یکشنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۸
آخرین مطلب با عنوان ، برهان اثبات خدا (برهان فطرت) در 1 هفته قبل منتشر شده است .
»   تاریخ پیش از اسلام, شایعات تاریخی, شبهات قرآنی  »   آیا لوط دخترانش را به قومش عرضه کرد؟
۲۲ بهمن ۱۳۹۴ , ساعت ۱۵:۱۵

آیا لوط دخترانش را به قومش عرضه کرد؟

متن منتشر شده:
در قرآن آمده است وقتی فرشتگانی برای هلاکت قوم لوط رفتند و نزد لوط مهمان بودند چون فرشتگان به شکل پسرانی زیبا بودند قوم لوط جمع شدند تا با آنها لواط کنند، منبع: سوره حجر: «مردم شهر شادی کنان روى آوردند (۶۷) {لوط}گفت اینان مهمانان منند مرا رسوا مکنید (۶۸) و از خدا پروا کنید و مرا خوار نسازید (۶۹) گفتند آیا تو را [از مهمان کردن] مردم بیگانه منع نکردیم (۷۰) گفت اگر میخواهید انجام دهید اینان دختران من هستن(۷۱)»
مشاهده می‌کنید که لوط دخترانش را به مردان شهر عرضه می‌کند که دسته جمعی با آنها رابطه جنسی برقرار کنند و از میهمانانش بگذرند.
حال چند سوال:
اول: این چه تعصب افراطی است که شخصی دخترانش را بده دست قوم لواط گر که میهمان هایش اذیت نشوند. مگر دختران انسان نیستند؟
دوم: فرستادگان در آیات قبل به لوط گفته بودند که از طرف خدا آمدیم تا قومت را مجازات کنیم بر این اساس لوط باید می‌دانست که قومش نمی‌توانند با فرشتگان لواط کنند و نیازی به عرضه دخترانش نیست.
سوم: این آیات شان بانوان رو در قرآن نشان میدهد؟
واقعیت این است که این داستان ضد انسانی در تورات آمده است و محمد هم بدون دقت و اصلاح آن را به قرآن منتقل کرده است.

پاسخ:
داستان لوط در قرآن، چندین بار ذکر شده است؛ در مطلب پیش رو، با استناد به آیات سوره حجر (آیه ۶۷ الی ۷۱) مطالبی را از آیات برداشت می‌شود که به نقد این برداشت خواهیم پرداخت:
ابتدا متن آیات ۶۷ الی ۷۱ سوره حجر را مرور می‌کنیم:
«وَجَاء أَهْلُ الْمَدِینَهِ یَسْتَبْشِرُونَ (۶۷) قَالَ إِنَّ هَؤُلاء ضَیْفِی فَلاَ تَفْضَحُونِ (۶۸) وَاتَّقُوا اللّهَ وَلاَ تُخْزُونِ (۶۹) قَالُوا أَوَلَمْ نَنْهَکَ عَنِ الْعَالَمِینَ(۷۰) قَالَ هَؤُلاء بَنَاتِی إِن کُنتُمْ فَاعِلِینَ(۷۱)»
«و مردم شهر شادى‏‌کنان روى آوردند [تا با مهمانان عمل شنیع انجام دهند] (۶۷) [لوط] گفت اینان مهمانان من‌اند مرا رسوا مکنید (۶۸) و از خدا پروا کنید و مرا خوار نسازید (۶۹) گفتند آیا تو را [از مهمان کردن] مردم بیگانه منع نکردیم (۷۰) گفت اگر مى‏‌خواهید [کارى] انجام دهید اینان دختران منند (۷۱)»
داستان حضور ملائک در منزل با چهره‌ای زیبا از یقینیاتی است که در روایات بسیاری به آن اشاره شده است؛ اما تنها نکته‌ی قابل توجه در آیات پیش رو، آیه ۷۱ سوره حجر است که لوط دختران خود را به قومش عرضه می‌کند؛ که در عبارت منتشر شده آنها را کافر می‌نامند که جای تامل دارد…

