سه شنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۷
آخرین مطلب با عنوان ، شبهه: سقف خانه ما سوراخ است (حسین پناهی) در 6 روز قبل منتشر شده است .
1,447 views
۹ دی ۱۳۹۵ , ساعت ۲۲:۱۶
شبهات پیرامون کشتی نوح (قسمت اول)

قسمت های بعدی این مطلب را دنبال کنید...

شبهات پیرامون کشتی نوح (قسمت اول)

در این قسمت اول پاسخ می دهیم که چطور جمعیت زیادی از حیوانات در کشتی قرار گرفته اند. و آیا عذاب الهی در ماجرای طوفان نوح جهانی بوده است یا منطقه ای؟

اخیرا در سایت های منتقد دین، فیلمی مبنی بر نقد مساله “کشتی نوح” منتشر شده است. پایگاه تخصصی شبهه قصد دارد به این فیلم ۶دقیقه ای پاسخی در چند قسمت ارائه نماید. مطلب حاضر، قسمت اول پاسخ به این شبهه است. در طول این ۶ دقیقه فیلم، ۱۸ شبهه و ادعا درباره ماجرای طوفان نوح و کشتی ایشان مطرح شده است.

به صورت پیش مقدمه باید عرض شود که این انیمیشن، برپایه اعتقادات و منابع مسیحی و یهودی نگاشته شده است، و ما در اینجا از مبانی شیعه (اسلام) به آن پاسخ خواهیم داد.

عنوان های اصلی شبهات مطرح شده در این فیلم را، به صورت پرسش و پاسخ درآورده و پاسخ بعد از مطرح شدن شبهه، قرار داده خواهد شد.

 

شبهه اول:

۱_ از آنجا که مجموع جانوران کره خاکی، شش میلیون موجود خواهد بود؛ و قرار گرفتن تمام این موجودات در یک کشتی جمع نمی شوند؛ اگر گونه های جانوری را فاکتور بگیریم، ۱۷۴۰۰ نوع پرنده، ۱۲۰۰۰ نوع خزنده، ۹۰۰۰ نوع پستاندار و ۵۰۰۰ نوع دوزیست و ۲میلیون حشره باقی می ماند که جمع آنها در کشتی محال است.

 

پاسخ شبهه اول:

تعداد گونه های جانوری و غیر جانوری، هر روزه رو به پیشرفت است، به طوری که ادعا شده است: «هر ساله ۱۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ گونه کشف می شوند» و همچنین ادعا شده است که تمام گونه ها از یک میلیون و پانصد تا هشت میلیون گونه می تواند باشد. جالب است بدانیم طبق آمارهای منتشر شده از برخی خبرگزاری های و سایت های مرتبط با سازمان های جهانی، تعداد جانوران شناسایی شده تا سال ۲۰۱۰ به شرح زیر است: [۱]

۴۲ هزار نوع مهره دار شامل دوزیستان، پستانداران، پرندگان، ماهی ها و خزندگان…

۸۰۰ هزار نوع حشره که با مجموع سایر گونه ها، تقریبا ۱میلیون گونه حشره می باشند. [۲]

در بخش اول شبهه عبارتی وجود دارد مبنی بر اینکه: «اگر گونه جانوری را فاکتور بگیریم … نوع» در حالی که نوع یک تقسیم بندی در گونه هاست، و اگرگونه را فاکتور بگیریم، به طور کلی نوعی وجود نخواهد داشت… ضمن اینکه نوع، در تقسیم گونه، همان تعداد گونه با تفاوتی است در ماهیت موجودات. این مطلب، نشان دهنده عدم تسلط بر علم زیست شناسی نویسنده شبهه و دروغ پردازی در ذکر اعداد است.

حال اگر این اعداد را هم بپذیریم، و از اشتباه بودن در محتوای علمی این متن، صرف نظر کنیم، می گوییم: چه دلیلی وجود دارد که نوح علیه السلام، از تمام حیوانات کره زمین، و گونه های جانوری در کشتی استفاده کرده باشد تا این ایراد وارد شود که چطور این همه حیوان در آن جای خواهند گرفت؟

بنابراین از باب مقدمه لازم است بگوییم:

درباره طوفان نوح، دو دیدگاه وجود دارد:

۱_ این طوفان به صورت جهانی بوده است.

