فقد کفر» « یعنی این پیر خرفت را بکشید » (‌که مرادش عثمان بوده است ) این مطلب را تمام کتب تاریخی پیرامون قتل عثمان آورده اند[۱]. مگر عثمان وقاتلین عثمان پیامبر را ندیده بودند آیا هر دو اهل بهشتند . عثمان که پیامبر را دیده بود چرا ابوذر که صحابی پیامبر بود را تبعید کرد . آیا یزید که دستور قتل امام حسین را داد و معاویه که به جنگ با امام علی و امام حسن رفت و عایشه که دستور تیر باران کردن تابوت امام حسن را داد و عمر که به حضرت زهرا بی احترامی کرد[۲] و عثمان که عبدالله بن مسعود حافظ قرآن و صحابه پیامبر را به شدت مجروح کرد و خالد بن ولید که مالک بن نویره را کشت و عبید الله بن خطاب قاتل هرمزان و مانند اینها که کم هم نیستند همه و همه بهشتی هستند فقط به خاطر اینکه پیامبر را دیده اند و یا آنهایی که پیامبر را دیده اند را ملاقات کرده اند و اسم صحابی را دارند ؟ آیا ابن ملجم و عمر بن سعد و شمر و  یزید و خالد بن ولید و …. چون پیامبر را دیده اند هرگناهی که مرتکب بشوند باز هم بهشتی اند ؟

ما از کدام یک از صحابه پیروی کنیم ؟ از عثمان و یا از قاتلین عثمان ، در میان یاران صفین ما از کدام یک از صحابی پیروی کنیم از حضرت علی یا از معاویه ؟ از امام حسین و یا از یزید ؟ از ام المومنین عایشه و یا عثمان ؟ ( چون که عایشه حکم قتل عثمان را داد . رجوع شود به تاریخ طبری ۴/۴۷۷)

آیا یزید شراب خوار و سگ باز و میمون باز و زنا کار و قاتل امام حسین  که مدینه را سه روز آزاد گذاشت و هزار دختر بی شوهر به خاطر امر او بچه دار شدند و بیش از ده هزار نفر در واقعه حره به امر او کشته شدند را می توان به عنوان خلیفه و جانشین پیامبری که در عمر خود یک لحظه فکر گناه راهم نکرده تلقی کرد . و آیا درست است که هر گناهی که مرتکب شود بخشیده شده است ؟

مگر سوره تحریم که خدا برای دو تا از زنان پیامبر مثال زنان لوط و نوح را زده است ( که همنشینی آنان با این پیامبران برای آنان فایده ای نداشته است ) در مورد زنان پیامبر نیامده است ؟

علی بن ابی طالب ولی خدا ،‌ برادر و داماد و پسر عمو و نفس پیامبر ،‌ بزرگ اهل بیت ، دروازه شهر علم پیامبر ،‌ اولین ایمان آورنده به اسلام و حد اقل یکی از صحابه است . پس حکم کسی که او را دشنام بدهد و ناسزا بگوید چیست ؟ به گفته شما حتما او کافر است ؟ پس معاویه هم کافر است ؟ چون معاویه بود که امیر مومنان حضرت علی علیه السلام را لعن می کرد ،‌ او بود که بخشنامه برای تمام مردم صادر کرد که علی بن ابی طالب را لعن کنند[۳] . پس معاویه و تمام کارگزاران و لشگریان و فرماندهان معاویه و مردم شام کافرند ؟

اهل سنت می گویند که پیامبر فرمود : اصحاب من مانند ستارگانند از هر کدام پیروی کنید هدایت یافته اید .اگر به گفته شما هر کس که به صحابه پیامبر اقتدا نماید طبق روایت مذکور هدایت می یابد پس چطور می شود پذیرفت که بگوییم چون شما به اصحاب مورد نظر خود اقتدا کردید هدایت یافته اید اما شیعیان که به امام علی علیه السلام و سلمان و ابوذر و مقداد و …. اقتدا کردند در گمراهی می باشند ؟ آیا خجالت آور نیست که اصحاب در نظر شما همان عده ای باشند که موافقت با بازی سقیفه نمودند و بقیه صحابه پاک رسول خدا را که مخالفت با اهل سقیفه نمودند از درجه اعتبار ساقط کنید؟(مثل حضرت علی و سلمان و مالک بن نویره و … )