اما حقیقت چیست؟
از مسلمات تاریخی است که قوم لوط، به زنان گرایشی نداشتند و فقط به جنس خود (یعنی مردان) اکتفا می‌کردند؛ در این حین عده‌ای از این قوم (تعدادی محدود و نه تمام قوم) به درب منزل لوط آمده‌اند و می‌خواهند با مهمانان لوط که از ملائکه هستند عمل شنیع انجام دهند؛ در این بین؛ لوط پیامبر علیه السلام خارج می‌شود و در مقابل درب می‌ایستند و می‌گوید: اینان مهمانان من هستند، پس مرا با رسوا کردن میهمانانم مفتضح نسازید؛ در ادامه فرمود: «هولاء بناتی ان کنتم فاعلین.»
در ترجمه این عبارت باید گفته شود: اینها دختران من‌اند، اگر شما می‌خواهید کاری بکنید.
عین این عبارت در آیه ۷۸ سوره هود نیز آمده است: «قَالَ یَا قَوْمِ هَؤُلاء بَنَاتِی هُنَّ أَطْهَرُ لَکُمْ فَاتَّقُواْ اللّهَ وَلاَ تُخْزُونِ فِی ضَیْفِی» ([لوط] گفت اى قوم من اینان دختران منند آنان براى شما پاکیزه‌‏ترند پس از خدا بترسید و مرا در کار مهمانانم رسوا مکنید)

لوط چند دختر داشت؟
بسیارى، براى لوط دو دختر[۱] به نام‌هاى زعوراء و رتیاء[۲] یا ریثا و یغوثا[۳] یا ذعرتا[۴] ذکر کرده‌اند؛ به گفته ابن‌عاشور، لوط به جز دو دخترِ بدون شوهر، دو دختر شوهردار نیز داشته است.[۵]
حال که مشخص شد لوط در آن زمان تنها ۲ دختر در منزل داشته است؛ کلمه هولاء اشاره به دختران خود او ندارد که بگوییم چطور دو دختر نیاز یک قوم را برآورده می‌کرده است؟ چرا که هولاء، به صورت جمع است و بر دو نفر اطلاق نمی‌شود؛ بلکه به سه نفر و بیشتر اشاره دارد.
بنابراین باید گفت: منظور از هولاء بناتی؛ تمام دختران قوم لوط منظور بوده است؛ در تائید همین معنا در تفسیر قمی روایتی مرفوعه‌ای نقل شده است که: مقصود لوط از بنات زنان قوم خود بوده، چرا که هر پیامبری در زمان خود پدر امت است، پس لوط آنها را به حلال فراخوانده است.[۶]

اما فراخواندن به دختران به چه معناست؟ به معنای نکاح یا به معنای رابطه نامشروع؟
باید گفت در آیه ۷۸ سوره هود به طور صریح بیان کرده است که «هن اطهر لکم» یعنی دختران من پاکیزه برای شمایند؛ باید بررسی کنیم که طهارت به چه معناست؟
در آیه ۳۳ سوره احزاب طهارت را در مقابل رجس آورده است: «إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِب عَنکمُ الرِّجْس أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطهِّرَکمْ تَطهِیراً.» وقتی معنی رجس مشخص شود، معنی طهارت نیز مشخص خواهد شد و در نتیجه نیت و هدف لوط پیامبر نیز مشخص خواهد شد که آیا نکاح بوده یا غیر آن.
به هر چیز پلید و تنفرآور رجس اطلاق مى‏‌گردد؛ خواه پلیدى آن ظاهری باشد، همچون سگ و خوک، کردار زشت و گناه جوارحی و یا باطنى که از آن به پلیدی معنوی تعبیر مى‏‌شود، مانند شرک، کفر و پیآمدهاى کردار ناشایست، همچون غضب، لعنت و عذاب.[۷] علما در تعریف رجس آورده‌اند: «رجس در لغت به معناى گناه است و بر فرض که بر نجس هم اطلاق شود، دلالتى بر نجاست خمر ندارد؛ زیرا در لغت، نجس به معناى هر شى‏ء پلید آمده است؛ هر چند از نظر شرع نجس نباشد.»[۸]
پس مشخص شد که در آیات مربوط به دختران لوط، طهارت؛ در مقابل کثیفی و نجاست نخواهد بود؛ پس یقینا طهارت به معنای پاکی از گناه و معصیت و به معنی معصومیت بکار رفته است؛ و وقتی پیامبری دخترانش را عرضه می‌کند و بعد از آن طهارت آنان را لازمه می‌کند؛ منظور نکاح خواهد بود و لا غیر. چرا که محال است پیامبری، دختران خود را معصوم از گناه معرفی می‌کند در حالی که خود می‌خواهد آنان را به گناه سوق دهد.
علاوه بر این مطالب می‌توان به روایات فراوانی اشاره کرد که به معنای نکاح آمده است؛ برای مثال از امام صادق علیه السلام روایت شده است که: و لوط دختران خود را در معرض ازدواج با قوم خود قرار داد.[۹]