۲_ این طوفان به صورت منطقه ای بوده است.

که هر دو طرفداران خود را دارد و برای ادعای خودشان دلایلی نیز بیان نموده اند. با این مقدمه می گوییم که:

اگر معتقد به منطقه ای بودن طوفان بشویم، که متن شبهه شماره ۱ و اکثر شبهات پیش رو در فیلم، بی اساس خواهد شد؛ چرا که اینطوفان منطقه ای بوده، و نیازی نبوده است تا از هر نوع حیوانی حتی سایر حیواناتی که در زیستگاه طوفان نبوده اند، جفتی در کشتی قرار بگیرد. چرا که ضرر و آسیبی به آنها متصور نبوده است.

بنابراین لازم است ابتدا بحث شود که آیا طوفان نوح منطقه ای بوده است و یا شامل همه کره خاکی شده است؟

 

آیا طوفان نوح منطقه ای بود و یا جهانی؟

در این باره، دو دیدگاه مطرح است که سابقا بیان شد، اکنون به دلایل هر دو طرف می پردازیم:

طوفان جهانی است:

آیات و روایاتی دال بر جهانی بودن طوفان نوح می کند، که به برخی از آنها اشاره می شود.

۱_ آیه شریفه در قرآن می فرماید:«وَ قالَ نُوحٌ رَبِّ لا تَذَرْ عَلَى الْأَرْضِ مِنَ الْکافِرینَ دَیَّاراً»، یعنی نوح گفت: «پروردگارا، هیچ یک از کافران را بر روى زمین باقى مگذار.[۳] همینطور که ملاحظه می شود، ظاهر این آیه دلالت دارد غرق شدن زمین به طور کلی و تمام که نشانه جهانی بودن این طوفان است.

۲_ آیه شریفه می فرماید: «وَ قیلَ یا أَرْضُ ابْلَعی‏ ماءَکِ» یعنی: خداوند خطاب به زمین می فرماید: ای زمین، آبهایت را فروبر.[۴] که به نوعی بیانگر جهانی بودن طوفان می باشد. و همچنین در آیه ۷۷ سوره صافات آمده است: «وجعلنا ذریته هم الباقین» یعنی: تنها ذریه نوح را بر روى زمین باقى گذاشتیم. که برخی گفته اند این آیه دلیل آن است که تمام بشریت از نسل نوحند و از دیگران حتی مؤمنانی که با نوح به کشتی درآمدند، نسلی باقی نماند و بنابراین نوح پدر دوم کل بشریت است.

۳_ آیه شریفه می فرماید: «فَأَوْحَیْنا إِلَیْهِ أَنِ اصْنَعِ الْفُلْکَ بِأَعْیُنِنا وَ وَحْیِنا فَإِذا جاءَ أَمْرُنا وَ فارَ التَّنُّورُ فَاسْلُکْ فیها مِنْ کُلٍّ زَوْجَیْنِ اثْنَیْنِ وَ أَهْلَکَ إِلاَّ مَنْ سَبَقَ عَلَیْهِ الْقَوْلُ مِنْهُمْ» یعنی: ما به نوح وحى کردیم که: کشتى را در حضور ما، و مطابق وحى ما بساز. و هنگامى که فرمان ما فرا رسد، و آب از تنور بجوشد، در کشتى سوار کن از هر جفتی دو تا؛ و همچنین خانواده‏ات را، مگر آنهایی که قبلاً وعده ی هلاکشان داده شده‏؛ و دیگر درباره ی ستمگران با من سخن مگو، که آنان همگى هلاک خواهند شد.»[۵] که از دو جهت اطلاق دارد، اول از جهت جمع آوری حیوانات که همه حیوانات را شامل می شود، و دوم از جهت هلاکت همه ظالمین و ستمگران که نشانه یک عذاب جهانی است.

۴_ اخباری که از کتب مقدس به آن اشاره شده است از جمله: خداوند به نوح وحی کرد:«… هر موجودی را که ساخته ام، از روی زمین محو می کنم»[۶] که صراحت در جهانی بودن طوفان دارد.