اگر می گویید پیامبر فرموده است امت من اجتماع بر خطا نمی کند ،‌مگر همین امتی که جمعی از صحابه پیامبر هم در میان آنان بودند حتی همان عده ای که در مجلس شورا دست بیعت به عثمان دادند[۴] ، عثمان را به خاطر اعمالش را نکشتند ، پس چرا شما اجماع مخالفین عثمان که بیشتر از اجماع کنندگان بر خلافت ابوبکر بودند را مؤثر نمی دانید و او را همچنان خلیفه سوم می دانید ؟ اگر به گفته معاویه ( که به بهانه خون خواهی عثمان باعث کشته شدن بیش از هفتاد هزار نفر در جنگ شد ) حضرت علی قاتل عثمان بود پس چرا مردم بلا فاصله بعد از قتل عثمان با حضرت علی بیعت کردند ؟ آیا این بیعت بیانگر راضی بودن مردم به قتل عثمان نبوده است ؟

در معتبر ترین کتاب اهل سنت یعنی صحیح بخاری آمده است که پیامبر فرمود : من جلودار شما به سوی حوض هستم هر کس که از پیش من رد شد آب می خورد و هر کس که آب خورد هیچ گاه تشنه نمی شود مردمی بر من می گذرند که من آنها را شناخته و آنها مرا می شناسند ، سپس میان من و آنها جدایی می افتد می گویم اینها اصحاب من هستند ، گفته می شود تو نمی دانی اینها چه بدعتهای پس از تو ایجاد کردند ، می گویم دور باد ، دور باد آن کس که بعد از من در دین تغییر داد[۵] . حال آیا باز هم می گویید همه صحابه عادل بوده اند . پس این افراد که از حوض کوثر نمی نوشند و به جهنم می روند چه کسانی بودند ؟

اگر به گفته شما خطا و نسیان در پیامبر راه دارد پس چگونه کسی که پیامبر را فقط یک بار دیده خطایی در زندگی او نمی تواند وجود داشته باشد و به طورمطلق عادل باشد ؟!

آیا صحیح است که بعضى از صحابه پیامبر اکرم همانند مسطح بن أثاثه، و حسان بن ثابت و حمنه ، عائشه را متهم به فحشاء  نمودند و پیامبر اکرم نیز حدّ بر آنان جارى کرد. و در هیچ یک از کتابهاى شیعه این اتهام و نسبت ناروا یافت نمى شود ؟ آیا آنان که همسر پیامبر را به فحشا متهم نمودند جزو صحابه نبودند ؟ آیا عادل و راستگو بودند یا نه ؟

یکی از نکات مهمی که در صحیح ترین کتاب اهل سنت یعنی صحیح بخاری نقل شده است این است که پیامبر – صلی الله علیه و آله – فرمود: «یرد علی یوم القیامه رهط من اصحابی فیحلوون عن الحوض فاقول یا رب اصحابی فیقول انه لاعلم لک ما احدثوا بعدک انهم ارتدوا علی ادبارهم القهقری؛ گروهی از یارانم بر من وارد می شوند ولی از حوض کوثر منع می شوند، من به خداوند عرض می کنم که آنان یاران منند، خطاب می رسد تو نمی دانی آنان پس از تو چه بدعت هایی گذاردند؛ آنان به دوران جاهلیت برگشتند» (صحیح بخاری، ج‏۷، ص‏۲۰۸ حدیث ۶۵۸۷)

همچنین در حدیث دیگری می‌خوانیم« بینا انا قائم اذا زمره حتى اذا عرفتهم خرج رجل من بینى و بینهم، فقال: هلم. فقلت: این؟ .قال: الى النار و الله.قلت: و ما شانهم؟ قال: ارتدوا على ادبارهم القهقرى، ثم اذا زمره حتى اذا عرفتهم خرج رجل من بینى و بینهم، فقال: هلم، قلت: این؟ قال: الى النار و الله.قلت: ما شانهم؟ قال: انهم ارتدوا على ادبارهم القهقرى، فلا اراه یخلص الا مثل همل النعم »

