سه شنبه, ۰۳ مهر ۱۳۹۷
آخرین مطلب با عنوان ، آیا روضه دوطفلان حضرت زینب (س) معتبر است؟ در 1 هفته قبل منتشر شده است .
»   سایر شبهات, سایر مسائل, مسائل زنان  »   شبهات من و معلم دینی (قسمت اول)
496 views
۲۵ خرداد ۱۳۹۶ , ساعت ۱۹:۳۱

شبهات من و معلم دینی (قسمت اول)

متن شبهه:

[شبهه زیر، از شبهات ترکیبی است، که در دو قسمت تحت عنوان “شبهات من و معلم دینی” پاسخ داده شده است؛ قسمت دوم را در استی تخصصی شبهه، مطالعه کنید، متن پیش رو، قسمت اول پاسخگویی است؛ ضمنا، از متن شبهه، متون اضافی حذف شده است…]

۱_ توی کلاس دینی وقتی ۱۱ سالم بود معلم میگفت‌‌: نباید مشروب بخوری! من اصلا نمیدونستم مشروب چیه، معلم دینی یادم داد.

۲_ میگفت نباید با دخترا بازی کنی! نباید به بدنشون نگاه کنی! من اصلا توی بازی با دخترا متوجه بدنشون نبودم، معلم دینی یادم داد.

۳_ معلممون میگفت … نباید بدون عقد شرعی همبستر بشی! من از حرفهاش چیزی نمی فهمیدم، نمی دونستم چی میگه، معلم دینی یادم داد.

۴_ میگفت اگه خواهر داری … نذار بدون روسری بره جلو نامحرم! من نمی خواستم به خواهرم زور بگم، معلم دینی یادم داد.

۵_ میگفت زنها نصف مردها ارث میبرن! من نمی خواستم به زنها جور دیگه نگاه کنم، نمی خواستم حقشون رو بخورم، معلم دینی یادم داد.

 

 

پاسخ:

قبل از پاسخ به هر شبهه ای، طرح یک سوال از نویسنده این شبهه، لازم و ضروری است، باید از ایشان پرسید: آیا شما طرفدار جهل هستید؟ چرا در این متن، از علم فراری هستید؟؟ با این مقدمه شروع می کنیم پاسخدهی به ترتیب شبهات…

۱_جهل به هر ماهیتی، قبیح است، عقل و البته شرع مقدس نیز از جهل گریزان است و به علم دعوت میکند؛ بنابراین یک شخص ۱۱ ساله، که در اوایل راه علم آموزی است، شایسته است با مفاهیم دینی و غیر دینی آشنا شود؛ مثلا بداند مشروب چیست، مواد مخدر چه ماده ایست، سیگار چه ماده ایست و … که با این علم آموزی، اعتیاد به مشروبات الکلی، مواد مخدر و سیگار و … برای این شخص عالم، منتفی است؛ چرا که اهم دلایل اعتیاد به این موارد، جهل به ماهیت آنها و یا جهل از ضررات آن است.

با این حساب، وقتی معلم دینی، و یا هر معلم دیگری به یک کودک ۱۱ ساله بیاموزد که مشروب الکلی چیست و چه ضرراتی دارد و چه سود و منفعتی از آن کسب می شود، این کودک ۱۱ ساله، با تحلیل عاقلانه ای که دارد، یا به این ماده دچار می شود و یا خیر.

 

۲_ بازی نکردن با دختران، برای پسربچه ۱۱ ساله ای که اولا مکلف نیست (به سن بلوغ نرسیده) ثانیا مسلمان حکمی است (در حکم مسلمان است نه مسلمان واقعی) نه دستور شرع است، نه دستور عقل؛ بله، خوب است از کودکی (هفت سالگی) احکام دینی برای کودکان، آموزش داده شود؛ ولی الزامی برای اجرای آن نیست.

خوب است یک پسربچه مسلمان، بداند که فرق پسر و دختر در چیست، مرز بین این دو تا چه حدی است، یک مرد مسلمان، چه رفتاری با یک زن مسلمان باید داشته باشد و …؛ این یعنی آگاهی هر دو طرف از حقوق اجتماعی هم از کودکی. آرزویی که تمام جوامع متمدن بشر، به دنبال آن بوده است که بتواند، از کودکی قوانین یک کشور را آموزش دهند. این آرزوی جوامع متمدن، در اسلام تحقق پیدا کرده است.