۵_ دلیل عقلی مبنی بر اینکه: اگر بپذیریم که طوفان نوح منطقه ای هم باشد، همچنان جهانی محسوب می شود، چرا که قوم حضرت نوح علیه السلام، تنها قوم بشری در جهان بوده است و به عبارت دیگر، بشریت هنوز در جهان پراکنده نشده بودند و در یک منطقه زندگی می کردند، این قول مویدات روایی و تاریخی نیز خواهد داشت، از جمله فاصله ۱۰ روزه بین تولد حضرت نوح علیه السلام و رحلت حضرت آدم علیه السلام. در تفسیر عیاشی نیز فاصله بین نوح و آدم را ۱۰ پدر بیان شده است.[۷]

۶_ اخبار و نقل هایی که دال بر جهانی بودن طوفان دارد از جمله: روایت عبدالسلام بن صالح هروی از  امام رضا علیه السلام که از ایشان سوال کرد: چرا خداوند تمام مردم دنیا را در طوفان نوح غرق کرد، حضرت فرمودند: «در این طوفان هیچ بی گناهی غرق نشده چرا که خداوند بی گناهی را به عذاب هلاک نمی کند، و اما قوم نوح به علت اینکه پیامبر خدا را تکذیب کردند غرق شدند…[۸] در این حدیث، شخصی از امام می پرسد: «لایِ عِلّهٍ أغرَقَ الله عزوجل الدُنیا کُلّها؟» که حضرت رضا علیه السلام بدون اینکه غرق شدن دنیا به طور کلی را رد کنند، علتی را توضیح دادند.

و همچنین حدیث دیگری از وهب بن منبه از اهل کتاب که آنها می گویند: «… انما سمی الطوفان طوفانا، لان الماء طفا فوق کل شیء» یعنی طوفان نوح را طوفان نامدیدند به این علت که آب بر بالای همه چیز قرار گرفت.[۹]

۷_ دلایل علمی: در بلندی های بعضی از کوه ها، فسیلها و صدفهایی وجود دارد که بقایای موجودات آبزی است و این دلیل آن است که زمانی آب بر آنها بالا رفته است. و این مطلب زیست شناسی، به نوعی تاییدی بر مدعای جهانی بودن طوفان نوح دارد. و همچنین، دلیل دیگری که اگر منطقه ای بخواهد در آب غرق شود، لازمه اش، غرق شدن سرزمین های اطراف آن است چرا که زمین کروی است و اگر در بخشی از آن در آب غرق شود، نمی توان متصور شد که سرزمین های اطراف سطح آبشان ثابت بماند و افزایش پیدا نکند.

حال به دلایل کسانی می پردازیم که معتقد به منطقه ای بودن طوفان نوح هستند…

۱_ آیه ای از قرآن که می فرماید: «لقد ارسلنا نوحا الی قومه فقال یا قوم اعبدوا الله مالکم من اله غیره انی اخاف علیکم عذاب یوم عظیم» یعنی: همانا نوح را به سوی قومش فرستادیم. پس گفت: ای قوم من، خدا را بپرستید که برای شما معبودی جز او نیست، من از عذاب روزی سترگ بر شما بیمناکم.»[۱۰] کاملا واضح است که در این آیه نوح برای قوم خود مبعوث شده بود و قرآن کریم هم با عبارت «قومه» او را پیامبر جهانیان نکرده است تا دعوت همگانی داشته باشد.

۲_ آیه شریفه: «فکذبوه فانجیناه والذین معه فی الفلک واغرقنا الذین کذبوا بآیاتنا انهم کانوا قوما عمین» یعنی: پس او را تکذیب کردند، و ما او و کسانی را که با وی در کشتی بودند، نجات دادیم؛ و کسانی را که آیات ما را دروغ پنداشتند، غرق کردیم، زیرا آنان گروهی کور [دل] بودند.»[۱۱] در این آیه نیز، به صراحت، قوم نوح را مستحق عذاب خطاب می کند و می فرماید: «آنها قومی کور دل بودند» که بیانگر یک قوم بودن آنهاست نه تمام اقوام بشری.