«حضرت رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم فرمودند: چون قیامت‏برپا شود در هنگامى که من در صحراى محشر ایستاده‏ام ناگهان جماعتى را مى‏آورند و چون من آنها را شناختم مردى از بین من و آنها مى‏آید و به آن جماعت مى‏گوید: بیائید و حاضر شوید.من مى‏گویم: به کجا بیایند؟ جواب مى‏دهد: سوگند به خدا به سوى آتش.من مى‏گویم: به چه علت؟ جواب مى‏گوید: آنها به پشت‏سر و بر آداب جاهلیت‏برگشتند.پس ناگهان جماعت دیگرى را بیاورند و همین که من آنها را شناختم مردى از بین من و آنها مى‏آید و مى‏گوید به آن جماعت که: بیائید و حاضر شوید.من مى‏گویم: به کجا بیایند؟ جواب مى‏دهد: سوگند به خدا به سوى آتش من مى‏گویم: گناهشان چیست؟ جواب گوید: آنها به پشت‏سر به آداب جاهلیت‏برگشتند.سپس حضرت رسول فرماید: همین طور دسته دسته به جهنم روند تا حدى که من نیابم کسى را که نجات یابد مگر به اندازه بسیار کمی (شتران سرگردان)[۶]‏»

و از قول عایشه ام المؤمنین نقل شده است که « لما قبض رسول اللّه صلى اللّه علیه وسلم ارتدت العرب قاطبه وأشرأبت النفاق» (البدایه والنهایه ۶ /۳۳)

نظر قرآن در مورد برخی صحابه:

قرآن را می گشاییم ، سوره توبه آیه ۱۰۱ « و من اهل المدینه مردوا علی النفاق ……. » « برخی از اهالی شهر مدینه منافق اند و در نفاقشان استوارند تو آنان را نمی شناسی ولی ما آنها را می شناسیم و آنان را دو بار عذاب می کنیم »

سوره منافقون آیه ۳ « اذا جائک المنافقون قالو نشهد انک لرسول الله …. » « و اگر منافقین نزد تو آیند می گویند شهادت می دهیم که تو رسول خدایی …. و خداوند شهادت می دهد که منافقین دروغ می گویند اینان پیمانها و قسمهای دروغشان را سپر جان خویش قرار دادند تا راه خدا را بر بندگانش ببندند اینان چه بد عمل کردند زیرا به زبان ایمان آوردند ولی با قلب کافر شدند ….»

سوره نساء آیه ۶۲« الم تر الی الذین یزعمون انهم آمنوا بما انزل الیک و ما انزل من قبلک ….» « آیا نمی بینی آنان را که ادعا می کنند به آنچه بر تو و پیامبر گذشته نازل شده ایمان دارند چگونه باز می خواهند طاغوت را حاکم خود قرار دهند ……. و شیطان می خواهد آنان را گمراه کند به نحوی که ازرحمت الهی بسیار دو باشند … »

سوره توبه آیات ۷۴ تا ۷۷« یحلفون بالله ما قالوا ولقد قالوا کلمه الکفر …. » « اینان قسم به خدا یاد می کنند که کفر نگفته اند ولی آنان کلمه کفر را بر زبان جاری کردند و پس از اسلام آوردنشان کافر شدند » و در ادامه آیات می گوید « و برخی از آنان با خدا پیمان بستند که اگر خداوند از فضل و رحمتش به ما نعمتی بدهد ما حتما پیامبر را تصدیق می کنیم و از نیکوکاران می شویم ولی هنگامی که فضل الهی نصیبشان شد به آن بخل ورزیدند و پشت کردند و از دین حق روی بگرداندند و ….. »

سوره منافقون آیه ۴ « و اذا رایتهم تعجبک اجسامهم …. » « تو چون ظاهر آنها را ببینی تو را به شگفت آوردند و اگر سخنی بگویند به سخنشان گوش فرا خواهی داد …….. آنان واقعا دشمنان دین هستند »

سوره احزاب آیه ۲‌ « قد یعلم الله المعوقین منکم و القائلین لا خوانهم …. »‌« خداوند به خوبی آگاه است از حال آنانکه مردم را از جنگ می ترسانند و به برادران خویش می گویند باما باشید و آنان را چنان می بینی که از شدت ترس بر تو با چشمی که از بیم حرکت می کند نگام می کنند مانند کسی که از سختی جان دادن حال بیهوشی به او دست می دهد و هنگامی که جنگ و خطر رفع شد با زبانی تند و در کمال حرص مطالبه غنیمت می کنند »

