یکشنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۸
آخرین مطلب با عنوان ، برهان اثبات خدا (برهان فطرت) در 1 هفته قبل منتشر شده است .
»   شایعات فقهی, شبهات احکام عبادی, شبهات احکام قضاء و حقوقی  »   بررسی «جنایت بودن اعدام» و «لذت بردن از صحنه اعدام»
۲۶ دی ۱۳۹۵ , ساعت ۲۰:۰۱

بررسی «جنایت بودن اعدام» و «لذت بردن از صحنه اعدام»

متن منتشر شده در فضای مجازی:
اعدام جنایتی است؛ که با آگاهی صورت می‌گیرد. بی‌تردید جامعه‌ای که از مرگ یک انسان لذت ببرد و کشتن کسی را اسباب شادمانی بداند و چون خلقی که به تماشای گلادیاتور نشسته‌اند، بر مرگ دیگری هلهله کند، فرسنگ‌ها با تعریف انسان فاصله دارد.

پاسخ:
اعدام نوعی کیفر و مجازات و به عبارتی دیگر اشد مجازات برای محکوم است. این کیفر یکی از موارد پیش بینی شده در قانون برخی کشورهاست که در آن به حکم قانون و بر اساس حکم دادگاه -عمومی، جنایی، نظامی و غیره- زندگی یک انسان سلب می‌شود.[۱]
این نوع مجازات، برای برخی جرایم چون: قتل، تجاوز، ترور و محاربه، فساد فی الارض و چند جرم دیگر در اسلام، تدبیر شده است.
خداوند متعال در قران کریم می‌فرمایند: «وَلَکُمْ فِی الْقِصَاصِ حَیَاهٌ یَاْ أُولِیْ الأَلْبَابِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ»[۲] ای کسانی که صاحب عقل و فهم هستید، برای شما در قصاص (اعدام) حیات و زندگی است، به امید پرهیزکاری شما.

معانی آیه قصاص
آیه شریفه یکی از آیات بسیار زیبا و پر مفهوم قرآن کریم محسوب می‌شود؛ که تا ۷۰ معنا برای آن انشاء نموده‌اند؛ اما به بیان جهاتی از معنای آیه می‌پردازیم:
۱_ در قصاص حیات است؛ به این معنا که قاتلان و جنایتکاران، بعد از اعدام و قصاص شان، شرّ و گزند آنان نسبت به عموم مردم؛ حتی کفار و غیر مسلمانان از بین خواهد رفت.
۲_ در قصاص حیات است؛ به این معنا که بعد از به مجازات رسیدن قاتلان و جنایتکاران، سایر افراد جامعه؛ وقتی با چنین سرسختی حکومت مواجه می‌شوند؛ از ارتکاب به جرایمی چون قتل و جنایت هراسناک شده و خود را بیش از پیش، به ممانعت از این امور وادار می‌کنند.
۳_ در قصاص حیات است؛ به این معنا که جرمی اخروی بر دوش شخص قاتل و جنایتکار است؛ که پایان دادن به حیات او می‌تواند باری از گناهان او را در آخرت کم نماید که این خود حیاتی جاویدان است.
۴_ در قصاص حیات است؛ به این معنا که بعد از قصاص قاتل و جنایکار؛ خانواده مورد ظلم واقع شده و مقتول، با قصاص شخص ظالم و قاتل، به یک آرامش روانی خواهند رسید. بنابراین به زندگی عادی خود که تعبیری از حیات به آن شده برخواهد گشت.

با این بیان، زنده ماندن برخی افراد برای جامعه ضرر دارد؛ و یا کشته شدن آنها نسبت به زنده ماندن آنها خواص بیشتری دارد؛ برای مثال: زنده ماندن یک قاتل زنجیره‌ای و یا فرمانده یک جنگ ظالمانه؛ باعث ایجاد ظلم و قتل‌های بعدی است و راه جلوگیری از آن، قتل و یا زندانی کردن دائم آنهاست. زندانی کردن نیز خود ظلمی دیگر بر او می‌باشد؛ چرا که صرف زنده ماندن و نفس کشیدن و تپیدن قلب، هیچ خاصیتی برای او نسبت به تکامل روحی، جسمی، اجتماعی و روانی شخص زندانی نخواهد بود.

با مقدمات فوق، متن منتشر شده را بررسی می‌کنیم:
اعدام جنایت نیست، بلکه یک راه برای جلوگیری از جنایت است. تا جایی که تمام عقول سالم بشری نیز به آن حکم می‌کند؛ شاهد این ادعا، آنجا که اگر شخص یا حکومتی به شخص یا حکومت شما تجاوز کند؛ شما از خود و یا حکومت خود دفاع می‌کنید تا پای جان؛ و حتی اگر منجر به قتل طرف مقابل بشود. پس اگر اعدام اشتباه است، کشتن در جنگ از روی دفاع نیز اشتباه خواهد بود که هیچ عقل سالمی این حکم را مطرح نمی‌کند.
اما آیا اعدام لذت بخش است؟ در پاسخ می‌گوییم خیر، بلکه دردآور است. جنایتی صورت گرفته است، و افکار عمومی و غیر عمومی جریحه دارد شده است و مجرم اصلی این جنایت، اعدام می‌شود، و افکار عمومی کمی از آلام و دردهایش کاسته می‌شود که این آرامش را تعبیر به لذت کردن خطاست. این آرامش و تلطیف نیز نه به خاطر اعدام و مرگ است، بلکه به جهت رفع عامل ناامنی است. فرض کنید شما در یک اتاق بزرگ گیر افتاده‌اید؛ و چند سگ وحشی نیز در این اتاق حضور دارند؛ طبیعی است شما از وجود آنها احساس ناامنی می‌کنید؛ حال اگر این سگ‌ها، در قفس باشند؛ شما کمی احساس آرامش می‌کنید؛ همینطور است قاتلان و جنایتکاران جامعه، که اگر در زندان باشند، یا از میان برداشته شوند؛ احساس امنیت در جامعه برقرار خواهد شد. بنابراین اعدام؛ خاصیت‌های خاص خود را دارد، که بیان همه آنها از حوصله این مختصر، خارج است.
با این تفاصیل، مشخص می شود که اسلام چرا اعدام را تجویز کرده و این اعدام به معنی لذت بردن از صحنه اعدام نیست، حتی برای دیدن این صحنه‌ها، احکامی قرار داده شده که نوعی مانعیت و کراهت از دیدن این صحنه است؛ از جمله غسل دیدن صحنه اعدام و…

__پی‌نوشت_____________
[۱] «تحلیل حقوقی اعدام». هفته نامه مشارکت ملی، ۵ نوامبر ۲۰۰۷. بازبینی‌شده در ۲۵ آوریل ۲۰۱۵.
[۲] آیه ۱۷۲ سوره بقره.

شیخ علی شاهرودی - پایگاه تخصصی شبهه

مطالب مشابه

ارسال پاسخ یا نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


  • احادیث صحیح السند درباره ولادت حضرت مهدی(ع)
  • چرا اسلام، حکم به قتل مرتد داده است؟
  • بررسی ورود اسلام به ایران
  • چرا اسلام برده‌داری را تجویز کرد؟
عنوان اسلایدر
  • آخرین مطالب