۳_ دلیل عقلی مبنی بر اینکه: «عقاب بلا بیان، قبیح است» به این معنی که: بر خداوند حکیم و عادل، قبیح است، قبل از بیان و ارائه حق و دین به مردم، آنها را عذاب کند به جهت گمراهی و عدم قبول، چرا که این قوم وقتی با حق آشنا نشوند و دین را ندیده باشند، نمی توان از آنها توقع ایمان وعمل داشت. و از آنجا که نوح پیامبر علیه السلام، پیامبری نبوده است که تمام بشریت را بتواند هدایت کند و به تمام نقاط کره خاکی دسترسی نداشته است، نمی توان عذابی جهانی را برای بشریت متصور شد. چرا که کار قبیح از خداوند و پیامبر او سر نخواهد زد.

۴_ امکان جمع آوری همه حیوانات، در یک کشتی – هر چند بسیار بزرگ- وجود ندارد، در صورتی که اگر قائل به منطقه ای بودن عذاب الهی و طوفان حضرت نوح بشویم، این ایراد برطرف خواهد شد.

۵_ پاسخ هایی که معتقدین به این نظریه به ادله مخالفین خود (معتقدین به جهانی بودن طوفان) می دهند که در ذیل عرض می شود:

پاسخ به دلیل اول جهانی بودن: منظور از کلمه «ارض» در آیه ۲۶ سوره نوح، زمینی وسیع است، چرا که قرآن کریم در برخی موارد، از سرزمین های وسیع، به واژه ارض تعبیر کرده است مانند آیه: «و إن کادوا لیستفزونک من الأرض لیخرجوک منها»[۱۲] یعنی: محققا مى خواستند تو را به تنگ آورند تا از این سرزمین بیرونت کنند. که در اینجا نیز منظور از کلمه” ارض” خصوص وطن رسول خدا (ص) یعنى شهر مکه است. و همچنین آیه شریفه «و قضینا إلى بنی إسرائیل فی الکتاب لتفسدن فی الأرض مرتین»[۱۳] یعنی: ما به بنى اسرائیل وحیى حتمى کردیم که محققا دو نوبت در زمین فساد خواهید کرد.»  که منظور از کلمه “ارض” سرزمینى است که در آنجا موطن کردند و شواهد بر این گفتار بسیار است.

پاسخ به دلیل دوم جهانی بودن: درباره، کلمه ارض، همان سخن قبل جاری است و اما درباره آیه ۷۷ سوره صافات، سید رشید رضا از مفسرین قرآن می گوید: «و باقیماندگان بعد از طوفان را منحصر در ذریه آن جناب نموده ممکن است منظور از آن، انحصارى اضافى و نسبى باشد، و معنایش این باشد که از قوم آن جناب تنها ذریه اش را باقى گذاشتیم نه از کل ساکنان زمین.»[۱۴]

پاسخ به دلیل سوم جهانی بودن: درباره آیه ۲۷ سوره مومنون، برخی احادیث وجود دارند که تعارض با مفهوم آیه دارند از جمله روایت عبدالحمید بن ابى الدیلم از امام صادق علیه السلام که حضرت فرمود: «نوح علیه السلام هشت جفت از جانداران را در کشتى حمل کرد همانهائى را که خداى عزوجل فرموده است: هشت جفت از حیوانات دو میش ، دو بز،… و از شتر دو راس ، و از گاو دو راس[۱۵] و از میش دو جفت بود یکى میش اهلى که مردم تربیت کنند، و جفت دیگر میش کوهى بود که شکار آن براى مردم حلال است ، و از بز هم دو جفت بود یکجفت اهلى که مردم تربیت کنند و جفت دیگر آن بزهائى بودند که در دشت و بیابان هستند، و از شتر هم دو جفت بود یکى شتر بخاتى و جفت دیگر شتر عربى بود، و از گاو دو جفت بود یک جفت گاو اهلى و یکجفت گاو وحشى ، و هر پرنده اهلى و وحشى را هم با خود برداشت آنگاه زمین غرق شد.»[۱۶] در این روایت از حیوانات منطقه زندگی نوح یاد شده و تمام حیوانات ذکر نشده است که دلالت بر منطقه ای بودن طوفان نوح دارد.