سوره توبه آیه ۹۷ « الاعراب اشد کفرا و نفاقا و اجدر الا یعلموا ….. » « اعراب بادیه در کفر و نفاق از دیگران شدیدترند و به جهل و نادانی احکام خدا سزاوارترند » ( ایا این اعراب پیامبر را ندیده بودند )

سوره محمد آیه ۱۶ « و بعضی از آنان کاملا به سخنت گوش می دهند ولی وقتی از نزد تو بیرون می روند با اهل علم از روی مسخره میگویند پیامبر چه میخواست بگوید آنان کسانی هستند که خداوند بر دلهایشان مهر زده است و همواره پیروی از هواهایشان می کنند »

برای اینکه برخی شبهه افکنان خیال نکنند که فقط سخن از آیات درباره منافقین است و همان طور که اهل سنت می گویند منافقین از اصحاب جدا هستند آیاتی را که مخصوص مومنین از اصحاب است و مورد نوهش قرار گرفته اند را نیز ذکر می کنیم .

« یاأَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا لاَتَخُونُوا اللّهَ وَالرَّسُولَ وَتَخُونُوا أَمَانَاتِکُمْ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ (انفال آیه ۲۷)» « اى کسانى که ایمان آورده‏اید! به خدا و پیامبر خیانت نکنید! و (نیز) در امانات خود خیانت روا مدارید، در حالى که میدانید (این کار، گناه بزرگى است)!»

« أَلَمْ یأْنِ لِلَّذِینَ آمَنُوا أَن تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِکْرِ اللَّهِ وَمَا نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ ….. » « آیا وقت آن نرسیده است که دلهاى مؤمنان در برابر ذکر خدا و آنچه از حق نازل کرده است خاشع گردد؟! و مانند کسانى نباشند که در گذشته به آنها کتاب آسمانى داده شد، سپس زمانى طولانى بر آنها گذشت و قلبهایشان قساوت پیدا کرد; و بسیارى از آنها گنهکارند »

دوستان می توانند برای موارد بیشتر به این آیات مراجعه کند . سوره نساء آیه ۱۴۲، احزاب آیه ۱۹ ،‌ توبه آیه ۳۹ ، انفال آیه ۲۸  و ۲۵ ،‌ احزاب آیه ۱۲، حدید آیه ۱۶ ، حجرات آیه ۱۷و ۱۴ ، توبه آیه ۴۵ و۴۷ و۶۱ و۸۱،‌ انفال آیه ۶ ، محمد آیه۳۰ و ۳۸ ، و آیه ۱۱ سوره فتح و بسیاری دیگر از آیات که در مورد مسلمانانی است که از جنگ فرار می کنند و به جنگها نمی روند و پیامبر را مسخره میکنند و برای اسلامشان به پیمبر منت میگذارند و از دین خود برمی گردند مورد سرزنش قرار داده است و به آنان وعده عذاب داده است . حال چگونه است که این همه آیه در قرآن در مذمت و سرزنش صحابه و آنان که گفتند ایمان آورده ایم آمده است ؟ آیا این آیات فقط درمورد دو یا سه نفر از منافقان مشهور مثل عبد الله ابی آمده است ؟ مطمئنا این طور نیست و اگر اندکی درتاریخ بیشتر دقت کنیم حال آنان و فرار از جنگ و برگشت به دوران جاهلیت و … را می فهمیم ؟ اگر خود پیامبر طبق گواهی آیات بسیاری از آنان را نمی شناسد چگونه می توان منافقین را منحصر به چند نفر محدود کرد که نزد تمام مسلمین معروف بودند ؟

ضمنا کسانی مثل عبدالله ابی که منافق نبودند ،‌ آنها به طور صریح و آشکار با پیامبر مخالفت و دشمنی می کردند و همه مردم آنها را می شناختند ، او و امثال او را که همه می شناختند جزو دشمنان و معاندین بودند نه منافقین . منافق کسی است که در ظاهر اسلام دارد و با پیامبر موافقت می کند و لی در باطن قصد دشمنی دارد . و مگر خود عمر نبود که دائم از حذیفه می پرسید آیا او از اهل نفاق است یا خیر و آیا پیامبر اسم او را جزء لیست قرار داده است یا نه[۷] ؟

