یکشنبه, ۲۶ آبان ۱۳۹۸
آخرین مطلب با عنوان ، تقلب کردن طلبه‌ها در امتحانات حوزه علمیه در 3 هفته قبل منتشر شده است .
»   نقد اهل سنت, وهابیت  »   فحاشی ابوبکر به حضرت زهرا (س)
۲ اسفند ۱۳۹۴ , ساعت ۶:۰۱

فحاشی ابوبکر به حضرت زهرا (س)

شیخ عبد الرؤف مناوی، در کتاب فیض القدیر گوید با اشاره به روایت «فاطمه بضعه منی» می‌گوید: «إستدلّ به سهیلی علی ان من سبّها کفر لانه یغضبه و أنها أفضل من الشیخین» [فیض القدیر، ج۴، ص۵۵۱] «سهیلی بر اساس این روایت استدلال کرده است همانا هرکس فاطمه را سب کند کافر است؛ چون رسول خدا به او غضب می‌کند و این که او افضل از شیخین است».
به این عبارت به دور از تعصب و با روح آزاداندیشی و بینش عالمانه دقت شود. دشنام‌گویی و فحاشی ابوبکر به گونه‌ای بود که علمای اهل سنت در کتاب‌های معتبر خود نقل کرده‌اند که او از دشنام‌گویی و فحش دادن پروا نداشت.

برای نمونه ابوبکر جوهری در کتاب سقیفه گوید: پس آنکه ابوبکر خطبۀ فاطمه سلام الله علیها را شنید؛ سخنان فاطمه سلام الله علیها بر او سنگین تمام شد؛ بالای منبر رفت و گفت:
«قال أبوبکر و حدثنی محمد بن زکریا قال حدثنا جعفر بن محمد بن عماره بالإسناد الأول قال فلما سمع أبو بکر خطبتها شق علیه مقالتها فصعد المنبر و قال: أیها الناس ما هذه الرعه إلی کل قاله أین کانت هذه الأمانی فی عهد رسول الله ص‏ألا من سمع فلیقل و من شهد فلیتکلم إنما هو ثعاله شهیده ذنبه مرب لکل فتنه هو الذی یقول کروها جذعه بعد ما هرمت یستعینون بالضعفه و یستنصرون بالنساء کأم طحال أحب أهلها إلیها البغی.» [شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج ۱۶، ص ۲۱۴ و ۲۱۵]
«ای مردم این چه سست عنصری در برابر هر سخن است؟ این آروزها در زمان رسول خدا کجا بود؟ هر که شنیده بگوید و هر که دیده دهان باز کند. آنکه سخن گفت روباه ماده‌ای بود که شاهدش دمش بود که باعث و بانی هر فتنه است؛ او کسی است که می‌خواهد جنگ از سر گیرد و او می‌گوید این زخم کهنه را پس از آن بسته شده، تازه کنید (دوباره آشوب به راه اندازید)، و از ضعیفان یاری طلبیده و از زنان کمک می‌جوید؛ مانند امّ طحال [۱] که خویشانش روسپی‌گری را برای او خوش می‌داشتند».