پاسخ به دلیل چهارم جهانی بودن: از آنجا که کتب آسمانی غیر از قرآن کریم، همگی دستخوش تحریفات و دروغات و جعلیات شده اند، بنابراین نمی توان به آنها استناد کرد، مخصوصا از مواردی که شاهد تاریخی دیگری نسبت به آنها وجود نخواهد داشت.

پاسخ به دلیل هفتم جهانی بودن: شیخ محمد عبده در اینباره می گوید: «وجود صدف ها و حیوانات دریایی فسیل شده در قله های کوه ها، بر این مطلب که آن ها در اثر طوفان در آن محل ها واقع شده باشند، دلالت ندارد، بلکه به احتمال قوی تر به خاطر آن است که کوه ها از درون آب ها سر برآورده اند. چون صعود چند روزه آب بر بالای کوهها، برای چنین پدیده ای کافی نیست.» صاحب تفسیر المنار این استدلال را رد نموده و گفته است: «پیدا شدن صدفها و حیوانات دریایى در بالاى قله کوه ها دلیل بر این نمى شود که از آثار باقیمانده از طوفان نوح است بلکه آنچه به ذهن نزدیکتر است این است که گفتیم قلل جبال و همچنین سایر نقاط کره زمین در زیر آب درست شده و تکون یافته است زیرا بالا رفتن آب براى چند روز از کوه ها کافى نیست در اینکه حیوانات زنده اى در بالاى قلل جبال بمیرند و فسیل شوند.»

به باقی ادله، نقدی کارا و صحیح یافت نشد…

در پاسخ به این نقدها و پاسخ ها نسبت به ادله جهانی بودن طوفان ارائه شد، از جانب مخالفان نقد های دیگری وارد شده است، مثلا در پاسخ و نقد دلیل اول و دوم که درباره ترجمه و تاویل صحیح آیات قرآن بود، مرحوم علامه طباطبایی می فرمایند: «آیات قرآنى ظاهر در این دارد که طوفان نوح همه زمین را فرا گرفته بوده است. اینکه (برخی…) آیات را تاویل کرده و حصر را در آنها اضافه گرفته مرتکب تقییدى شده اند، (باید گفت) هیچ دلیلى بر این تقیید دلالت نمى کند»[۱۷]

همچنین در نقد بر دلیل سوم، می توان روایاتی را که دال بر وجود تمام حیوانات در کشتی می باشد را بیان کرد، حتی برخی روایات، دلالت بر خلقت برخی حیوانات درون کشتی دارد از جمله روایت امام صادق علیه السلام که میفرمایند: «… وقتی که نوح علیه السلام از ساخت و فراهم سازی سفینه فراغت یافت خداوند تعالی امر فرمودند که با زبان سریانی جمیع حیوانات را ندا کند تا نزد وی جمع شوند و هیچ حیوانی نبود الا اینکه نزدشان حاضر شدند و از هر جنسی از حیوانات زوجی از نر و ماده آمدند الا موش و گربه و مردم وقتی در سفینه از سرگین حیوانات شکایت کردند حضرت خوک را خواست و دستی به پیشانی اش کشید و خوک عطسه ای کرد و از بینی خوک زوجی از موش بیرون جهید و تناسل داشتند وقتی زیاد شدند مردم شکایت داشتند و باز نوح شیر را خواستند و دستی به پیشانی شیر کشیدند و شیر عطسه ای کرد و از بینی وی زوجی از گربه بیرون افتاد… در حدیث دیگری آمده است وقتی از عذره (سرگین حیوانات) شکایت کردند خداوند به فیل امر کرد و فیل عطسه ای زد و خوک فرو افتاد.[۱۸]

و همچنین روایاتی که صراحتا اسم باقی حیوانات را خواهند آورد من جمله روایت ابن عباس که روایت کرده است: «اولین پرنده‌ای که وارد کشتی نوح شد، طوطی بود و آخرین حیوانی که داخل کشتی شد، الاغ بود و ابلیس نیز همراه دُم الاغ وارد کشتی شد»[۱۹]

