سه شنبه, ۰۳ مهر ۱۳۹۷
آخرین مطلب با عنوان ، آیا روضه دوطفلان حضرت زینب (س) معتبر است؟ در 1 هفته قبل منتشر شده است .
»   سایر مسائل, معاملات  »   پیشینه خمس
523 views
۱۷ بهمن ۱۳۹۴ , ساعت ۱۳:۴۵
پیشینه خمس

پیشینه خمس

یکی از اتهاماتی که به تشیع و اسلام وارد می شود، نبودن پیشینه و تاریخی برای خمس است، به بیان دیگر، اسلام و یا تشیع، خمس را از پیش خود وضع کرده است؛ در این مقاله می خوانیم پیشینه خمس در ادیان دیگر…

 

برابر برخی از روایات ما، اصل تشریع خمس، در زمان حضرت ابراهیم، شیخ الانبیاء، علیه السلام، بوده است:
قد روی السکونی عن ابی عبدالله، علیه السلام: «و اول من اخرج الخمس ابراهیم.» (۱)
اول کسیکه حکم خمس را اجرا کرد، حضرت ابراهیم علیه السلام بود.
حضرت عبدالمطلب، گویا بر اساس پیروی از آیین ابراهیم، خمس کنز را جدا می کرده و صدقه می داده است:
«عن علی بن الحسین بن فضال، عن ابیه، قال سالت ابا الحسن الرضا،علیه السلام، … قال … فکانت لعبد المطلب خمس من السنن اجراها الله عز و جل فی الاسلام … و وجد کنزا فاخرج منه الخمس.» (۲)
از عبدالمطلب پنج سنت است که خدا آنها را در اسلام اجرا کرد … و گنجی پیدا کرد خمس آنرا داد.
یا در روایت دیگر درباره سنتهایی که عبدالمطلب در جاهلیت رایج کرد، آمده است:
عن جعفر بن محمد، عن ابیه، عن جده، عن علی بن ابی طالب،علیه السلام، عن النبی، صلی الله علیه و آله، انه قال فی وصیه له:
«یا علی! ان عبدالمطلب سن فی الجاهلیه خمس سنن اجراها الله له فی الاسلام … و وجد کنزا فاخرج منه الخمس و تصدق به، فانزل الله عز و جل: «و اعلموا انما غنمتم من شی ء فان لله خمسه» (۳) (۴)
همانا عبد المطلب در جاهلیت پنج سنت نهاد که خداوند آنها را در اسلام به اجرا درآورد … و او گنجى پیدا کرد و خمس آن را بیرون آورد و صدقه داد و خداوند چنین نازل فرمود: «و بدانید که آنچه به غنیمت به دست آوردید خمس آن براى خداست …»
علامه مجلسی در ذیل این روایت بیانی دارد که مطلب ما را تایید می کند:
«لعله،علیه السلام، فعل هذه الامور بالهام من الله تعالی، او کانت فی مله ابراهیم، فترکها قریش، فاجراها فیهم، فلما جاء الاسلام، لم ینسخ هذه الامور لما سنه عبدالمطلب.» (۵)
چه بسا عبد المطلب این امور را با الهام از سوی خدا انجام میداده یا اینکه در امت حضرت ابراهیم این امور بوده و قریش آنها را ترک کردند، پس زمانیکه اسلام آمد این امور را نسخ نکرد.

 

پی نوشت:

(۱) بحار الانوار جلد ۱۲ صفحه ۵۷
(۲) عیون اخبار الرضا ۱/۲۱۲
(۳) انفال/۴۱
(۴) من لا یحضره الفقیه ۴/۳۶۵
(۵) بحار الانوار ۱۵/۱۲۷

مطالب مرتبط

ارسال پاسخ یا نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


  • آخرین مطالب