ابوهلال عسکری در کتاب جمهره الأمثال و ابن أبی الحدید معتزلی در شرح نهج البلاغه نقل می‌کنند که وقتی صدیقه طاهره سلام الله علیها به مسجد آمد و آن خطبه غرا را خواند و سپس برای اثبات این که فدک مال شخصی آن حضرت بوده است ، امیرمؤمنان علیه السلام را به عنوان شاهد خود معرفی کرد، ابوبکر بر منبر رفت و سخن بسیار زشت و توهین‌آمیز را نسبت به صدیقه طاهره و امیرمؤمنان علیهما السلام بر زبان جاری کرد که پیش از آن سابقه نداشته است.
ابوهلال می‌نویسد: «قولهم شاهد الثعلب ذنبه: وهو مثل مبتذل فی العامه وقد جاء فی الکلام لأبی بکر رضی الله عنه خطب فقال أیها الناس ما هذه الرعه مع کل قاله أین کانت هذه الأمانی فی عهد رسول الله صلى الله علیه وسلم ألا من سمع فلیقل ومن شهد فلیتکلم إنما هو ثعاله شاهده ذنبه مرب لکل فتنه هو الذی یقول کروها جذعه بهد ان هرمت یستعینون بالضعفه ویستنصرون النساء کأم طحال احوط أهلها الیها البغی الأولق إن شئت ان أقول لقلت ولو قلت لبحت وإنی ساکت ما ترکت.» [العسکری، أبو هلال الحسن بن عبد الله بن سهل بن سعید بن یحیى بن مهران (متوفای۳۹۵هـ)، جمهره الأمثال، ج۱، ص ۵۵۳ ـ ۵۵۴، ناشر: دار الفکر، بیروت، ۱۴۰۸هـ ـ ۱۹۸۸م.]
«ضرب المثل شماره ۱۰۱۷: این سخن مردم که روباه دمش را شاهد آورده است. این مثل مبتذلی در میان مردم است و در کلام ابوبکر آمده است که خطبه خواند و این گونه گفت: اى مردم، گوش‌دادن به سخن هر زن سخنگو چه معنى دارد؟! این ادعاها در زمان رسول خدا (ص) کجا بود؟ هرکس که مى‌شنود باید بگوید، و هرکس که حاضر است، باید مطرح کند که: “او روباهى است که شاهدش دم او است”! پرورش دهنده تمام فتنه‌ها او است؛‌ او است که مى‌گوید “شتر ما بعد از پیرى دوباره جوان شده است”! از ضعیفان کمک مى‌خواهد و از زنان یارى مى‌طلبد! مانند ام طحال (از زنان پرچم‌دار زمان جاهلیت)‌ که محبوب‌ترین نزدیکان او، شایسته‌ترین فرد برای زنا بود…»
هرچند که ابوهلال با توجه به خوی سنی‌گری‌اش، مشخص نکرده است که منظور ابوبکر چه کسی بوده است؛ اما واضح است که غیر از صدیقه طاهره سلام الله علیها و امیرمؤمنان علیه السلام کس دیگری نمی‌تواند مقصود ابوبکر باشد؛ چرا که هیچ یک از اصحاب که زنی نیز او را پشتیبانی کند، غیر از امیرمؤمنان علیه السلام با ابوبکر درگیر نشده است.