و یا در پاسخ به دلیل نقد هفتم مرحوم علامه طباطبایی عبارتی دارند مبنی بر اینکه: «اما اینکه در رد استدلال بر وجود فسیل حیوانات در بالاى قله کوه ها گفته: این معنا دلیل نمى شود بر اینکه طوفان نوح جهانى بوده، زیرا طوفان براى چند صباحى قلل جبال را فرا گرفته و این مدت کوتاه کافى نیست در اینکه حیواناتى در آن بلندیها بمیرند و فسیل شوند، در پاسخش مى گوییم که ممکن است امواج طوفان این فسیل ها را که قبلا در دریا مرده و به صورت فسیل شده بودند به بالاى کوه ها آورده باشد و این احتمال درباره طوفانى آن چنان عظیم که همه کره زمین و قلل جبال را فرا گرفته باشد احتمال بعیدى نیست.»[۱۷]

 

جمع بندی بحث جهانی یا منطقه ای بودن

با دلایلی که گفته شد و نقد و دفاعیاتی که صورت گرفت، هر دو احتمال، ممکن التحقق هستند، و نمی توان به طور کلی یکی از این دو طرف را رد کرد، اما می توانیم وجه جهانی بودن طوفان نوح علیه السلام را برتر بدانیم، ولی معتقد هستیم بهتر است یک جمع بندی بین دو دیدگاه صورت بگیرد و آن اینکه:

«طوفان نوح علیه السلام یک طوفان جهانی بوده است، ولی با این خصوصیات که؛ تنها قومی که روی زمین زندگی می کردند، قوم نوح بوده و حضرت نوح تمام آنها را به عنوان اولین پیامبر اولوالعزم به دین الهی دعوت کرده اند و با عدم پذیرش آنها، جهان هستی، گرفتار عذابی شده است که از آن تنها موجودات زنده ای که تا آن زمان وجود داشته اند و تعدادی اندک از انسان ها (۸۰ نفر) از آن بلا نجات یافتند.» به سختی کوتا: «اگرچه طوفان و بلا، یک مصیبت جهانی بود ولی در یک محدوده و منطقه مشخص نازل شده است.»

 

با پایان یافتن این مقدمه بسیار طولانی، اقدام می کنیم تا پاسخی به شبهه ارائه کنیم

پاسخ پایانی:

اگر بپذیریم که طوفان نوح، یک طوفان منطقه ای بوده است، وجود کشتی نوح با مقیاسی بسیار بزرگ، برای حفظ گونه جانوری آن منطقه کافی است.

و اگر بپذیریم که طوفان جهانی بوده است، یا همه حیوانات در کشتی حضور نداشته اند، بلکه تنها برخی از حیوانات بوده اند، طبق برخی روایات و گزارشات.

و یا اینکه می پذیریم که طوفان جهانی بوده است و همه حیوانات در کشتی سوار شده اند که در این صورت یا معتقد به فرضیه تکامل هستیم (فرگشت) که نیازی به وجود همه گونه های جانوری نیست، بلکه از موجوداتی مختلف در طول سالیان دراز، جانوران مختلف به وجود خواهند آمد.

و یا فرضیه تکامل را نخواهیم پذیرفت که همچنان برای تولید مثل و ساخت گونه های مختلف، می توان به یک گونه جانوری واحد بسنده کرد (مثلا از خانواده گربه سانان و یا خانواده سگسانان و یا خرس ها و… برای تولید گونه های جدید کنونی، تنها یک جفت کافی است) و باقی موجودات بر اثر جهش یا تغیرات میکرونی به وجود خواهند امد.

توضیح بیشتر اینکه: مثلا در جامعه سگسان ها، اعم از گرگ، سگ، شغال، روباه و … همگی دارای ۷۸ کروموزوم می باشند، همین مساله باعث شده است تا برخی معتقد شوند، همه این خانواده می توانند از یک حیوان خاص به دنیا آمده باشند که او نیز مانند اینها ۷۸ کروموزوم داشته است.[۲۰] برای تفهیم بهتر مثال انسانی زده می شود که: همه انسان های روی کره زمین، از یک زن و مرد (آدم و حوا) به دنیا آمده اند، در حالی که در رنگ پوست، قد، رنگ مو و چشم، میزان بهره وری از عقل، فهم، هوش و حالات بدن متفاوت اند. علت این تفاوت ها، در اختلالات میکرونی است.[۲۱] به همین خاطر شده است که تمام این موجودات روی زمین، به یک پدر و مادر واحد خواهند رسید… که می تواند همان موجودی باشد که در کشتی نوح قرار گرفته است.