ضمن اینکه باید متذکر شد، نویسنده شبهه برای اثبات ادعای خود، منکر فطرت و غریزه خود شده است، غریزه و فطرت انسانی است که جاذبه ایست به سوی جنس مخالف، شاهد این مساله، انسان های بدون تمدن اند که بدون هیچ تعلیم و تعلمی خودشان می دانند رابطه داشتن با جنس مخالف، لازم است. بنابراین: این غریزه انسانی است که به تمام وجود جنس مخالف توجه کند؛ هر چند این مساله در سن های پایین کمتر است ولی طبق آنچه روانشناسان معتقداند، دختران در سن ۹ سالگی و پسران در سن ۱۳ سالگی، تفاوت های جنسیتی خود و جنس مخالف را به خوبی درک می کنند.

 

۳_ نظر درباره سن آموزش های جنسی متفاوت است، اما آنچه معقول به نظر می رسد، باید از سنین تمیز بچه (سنی که بچه بین خوب و بد را می فهمد) اقدامات بابت تعلیمات جنسی شروع شود؛ همانطور که در برخی روایات اشاره شده است از سن هفت سالگی مسائل جنسی به فرزندانتان آموزش بدهید (اما با احتیاط و آهسته اهسته). هر چند یک کودک ۱۱ ساله نیازی به احکام زناشویی ندارد، اما نیاز دارد فرق همسر و غیر همسر را متوجه باشد؛ یعنی بداند که مادرش به علتی با پدرش محرم است و دیگر زنان به علتی با پدرش نامحرم اند.

 

۴_ ما در قبال عامل بودن یا عامل نبودن افراد به دین، بازخواست نمی شویم و وظیفه ای نداریم، جز مساله امر به معروف و نهی از منکر؛ که توضیح این مطلب در این مختصر نمی گنجد؛ اما آیا امر به معروف و نهی از منکر، به اجبار هم راه دارد یا خیر؟ پاسخ این است که: خیر، نهایت وظیفه آمر به معروف و ناهی از منکر، آن است که شخص مورد نظر را وادار کند با قصد قربت به عمل بپردازد. و از آنجا که قصد قربت با اجبار، منافات دارد، نهی از منکر و امر به معروف نیز در حد قصد قربت است.

اما در مسائلی چون حجاب، رعایت حجاب یک واجب شرعی است برای اکثریت جامعه زنان مسلمان، در صورت عدم رعایت این واجب، بر دیگران است امر به معروف و نهی از منکر کنند، طبق شرایطی که امر به معروف و نهی از منکر دارد؛ و اجبار مورد پذیرش اسلام نیست. بنابراین، امر به معروف و نهی از منکر، نصحیت است نه زورگویی، چرا که ممکن است زور شما نسبت به شخص مورد نظر کمتر باشد ولی امر به معروف و نهی از منکر همچنان واجب است و باید رعایت شود.

 

۵_ معلم دینی، حق ندارد از خودش مطلبی بگوید، او معلم دین است، و باید دین را آموزش بدهد؛ جالب است که در سن ۱۱ سالگی چطور معلم دینی، به مطالب جنبی دین پرداخته است و درباره ارث زنان صحبت کرده است؛ اما با این حال؛ مبحث نصف بودن ارث زنان نسبت به مردان؛ مفصلا در سایت تخصصی شبهه، پاسخ داده شده است؛ می توانید مراجعه کنید به:

http://shobhe.net/Archives/326

http://shobhe.net/Archives/395

با مطالعه مطالب فوق، کاملا مشخص می شود، خداوند که خود حق است و عادل، عدالتش اجازه نخواهد داد تا حکمی دهد که حق کسی ضایع بشود. به همین خاطر عادل محض، به جهاتی که در مطالب فوق بیان شده است، حکم به نصف بودن ارث برخی از زنان کرده است.

 

ادامه دارد…

پایگاه تخصصی شبهه _ شیخ علی شاهرودی

مطالب مرتبط

متن شبهه: وظایف یک زن مسلمان در قرآن 1_ یک زن مسلمان و مومن باید بپذیرد که طبق آیه 3 سوره نساء شوهرش حق دارد 4 زن داشته باشد. 2_ طبق آیه 34 سوره نساء شوهرش در صورت ...
🔻پاسخ: این عین سوالی است که شخصی از امام صادق علیه السلام پرسیده است: سأل الفهفکی أبا محمد (ع) ما بال المرأة المسکینة الضعیفة تأخذ سهما واحدا ویأخذ الرجل سهمین؟ فقال أبومحمد (ع): إن المرأة لیس علیها جهاد ...
آیا امامت ارثی است؟
پرسش :  آیا امامت ارثى است؟ اگر ارثى نیست، چگونه از امام حسین علیه السلام به بعد، امامت به فرزندان ایشان یکى پس از دیگرى رسیده است؟ پاسخ :  برای روشن شدن جواب باید ...

ارسال پاسخ یا نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


  • آخرین مطالب