ابن أبی الحدید معتزلی همین مطلب را نقل و سپس به روشنی می‌گوید که مراد ابوبکر از روباه و دم او، امیرمؤمنان و صدیقه شهیده سلام الله علیهما بوده است:
«فلما سمع أبو بکر خطبتها شق علیه مقالتها فصعد المنبر وقال: أیها الناس، ما هذه الرعه إلى کل قاله أین کانت هذه الأمانی فی عهد رسول الله صلى الله علیه وسلم ألا من سمع فلیقل، ومن شهد فلیتکفم، إنما هو ثعاله شهیده ذنبه، مرب لکل فتنه، هو الذی یقول: کروها جذعه بعدما هرمت، یستعینون بالضعفه، ویستنصرون بالنساء، کأم طحال أحب أهلها إلیها البغی… .ثم نزل، فانصرفت فاطمه علیها السلام إلى منزلها.قلت: قرأت هذا الکلام على النقیب أبی یحیى جعفر بن یحیى بن أبی زید البصری وقلت له: بمن یعرض، فقال: بل یصرح. قلت: لوصرح لم أسألک. فضحک وقال: بعلی بن أبی طالب علیه السلام، قلت: هذا الکلام کله لعلی یقوله قال: نعم، إنه الملک یا بنی». [إبن أبی‌الحدید المدائنی المعتزلی، ابوحامد عز الدین بن هبه الله بن محمد بن محمد (متوفای۶۵۵ هـ)، شرح نهج البلاغه، ج ۱۶، ص ۱۲۶، تحقیق محمد عبد الکریم النمری، ناشر: دار الکتب العلمیه، بیروت، الطبعه: الأولى، ۱۴۱۸هـ – ۱۹۹۸م.]
«وقتى ابوبکر، خطبه فاطمه سلام الله علیها را شنید،‌ سخنان فاطمه بر او سنگین آمده بر منبر رفت و گفت: اى مردم، این گوش‌دادن به سخن هر زن سخنگو چه معنى دارد؟! این ادعاها در زمان رسول خدا صلى الله علیه وآله کجا بود؟ هرکس که مى‌شنود باید بگوید، و هرکس که حاضر است، باید مطرح کند که “او روباهى است که شاهدش دم او است”! پرورش دهنده تمام فتنه‌ها او است؛‌ او است که مى‌گوید “شتر ما بعد از پیرى دوباره جوان شده است”! از ضعیفان کمک مى‌خواهد و از زنان یارى مى‌طلبد! مانند ام طحال (از ذوات اعلام در جاهلیت)‌که محبوب‌ترین نزدیکان او، شایسته‌ترین فرد برای زنا بود… سپس از منبر پایین آمده و فاطمه زهرا علیها ‌السلام به منزلش رفت. این روایت را براى نقیب ابى یحیى جعفر بن یحیى خواندم و پرسیدم، به چه کسى کنایه مى‌زد‌؟گفت: کنایه نمى‌زد، صریح صحبت مى‌کرد! گفتم اگر صریح گفته بود، از تو نمى‌پرسیدم! خندید و گفت: به على بن ابى طالب! به او گفتم: تمام این سخنان به على بود؟ در پاسخ گفت آرى اى فرزندم، بحث در مورد حکومت است!»

قضاوت با شما آیا خلیفه می‌تواند به همین راحتی هر چیزی به زبان براند؟ آیا سنت نبوی این گونه بوده است؟ شما که این گونه با دختر پیامبر صحبت می‌کنید، آیا احادیث نبوی درباره ایشان را نشندیده‌اید؟

__پی‌نوشت_________
۱. ام طحال زنی بدکاره در زمان جاهلیت بود که پرچم بدکارگی بر فراز خانه‌اش نصب نموده بود این است ضرب المثل شده.

مطالب مشابه

پرسش:چرا آن بدعت‌هايی را كه عمر و ابوبكر كرده بودند مردم با آنها مخالفت نكردند؟ و چرا با عثمان مخالفت كردند و براو قيام كردند؟ پاسخ:شرايط زماني ...
روی عَنِ النَّبِیصلی الله علیه و آله، انه قال:مَنْ مَاتَ عَلَی حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ شَهِیداًوَ مَنْ مَاتَ عَلَی بُغْضِ آلِ مُحَمَّدٍ لَمْ یشَمَّ رَائِحَةَ الْجَنَّة مقدمهیکی از ...
متن شبهه:چرا امامی که مثانه میترکاند دشمنان خود را با دعا نابود نکرد؟ در اصول کافی باب بَابُ الدُّعَاءِ عَلَى الْعَدُوِّ ( نفرین بر دشمن) روایت طولانی است که امام دعا میکند برای ...
متن شبهه:آیا می‌دانستید، در زیارت عاشورا وقتی می‌خوانند، اللهم العن الاول و الثانی و الثالث و الرابع، ویزید خامسا... چه کسانی هستند؟ اولی قابیل پسر حضرت آدم، که پایه گذار قتل و فساد ...
پرسش:نارضايتی و غضب فاطمه زهرا سلام الله علیها، نسبت به خلفاء در چه كتاب‌هایی بيان شده است؟ پاسخ:در اكثر تواريخ و كتب روائی معتبر اهل سنت اين ...

ارسال پاسخ یا نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


  • احادیث صحیح السند درباره ولادت حضرت مهدی(ع)
  • چرا اسلام، حکم به قتل مرتد داده است؟
  • بررسی ورود اسلام به ایران
  • چرا اسلام برده‌داری را تجویز کرد؟
عنوان اسلایدر
  • آخرین مطالب