به این مطلب اضافه کنید این را که، گونه های جانوری آن دوره (زمان حضرت نوح علیه السلام) با گونه های جانوری کنونی مختلف بوده است، و توقع وجود همین گونه ها در ان زمان را نخواهیم داشت…

حائز اهمیت است که هیچگاه این نکته را فراموش نکنید: « این طوفان یک عذاب الهی است و نجات این موجودات یک موهبت و خواست الهی محسوب می شود».

 

___پی نوشت____________

[۱] http://www.amnh.org/exhibitions/extreme-mammals/extreme-extinction

[۲] http://www.pbs.org/wgbh/evolution/change/deeptime/low_bandwidth.html

[۳] قرآن کریم: سوره نوح، آیه ۲۶.

[۴] همان: سوره هود، آیه ۴۴.

[۵] همان: سوره مومنین، آیه ۲۷.

[۶] کتاب مقدس (عهد عتیق): بند۷ از فصل پیدایش(۱)، ص۷.

[۷] رک:داستان پیامبران از آدم تا خاتم (سید نعمت الله جزایری): ص۵۲، به نقل از مسعودی. / تفسیر عیاشی: ج ۱، ص ۳۱۰.

[۸] علل الشرایع: ج۱، باب ۲۳، ص۸۹.

[۹] همان: ج۱، باب ۲۲، ص۸۶.

[۱۰] قرآن کریم: سوره اعراف، آیه ۵۹.

[۱۱] همان: آیه ۶۴.

[۱۲] همان: سوره اسراء، آیه ۷۶.

[۱۳] همان: آیه ۴

[۱۴] تفسیر المنار: صفحه ۷۵.

[۱۵] قرآن کریم: سوره انعام، آیات ۱۴۴ و ۱۴۵.

[۱۶] روضه کافی: حدیث ۴۲۷

[۱۷] ترجمه تفسیر المیزان: ج ‏۱۰، صص ۳۸۳ و ۳۹۴-۳۹۶.

[۱۸] بحارالأنوار: ج۱۱، ص۳۰۳، باب ۳.

[۱۹] جامع البیان فی تفسیر القرآن (طبری): ج ‏۱۲، ص ۲۳ / البدایه و النهایه (ابن کثیر): ج۱، ص۱۱۱ / لباب التاویل فی معانی التنزیل: ج ‏۲، ص ۴۸۵.

[۲۰] http://www.seeker.com/dogs-not-as-close-kin-to-wolves-as-thought-1768231128.html

http://wasdarwinwrong.com/kortho41.htm

[۲۱] برای اطلاعات بیشتر مراجعه شود به:

https://en.wikipedia.org/wiki/Canidae

https://en.wikipedia.org/wiki/Felidae

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_organisms_by_chromosome_count

پایگاه تخصصی شبهه _ شیخ علی شاهرودی

مطالب مرتبط

شبهات پیرامون کشتی نوح (قسمت سوم)
اخیرا در سایت های منتقد دین، فیلمی مبنی بر نقد مساله “کشتی نوح” منتشر شده است. پایگاه تخصصی شبهه قصد دارد به این فیلم ۶دقیقه ای پاسخی در چند قسمت جداگانه ارائه نماید. مطلب حاضر، ...
شبهات پیرامون کشتی نوح (قسمت دوم)
اخیرا در سایت های منتقد دین، فیلمی مبنی بر نقد مساله “کشتی نوح” منتشر شده است. پایگاه تخصصی شبهه قصد دارد به این فیلم ۶دقیقه ای پاسخی در چند قسمت جداگانه ارائه نماید. مطلب حاضر، ...
شبهات پیرامون کشتی نوح (قسمت دوم)
سوال: لطفا در خصوص حقوق حیوانات در اسلام توضیح بدید افرادی اشکال می کنند که در تعالیم اسلامی مطلبی در مورد حقوق حیوانات وجود ندارد؟   پاسخ: در کتب روایى شیعه، احادیث فراوانى در رابطه با حقوق حیوانات وارد ...

ارسال پاسخ یا نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


  • آخرین مطالب