جمعه, ۱۵ آذر ۱۳۹۸
آخرین مطلب با عنوان ، آیا اکثریت دانشمندان حال حاضر دنیا آتئیستند؟ در 23 ساعت قبل منتشر شده است .
»   پرسش و پاسخ  »   آیا غیر از شیعیان همه به جهنم می‌روند؟ چرا؟
۳۱ تیر ۱۳۹۶ , ساعت ۱۱:۲۲

آیا غیر از شیعیان همه به جهنم می‌روند؟ چرا؟

پرسش:
می‏‌گویند غیر از شیعیان همه به جهنم می‏‌روند، چرا؟

پاسخ:
قرآن کریم می‌فرماید: تنها دینی که مورد قبول خداوند قرار می‏‌گیرد، دین اسلام است؛[۱] اما اسلام چیست؟
در پاسخ به این سؤال، حضرت علی علیه السلام می‌فرماید: «اسلام همان تسلیم است.»[۲] قرآن نیز بهترین دین را تسلیم در برابر خداوند می‏‌داند.[۳] به همین دلیل، خداوند حضرت ابراهیم را که صدها سال قبل از حضرت محمد صلی الله علیه و آله زندگی می‌کرده مسلمان می‌نامد،[۴] چرا که ابراهیم تسلیم خداوند بوده‏ است.[۵] اما شیطان را که چند هزار سال عبادت نمود، کافر می‌داند،[۶] چون تسلیم خواستِ خداوند نشد و عناد و سرپیچی کرد.[۷]
به‏ طور کلی، در عرف قرآن انسان‏‌ها به مسلمان و کافر تقسیم شده‏‌اند، هرکس تسلیم خواست خداوند باشد، «مسلمان» و «مؤمن» است و هر کسی عناد ورزد، لجبازی کند و حقیقت را نپذیرد «کافر» می‏‌باشد. حکم تبعیت از شیطان نیز همین است بدین جهت خداوند خطاب به شیطان می‌فرماید: «جهنم را از تو و کسانی که تو را تبعیت کنند پر می‏‌سازم.»[۸] امام باقر علیه السلام نیز می‌فرماید: «هر آن‏چه که نتیجه اقرار، تسلیم و روح پذیرش حقیقت باشد، (ایمان) است و هر آن‏چه که نتیجه عناد و سرپیچی از حقیقت باشد، (کفر) است.»[۹]
از این‏جا پاسخ سؤال فوق روشن می‌شود، چرا که بنابر اعتقاد ما شیعیان، پس از رحلت حضرت محمد صلی الله علیه و آله، آن‏چه خداوند از مسلمانان و غیر مسلمانان خواسته، قبول «ولایت» علی علیه السلام و ائمه معصومین علیهم السلام است. در این خصوص اگر کسانی از روی عناد و لجبازی، این خواست خداوند را نپذیرند، تسلیم خواست خداوند نشده‏‌اند و طبق آیات قرآن، کافرند و جایگاهشان جهنم خواهد بود؛ اما گروهی که به خاطر بی‏‌اطلاعی (و نه از روی عناد و لجبازی) اسلام یا ولایت ائمه را نپذیرفته‏‌اند، مستحق عذاب نخواهند بود.
به همین جهت، در روایات وارد است کسی که بمیرد و امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلیت مرده است، البته «مقصود از جاهلیت، نادانی و بی‌اطلاعی نیست؛ بلکه مقصود جاهلیت کفر و عناد و نفاق است.»[۱۰]

