شنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۷
آخرین مطلب با عنوان ، آیا اولین بار تجسیم را شیعیان به خداوند نسبت دادند؟ در 1 ماه قبل منتشر شده است .
»   اهل سنت  »   سنت پیامبر درباره اسیران و مرتدین، که توسط ابوبکر درباره فجائه سلمیه رعایت نشد…
226 views
۱۰ تیر ۱۳۹۶ , ساعت ۱۳:۰۰

سنت پیامبر درباره اسیران و مرتدین، که توسط ابوبکر درباره فجائه سلمیه رعایت نشد…

سوال:

سنت پیامبر صلی الله علیه و آله در مورد اسیران و مرتدین چه بود که ابوبکر آن را درباره فجائه سلمیه رعایت نکرد و وی را آتش زد؟

 

پاسخ:

فجائه نام أیاس بن عبدالله از قبیله بنی سلیم بود، مردم او را به خاطر کثرت دزدی و راهزنی و اینکه ناگهان خون کسی را می ریخت، فجائه لقب داده بودند. در آن زمان که افراد قبیله بنی سلیم مرتد شدند، او نیز به تبعیت از ایشان مرتد شد. در دوران خلافت ابوبکر گروهی از مرتدان ومدعیان پیامبری شروع به مخالفت با حکومت زمان نمودند؛ ابوبکر لشگری را به فرماندهی خالد بن ولید برای سرکوبی آنان فرستاد تا اوضاع را آرام نمایند.

فجائه پس از شکست در جنگ به همراه عده‌ای دیگر از مرتدان فرار کرد و به مدینه آمد و نزد ابوبکر رفت و به دروغ ادعای مسلمانی کرد و با فریب دادن ابوبکر به بهانه سرکوبی و از بین بردن مرتدان، وسایل جنگی و اسب و آذوقه و چند نفر از مسلمانان را برای جنگ از او گرفت، ولی در میان راه دوستان خود را خبر کرد تا به او بپیوندند و مسلمانانی را که همراه او بودند، شهید کرده و با تجهیزاتی که گرفته بودند به غارت و قتل پرداختند و قبائل عرب را محل تاخت و تاز خود قرار دادند. چون خبر این جریان به ابوبکر رسیداو نامه ای به خالد بن ولید نوشت ‌که فجائه را هر چه زودتر دستگیر و با حالت اسارت به مدینه بفرستد. خالد هم شخصی به نام طریفه برادر مَعن بن واثله را مأمور کرد تا فرمان ابوبکر را اجرا نماید.

میان طریفه و فجائه جنگ سختی در گرفت و بسیاری از مسلمانان در این جنگ به شهادت رسیدند، ناگهان عده‌ای از مرتدان به مسلمانان پیوستند و این سبب شد که قوای فجائه و مرتدان شکست بخورند و در نتیجه فجائه دستگیر شد و به مدینه فرستاده شد. پس از ورود به مدینه او را نزد ابوبکر بردند و ابوبکر بدون اینکه با او سخنی بگوید به طریفه دستور داد تا در بقیع آتش بزرگی برافروزد و فجائه را در حالی که دستانش به گردنش بسته است در آتش بیاندازد.

اسلام و روش و سنت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله چنین عملی را مورد پذیرش قرار نمی دهد و ابوبکر به خاطر فریبی که از فجائه خورده و نکوهشی که از سوی مردم شامل حال او شده بود از روی عصبانیت این دستور را صادر کرد؛ در حالی که از نظر اسلام برای شخصی که مرتد شده است و با مسلمانان جنگیده است و عده‌ای از آنان را هم کشته باشد، این گونه حکمی نمی باشد و این نوع حکم کردن ابوبکر مطابق با دستورات قرآن و پیامبرصلی الله علیه وآله  نبوده است.

بدیهی است کسی که ادعای جانشینی پیامبرصلی الله علیه وآله را دارد و خود را خلیفه مسلمین می داند ، باید مطابق دستور پیامبر عمل نماید[۱].

لازم به ذکر است ابوبکر هنگام مرگ از جمله اموری که از آن‌ها اظهار ندامت کرده همین سوزاندن فجائه سلمیه بود.[۲]

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:

۱_ نظریه عدالت صحابه ؛ترجمه مسلم صاحبی.

۲_ جنگ های ارتداد و بحران جانشینی پیامبرصلی الله علیه وآله ؛ علی غلامی دهقی.

 

__پی نوشت________________

[۱] رک : ابن اثیر ، الکامل فی التاریخ ، بیروت، دارصادر، ۱۳۸۵، ج۲، ص۳۵۰ .
[۲] طبری، تاریخ الطبری، بیروت، دارالکتب العلمیه، چاپ دوم،  ۱۴۰۸ هـ ، ج ۲، ص۳۵۳.

سایت اندیشه قم

مطالب مرتبط

ارسال پاسخ یا نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


  • آخرین مطالب