جمعه, ۱۵ آذر ۱۳۹۸
آخرین مطلب با عنوان ، آیا اکثریت دانشمندان حال حاضر دنیا آتئیستند؟ در 14 ساعت قبل منتشر شده است .
»   پرسش و پاسخ, شبهات احکام عبادی  »   آیا پیامبر نیز در وضو پا را مسح می‌کشیدند؟ +روایات
۱۸ بهمن ۱۳۹۴ , ساعت ۱۹:۱۰

آیا پیامبر نیز در وضو پا را مسح می‌کشیدند؟ +روایات

سوال:
پیامبر نیز در وضو، پا را مسح می‌کشیدند یا می‌شستند؟ در این باره روایتی وجود دارد؟

پاسخ:
روایات فراوان و معتبر در منابع شیعه وجود دارد که دلالت بر این دارد که پیامبر پاها را در وضوء مسح می‌کرد به عنوان نمونه به چند مورد اشاره می‌کنیم:
کلینی روایاتی را چنین نقل می‌کند: [کلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق، الکافی (ط الإسلامیه)، الکافی (ط الإسلامیه)، ج‏ ۳، ص ۲۴، دارالکتب الإسلامیه، تهران، چاپ: چهارم، ۱۴۰۷ ق.]

۱_ «عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ یُونُسَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ أَبَانٍ وَ جَمِیلٍ عَنْ زُرَارَهَ قَالَ: حَکَى لَنَا أَبُو جَعْفَرٍ ع وُضُوءَ رَسُولِ اللَّهِ ص فَدَعَا بِقَدَحٍ فَأَخَذَ کَفّاً مِنْ مَاءٍ فَأَسْدَلَهُ عَلَى وَجْهِهِ‏  ثُمَّ مَسَحَ وَجْهَهُ مِنَ الْجَانِبَیْنِ جَمِیعاً ثُمَّ أَعَادَ یَدَهُ الْیُسْرَى فِی الْإِنَاءِ فَأَسْدَلَهَا عَلَى یَدِهِ الْیُمْنَى ثُمَّ مَسَحَ جَوَانِبَهَا ثُمَّ أَعَادَ الْیُمْنَى فِی الْإِنَاءِ فَصَبَّهَا عَلَى الْیُسْرَى ثُمَّ صَنَعَ بِهَا کَمَا صَنَعَ بِالْیُمْنَى ثُمَّ مَسَحَ بِمَا بَقِیَ فِی‏ یَدِهِ‏ رَأْسَهُ‏ وَ رِجْلَیْهِ‏ وَ لَمْ یُعِدْهُمَا فِی الْإِنَاءِ.»
علامه مجلسی در خصوص روایت گوید:
«باب صفه الوضوء الحدیث الأول‏: صحیح.» [مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، مرآه العقول فی شرح أخبار آل الرسول، ج‏ ۱۳، ص ۷۲]

۲_ «عِدَّهٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ دَاوُدَ بْنِ النُّعْمَانِ عَنْ أَبِی أَیُّوبَ عَنْ بُکَیْرِ بْنِ أَعْیَنَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ: أَ لَا أَحْکِی لَکُمْ وُضُوءَ رَسُولِ اللَّهِ ص فَأَخَذَ بِکَفِّهِ الْیُمْنَى کَفّاً مِنْ مَاءٍ فَغَسَلَ بِهِ وَجْهَهُ ثُمَّ أَخَذَ بِیَدِهِ الْیُسْرَى کَفّاً مِنْ مَاءٍ فَغَسَلَ بِهِ یَدَهُ الْیُمْنَى ثُمَّ أَخَذَ بِیَدِهِ الْیُمْنَى کَفّاً مِنْ مَاءٍ فَغَسَلَ بِهِ یَدَهُ الْیُسْرَى ثُمَّ مَسَحَ بِفَضْلِ یَدَیْهِ رَأْسَهُ وَ رِجْلَیْهِ.»
این روایت نیز صحیح است. الحدیث الثالث‏: صحیح. [مرآه العقول فی شرح أخبار آل الرسول، ج‏ ۱۳، ص ۷۴]

۳_ «عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ یُونُسَ عَنِ الْعَلَاءِ بْنِ رَزِینٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ: یَأْخُذُ أَحَدُکُمُ الرَّاحَهَ مِنَ الدُّهْنِ فَیَمْلَأُ بِهَا جَسَدَهُ وَ الْمَاءُ أَوْسَعُ مِنْ ذَلِکَ أَ لَا أَحْکِی لَکُمْ وُضُوءَ رَسُولِ اللَّهِ ص قُلْتُ بَلَى قَالَ فَأَدْخَلَ یَدَهُ فِی الْإِنَاءِ وَ لَمْ یَغْسِلْ یَدَهُ فَأَخَذَ کَفّاً مِنْ مَاءٍ فَصَبَّهُ عَلَى وَجْهِهِ ثُمَّ مَسَحَ جَانِبَیْهِ حَتَّى مَسَحَهُ کُلَّهُ ثُمَّ أَخَذَ کَفّاً آخَرَ بِیَمِینِهِ فَصَبَّهُ عَلَى یَسَارِهِ ثُمَّ غَسَلَ بِهِ ذِرَاعَهُ الْأَیْمَنَ ثُمَّ أَخَذَ کَفّاً آخَرَ فَغَسَلَ بِهِ ذِرَاعَهُ الْأَیْسَرَ ثُمَّ مَسَحَ رَأْسَهُ وَ رِجْلَیْهِ بِمَا بَقِیَ فِی یَدِهِ.»
این روایت نیز صحیح است. الحدیث الثالث‏: صحیح. [مرآه العقول فی شرح أخبار آل الرسول، ج‏ ۱۳، ص ۷۴]

موسسه تحقیقاتی ولی عصر (عج)

مطالب مشابه

ارسال پاسخ یا نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


  • احادیث صحیح السند درباره ولادت حضرت مهدی(ع)
  • چرا اسلام، حکم به قتل مرتد داده است؟
  • بررسی ورود اسلام به ایران
  • چرا اسلام برده‌داری را تجویز کرد؟
عنوان اسلایدر
  • آخرین مطالب