در روایتی دیگر، حضرت امام صادق علیه السلام پس از بیان مطالبی چنین می‌فرمایند: «همانا اگر مردی شب‏‌ها را به عبادت به پا خیزد و روزها روزه بدارد و تمام اموالش را صدقه بدهد و در تمام عمرش به حج برود، اما ولی خدا را نشناسد (تا از او پیروی کند و تمام اعمالش با راهنمایی او باشد)، برای او از ثواب خدای عزوجل حقی نیست و او از اهل ایمان نمی‌باشد. سپس فرمود: خدا نیکوکاران ایشان (اهل ولایت) و مستضعفان از مخالفان را به فضل و رحمت خود داخل بهشت می‏‌کند».[۱۱]
علامه طباطبایی نیز می‏‌گویند: «خداوند، جهل به امر دین و هر ممنوعیّت از اقامه شعائر دین را ظلم شمرده‏ است و عفو الهی شامل آن نمی شود؛ اما مستضعفین که قدرت بر انتقال و تغییر محیط ندارند، استثنا شده‏ اند. استثنا به صورتی ذکر شده‏ است که اختصاص ندارد به این که استضعاف به این صورت باشد. همان‏طوری‏که ممکن است منشأ استضعاف، عدم امکان تغییر محیط باشد، ممکن است به این جهت باشد که ذهن انسان متوجه حقیقت نشده است و به این سبب از حقیقت محروم مانده باشد».[۱۲]

با توجه به مطالبی که گذشت، تنها کسانی به جهنم می‏‌روند که خواست خداوند را درک کرده و دانسته باشند که خدا از آن‏ها چه خواسته است، با وجود این به خاطر عناد و لجبازی و تکبّر از پذیرش حق سر باز زده آن را نپذیرفته باشند.

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
۱. مرتضی مطهری، عدل الهی، تحت عنوان «عمل خیر از غیر مسلمان».
۲. محمد حسین طباطبایی، تفسیر المیزان، ذیل آیات ۹۷ ـ ۱۰۰ سوره نساء.

__پی‌نوشت______________
[۱] آل عمران/ ۸۵.
[۲] نهج البلاغه، حکمت ۱۲۵.
[۳] نساء/ ۱۲۵.
[۴] آل عمران/ ۶۷.
[۵] بقره/ ۱۳۱.
[۶]  بقره/ ۳۴.
[۷] بقره/ ۳۴.
[۸] ص/ ۸۵.
[۹] کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج۲، ص ۳۸۷، نقل از مرتضی مطهری، عدل الهی، قم، انتشارات صدرا، چاپ دوم، ص ۳۴۷.
[۱۰] کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج۲، ترجمه جواد مصطفوی، تهران، انتشارات علمیه اسلامیه، ص ۲۰۸.
[۱۱] همان، ج۳، ص ۳۱.
[۱۲] طباطبائی، سید محمد حسین، تفسیر المیزان، ج۳، ص ۵۱، ذیل آیه ۱۰۰ سوره نساء تحت عنوان «کلام فی الاستضعاف».

مطالب مشابه

متن شبهه: طبق یک روايت در منابع شیعه، اگر اهل سنت به زيارت قبر فاطمه معصومه بروند بهشت نصيب آنان ميشود. طبق همین روايت اگر يك شيعه به زيارت قبر فاطمه معصومه برود. لازم نيست نماز ...
متن شبهه:نعمت الله جزایری یکی از شاگردان مخصوص علامه مجلسی و کسی که در نوشتن بحار انوار خیلی کمک مجلسی کرد در کتاب انوار النعمانیه صفحه 211 می گوید: «قد روی ان العصفور ...
نظر شیعی درباره صحابه چیست؟اهل سنت بر این باورند که صحابه پیامبر و هر كسی كه پیامبر را فقط یك بار در عمرش دیده است عادل است و ما از همه آنها باید ...
بعد از 1400 سال از ظهور اسلام، وقتی به بررسی این آیین جهانی می‌پردازیم، از اختلافات شدید بین مذاهب، آگاه می‌شویم، و شاید این سوال برای هر صاحب عقلی پیش بیاید که علت ...
سوال:برخى علماى اهل سنت جريان ولادت امير المؤمنين على ابن ابى طالب (عليه السلام) در داخل كعبه را ضعيف دانسته‌اند، پاسخ شما چيست؟ پاسخ:باسمه جلت اسمائه؛جريان ولادت ...

ارسال پاسخ یا نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


  • احادیث صحیح السند درباره ولادت حضرت مهدی(ع)
  • چرا اسلام، حکم به قتل مرتد داده است؟
  • بررسی ورود اسلام به ایران
  • چرا اسلام برده‌داری را تجویز کرد؟
عنوان اسلایدر
  • آخرین مطالب