دوشنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۷
آخرین مطلب با عنوان ، آیا اولین بار تجسیم را شیعیان به خداوند نسبت دادند؟ در 3 روز قبل منتشر شده است .
»   شبهات معاد و قیامت  »   آیا انسان به جرم مخالفت با مذهب، عذاب ابدی خواهد دید؟
582 views
۹ خرداد ۱۳۹۶ , ساعت ۱۳:۵۴

آیا انسان به جرم مخالفت با مذهب، عذاب ابدی خواهد دید؟

متن منتشر شده در فضای مجازی:

تصور می کنم دوزخ از اختراعات مردمان بیدادگر باشد. اگر کسی دارای احساسات بشری باشد هیچ وقت تصور این موضوع را هم نمی کند که ، انسان به جرم اینکه در زمان حیات خود بر روی کره زمین بر خلاف مذهب اخلاقی عشیره خود رفتار کرده است،، باید تا ابدالدهر در آتش جهنم بسوزد و هیچ گونه امیدی هم برای استخلاص و عفو او وجود نداشته باشد! چنین طرز تفکری شایسته انسانهای شرافتمند نیست .. (برتراند راسل)

 

پاسخ:

وجود خداوند متعال و معاد و قیامت و همچنین اثبات نبوت پیامبران و … همگی دارای براهین عقلی، علمی، تجربی و فطری است. به طوری که هیچ صاحب عقل و نفس مطمئنی، بعد از بررسی این براهین، منکر این حقایق نخواهد شد. این براهین نیز، با تصورات بشر (مثل تصور راسل به اختراع بودن دوزخ) منتفی و باطل نمی شوند.

بر فرض پذیرش این مطلب که متن فوق، نوشت راسل باشد؛ در نقد عبارت او که می گوید: «اگر کسی دارای احساسات بشری باشد هیچ وقت… » می گوییم:

حقیقت امر نیز همچنین است؛ در ادیان الهی، افراد به محض انکار خداوند و یا انکار اصول دین و ترک اعمال یک دین؛ مستحق جهنم نخواهند بود؛ بلکه برای بهشتی و یا جهنمی شدن یک شخص، باید تمام زندگی او مورد بررسی قرار گیرد؛ اعمال، رفتار و حتی اعتقادات و تفکرات درونی او بررسی می شود. به این موضوع در مطلب «مخترعین و مکتشفین در بهشت یا جهنم» به طور کامل پرداخته شده است. (مطلب را مرور بفرمایید)

بنابراین اگر یک شخص عادی، در طول زندگی خود به خدا باور پیدا نکند؛ ولی در عملکرد، ظلمی هم ننماید؛ چنین شخصی مستحق بهشت است؛ اما اگر کسی به خداوند معتقد شود؛ حتی به دین الهی درآید؛ ولی ظلم کند؛ به جهت ظلمش، مستحق جهنم خواهد بود. و به همین خاطر در مقام نقد جناب آقای راسل می گوییم: مگر هر مومن به دین الهی، بهشتی است که هر کافر به دین الهی جهنمی باشد؟

راسل، در ادامه متن خود، دین را یک مذهب اخلاقی_قومی معرفی می کند، در حالی که دین مجموعه قوانین الهی برای زندگی بشر است هر چند بخش عمده آن اخلاقی باشد. اما ادعای راسل درباره قومی بودن دین نیز باطل است، چرا که دین اعتقادات حقه ایست که برای اثبات خود دلایل وبراهین مختلف ارائه داده است. بله اگر صرفا دین تقلید از سخنان پدران و آموزه های نیاکان بود؛ این دین ارزشی نداشت مگر آنکه برای خود برهان اقامه کند؛ ولی از آنجا که ادیان الهی، از این قبیل نبوده و حتی از ایمان به ادیان الهی به روش تقلیدی نهی شده است؛ درخواهیم یافت جناب آقای راسل در اینباره دچار اشتباه بزرگی شده اند.

ضمنا، عذاب های اخروی، همگی دائمی و ابدی نیستند، طبق آموزه های دینی، حتی جهنمیان نیز برای خلاصی از عذاب خود، به خداوند یگانه امید دارند. در روایات و آیات قرآنی، نامیدی از درگاه الهی، گناه بزرگی معرفی شده است.

جناب راسل، البته در پایان متن خود، این اعتقادات باطل را به دین و مکتب خاصی منتسب نمی کند؛ و تنها آن را از لحاظ عقلی، مورد نقد قرار می دهد؛ که نقد های او در ایباره وارد است. ولی با این مقدمه که ادیان الهی هرگز به این گونه عقائد پایبند نبودند، همانطور که گذشت.

پایگاه تخصصی شبهه _ شیخ علی شاهرودی

مطالب مرتبط

ارسال پاسخ یا نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


  • آخرین مطالب