خیلی عجیب است که کسانی که آیه تطهیر برای آنان نازل شده است به گفته علما اهل سنت معصوم نیستند اما صحابه‌ای که فقط یک بار رسول خدا را زیارت کرده اند از هر عیب و بدی معصوم هستند!۱۱۸

 

__پی نوشت_______________

[۱] از جمله تاریخ طبری ۴/۴۷۷ ، تاریخ ابن عثم ۱/۱۵۵ ،‌ابن اثیر ۳/۸۷ ، ابن ابی الحدید ۲/۷۷ ، نهایه ابن اثیر ۴/۱۵۶
[۲] ابن حجر عسقلانی نقل می کند که : عمر با لگد به سینه فاطمه کوبید و محسن را سقط کرد (لسان المیزان۱/۲۶۸ ) شهرستانی در ملل ونحل ۱/۵۷ از نظام نقل می کند:که عمر در روز بیعت شکم فاطمه را کو بید که طفلش را ساقط کرد عمر همچنین در آن روز فریاد زد که خانه فاطمه را با همه کسانی که در آن هستند آتش بزنید.صلاح الدین صفدی شافعی متوفی۷۴۶ نیز از نظام نقل می کند که:عمر در روز بیعت بر پهلوی فاطمه کو بید تا محسن را اسقاط نمود (الوافی بالوفیات۳۴۷/۵ ) و…
[۳] صحیح مسلم۲/۳۶۰ ،‌ صحیح ترمذی ۵/۳۰۱ ، عقد الفرید ابن عبد ربه ۴/۳۶۶
[۴] بلاذری در انساب الاشراف می نویسد هیچ یک از اصحاب رسول خدا از نظر مخالفت با عثمان به پای طلحه نمی رسید ،‌ طلحه بود که از رسیدن آب به خانه عثمان جلوگیری می کرد . (انساب الاشراف ج ۵ ص ۹۰) حال آیا عثمان عادل است یا طلحه ؟
[۵] صحیح بخاری ج ۹ کتاب الفتن ، صحیح مسلم ج ۱ کتاب الفضائل باب اثبات حوض نبینا و صفاته
[۶] صحیح بخاری، کتاب رقاق، باب ۵۳، ح ۲۱۱۵؛ ابن منظور، لسان العرب، ۱۵/۱۳۵
[۷] کنز العمال ۱۳/۳۴۳ ، تاریخ مدینه ابن عساکر ۴/۹۲۸ ، احیاء العلوم غزالی

مطالب مرتبط

متن شبهه: نعمت الله جزایری یکی از شاگردان مخصوص علامه مجلسی وکسی که در نوشتن بحار انوار خیلی کمک مجلسی کرد در کتاب انوار النعمانیه صفحه 211 می گوید: «قد روی ان العصفور یحب فلانا وفلانا ...
پرسش: مي‏گويند غير از شيعيان همه به جهنم مي‏روند، چرا؟   پاسخ: قرآن کریم می فرماید ، تنها دينی كه مورد قبول خداوند قرار مي‏گيرد، دين اسلام است؛ اما اسلام چيست؟ در پاسخ به اين سؤال، حضرت علي علیه ...
بعد از 1400 سال از ظهور اسلام، وقتی به بررسی این آیین جهانی می پردازیم، از اختلافات شدید بین مذاهب، آگاه می شویم، و شاید این سوال برای هر صاحب عقلی پیش بیاید که علت ...
سوال: برخى علماى اهل سنت جريان ولادت امير المؤمنين على ابن ابى طالب (عليه السلام) در داخل كعبه را ضعيف دانسته اند، پاسخ شما چيست؟   پاسخ: باسمه جلت اسمائه؛ جريان ولادت حضرت در داخل كعبه شريفه چيزى است كه ...
در طول تاریخ حوادث و وقایع زیادی موجود است که بعض آنها در خاطره ها مانده و برخی دیگر در میان سطرهای کتب تاریخی ، مدفونند. از جمله این حوادث تلخ ، واقعه شهادت فاطمه ...

ارسال پاسخ یا نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


  • آخرین مطالب