از مطالب بالا مشخص شد که
اولا: منظور لوط نبی از دخترانش، دختران خود نبوده است؛
دوما: بر فرض اینکه دختران خود را قصد کرده باشد؛ گناه را به دختران خود نسبت نداده است و نکاح منظورش بوده است.
اما یک نکته کوچک که رضایت زنان در بیان لوط لحاظ نشده است؛ این در حالی است که قوم لوط مدت‌هاست به زنان گرایش نداشتند و زنان قوم از این عمل رنج می‌بردند و حتما برای نکاح آمادگی کافی داشته‌اند. همچنین اگر منظور را دختران لوط بگیریم، اجازه پدر که مانع ازدواج است با این سخن لوط (ع) برداشته می‌شود و رضایت خود زنان به جای خود باقی است…

اما آیا هدف لوط این بود به مهمانانش تجاوز نشود؟
باید گفت که انبیاء هدف‌های والاتری داشتند؛ هر چند حفظ و صیانت از مهمان یک امر واجب خواهد بود و لوط نبی برای حفظشان، آنها را به خانه خود آورد ولی این دلیل تمام و کمال کار او نبوده است و هدف اصلی اتمام حجت با قومش بوده است؛ به این معنا که من برای هدایت این قوم تمام تلاش را کردم و حتی دختران خود و قوم را برای آخرین بار به آنها عرضه کردم ولی آنها نپذیرفتند و مصداق عذاب الهی شدند.
همینطور ثابت می‌شود که لوط نبی می‌دانست که آنها (قومش) توان تجاوز به مهمانانش را ندارند، و آنها مامور خدا هستند. با این توضیح نیز می توان این پند آخر را اتمام حجت برای قومش دانست که در آخرین لحظه‌های امید به هدایت و دفع عذاب الهی را داشتند.

اما مساله شان زن در اسلام و قرآن، به علت مفصل بودن در مطلبی جداگانه مطرح خواهد شد.

اما در پاسخ به اتهام به پیامبر اکرم صل الله علیه و آله که ایشان بدون توجه و اصلاح هرچه را که در تورات آمده است در قرآن نقل کرده است باید گفت که پیامبر اکرم با شناختی که از او بدست می‌آید، شخصی دقیق و عالمی بی نظیر بوده است؛ و بر یک انسان عاقل و بی‌نظیر در دقت و علم، تکرار یک اشتباه، بسیار ناراحت کننده است؛ پس اگر فرض شود که پیامبر در یک مرتبه اشتباهی کرده‌اند و بدون دقت مطلبی را نقل کرده‌اند، چرا حضرت در بار دوم این کار را کردند؟ چرا که داستان لوط بارها در قرآن به همین طریق نقل شده است.
در ضمن این مطلب باید گفته شود که کتب آسمانی سابق از قرآن هر کدام به نحوی مورد تحریف و دستبرد قرار گرفته‌اند و به همین خاطر نمی‌توان به آنها استناد کرد.

اما پاسخ به شبهه نهایی که : چطور یک شهر می توانند با دو دختر ازدواج رسمی کنند.
ما به این شبهه قبلا پاسخ دادیم که منظور از هولاء جمعی از دختران بوده است نه یک یا دو دختر و معنی این عبارت لوط نبی می‌شود که: ای قوم، به زنان خود رجوع و به نکاح عمل کنید.
پس مشخص شد که با دو دختر ازدواج کردن منظور نبوده است و هر چند راهکاری برای این کار نیز وجود دارد، (ازدواج-طلاق-ازدواج دوم-طلاق دوم… و یا ازدواج موقت بلاعده)

__پی‌نوشت______________

  1. الکشاف، ج‌۴، ص‌۴۰۲؛ مجمع‌البیان، ج‌۹، ص‌۲۳۸؛ الدّرالمنثور، ج۷، ص‌۶۲۰‌.
  2. مجمع‌البیان، ج‌۵‌، ص‌۲۸۰.
  3. روح‌المعانى، مج ۵، ج ۸، ص ۲۵۵.
  4. البدایه و النهایه، ج‌۱، ص‌۱۶۷.
  5. التحریروالتنویر، ج‌۸‌، ص‌۲۳۶ و ۲۳۷.
  6. تفسیر قمی،ج۱ ص۳۳۵.
  7. المیزان ج۱۶، ص۳۱۲.
  8. مدارک الأحکام ج۲، ص۲۹۱.
  9. کافی جلد ۵ ص ۵۴۸ ح۷ ، تفسیر عیاشی ج۲ ص ۱۵۵ ح۵۳


مطالب مشابه

ارسال پاسخ یا نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


  • احادیث صحیح السند درباره ولادت حضرت مهدی(ع)
  • چرا اسلام، حکم به قتل مرتد داده است؟
  • بررسی ورود اسلام به ایران
  • چرا اسلام برده‌داری را تجویز کرد؟
عنوان اسلایدر
  • آخرین مطالب