چهارشنبه, ۰۱ خرداد ۱۳۹۸
آخرین مطلب با عنوان ، آیا حرم اهل بیت به سمت شهر پترا است؟ در 1 روز قبل منتشر شده است .
»   شبهات احکام عبادی  »   شبهه: چرایی نجاست سگ، حرمت موسیقی و تلگراف و اینترنت و ماهواره
۲۴ آذر ۱۳۹۵ , ساعت ۱۹:۲۳

شبهه: چرایی نجاست سگ، حرمت موسیقی و تلگراف و اینترنت و ماهواره

متن شبهه منتشر شده:
یادم میاد پدرم مىگفت: قاسم جان میدونى چرا میگن سگ نجس و حرام است در صورتی که در قران نیست و چرا میگفتن اگر در خانه‌اى سگ باشد تا هفت تا خانه از چپ و راست و پس و پیش نمازشان قبول نیست؟ گفتم: نه
گفت: براى اینکه یک عده دزد و یک عده بدناموس اگر خواستن یواشکى در تاریکى شب غلطى بکنند با خیال راحت از در و دیوار مردم بالا برن، چرا نگفتن گربه نجس است، چون گربه واق واق نمى‌کنه، میو میو میکنه اونم براى جفتش نه براى صاحب خانه
پدرم مى‌گفت: میدونى چرا شیخا میگن اگه توى خونه‌اى سه تار باشه تا چهل تا خونه نمازشون قبول نمیشه؟ گفتم: نه؛ گفت: براى اینکه کسى که سه تار نواز باشه مردم دورش جمع میشن و به سخن و اشعار بزرگان و… گوش میدن و روشن و آگاه میشن اینطورى بساط عده‌اى جمع میشه و مردم میرن طرف شادى و شعور نه طرف گریه و خرافات
پدرم مى‌گفت: میدونى چرا شایعه میکنند و میگن توى خرابه‌ها جن هست و کسى جرأت نمیکنه پا بذاره اونجا؟ گفتم: نه؛ گفت: براى اینکه عده‌اى زرنگ، گند و کثافتکارى‌هاشون رو اونجا انجام میدن و اگه مردم بفهمن دیگه جاى دنجى براى پنهون کارى هاشون ندارن
پدرم مى‌گفت: شنیدى چرا میگن توى بیابون‌ها بخصوص توى قنات‌ها صداى عروسى جن‌ها میاد و مردم جرأت نمى‌کنن شب برن بیابون و به باغاشون سر بزنن؟ گفتم: حدس مى‌زنم
گفت: ها باریک الله، واسه اینه که عده‌اى دزد هر چه قدر آب خواستن بفرستن توى زمیناشون و از باغ مردم هم هرچى دلشون خواست کش برن؛
پدرم گفت: میدونى چرا تلگراف و تلفن و اینترنت و دوچرخه و رادیو و تلویزیون و ماهواره و… حرام کردند؟ گفتم: نه؛ گفت: براى اینه که مردم زودتر خبرها رو بهم منتقل مى‌کنن و چاخان پاخان شیخا خیلى زود رو میشه
پدرم مى‌گفت: میدونى چرا میگن موسیقى حرومه؟ گفتم: نه؛ گفت: اولا اگر موسیقی را آزاد بزارن دیگه کسی پای منبر نمیره و دوم چون موسیقى در خدمت عموم مردمه. اگه موسیقى فقط در خدمت اهداف عده‌اى که میگن حرومه قرار بگیره اتفاقا از هزاران سخنرانى هم مؤثرتر میشه و حلال اندر حلال. خدا بیامرز سواد خوندن و نوشتن نداشت اما یه عمر به ریش شیخا خندید و خوشحال از دنیا رفت.

پاسخ:
این شبهه، شامل یک سری احکام و دلیل این احکام است، ابتدا احکام را از نظر اسلام بررسی می‌کنیم، سپس دلایل را مورد نقد قرار می‌دهیم:

مساله سگ و نجس بودن آن:
در متن شبهه آمده است که سگ نجس و حرام است، این نشانه این مطلب است که نویسنده شبهه، حتی اندکی از احکام اسلام را هم مطلع نیست؛ سگ بریه (خشکی زی) در فقه اسلامی نجس است، ولی حرام بودن آن بی‌اساس و بی‌معناست. اگر منظور از حرام بودن در متن شبهه، حرام بودن خوردن گوشت اوست، بله همینطور است و همه حیوانات بجز آنهایی که حلال بودنش از نظر فقه تصریح شده، حرام است. اما این نجاست سگ باعث نمی‌شود به عنوان سگ نگهبان و یا سگ چوپان و حتی سگ مُعلـــَّــم مورد استفاده قرار نگیرد، در فقه اسلامی، سگ نگهبان و سگ چوپان و سگان آموزش دیده، مورد استثناء در مساله خرید و فروش و نگهداری و… هستند.[۱] پس ادعای این مطلب که علت نجس بودن سگ، دور کردن آن از خانه‌هاست، باطل و بی‌اساس است.
از نویسنده شبهه سوال می‌کنیم که شما که چنین با التهاب دلایل احکام را می‌دانید و می‌فرمایید، لطفا علت نجاست خون، نجاست خوک و نجاست شراب و ادرار و… را هم بفرمایید.
اما عدم اشاره قرآن به نجاست سگ، دلیل بر دروغ بودن این عبارات نیست، خداوند متعال تمام احکام را به صورت صریح در قرآن بیان نفرمودند، بلکه با دستور به اطاعت از رسول خدا و امامان پس از ایشان علیهم السلام و الصلاه، سایر دستورات فرعیه اسلام را بیان نموده اند، از جمله این دستورات، نجاست سگ و صحت نگهداری سگ نگهبان در منزل و استفاده از آن در برخی موارد می‌باشد.
اما نگهداری سگ باعث عدم قبولی نماز نیست، این مطلب نیز ساخته و پرداخته ذهن پریشان نویسنده شبهه است، بلکه تنها نگهداری سگ ولگرد و سگی غیر از سگ نگهبان و سگ شکاری و سگ گله در خانه مکروه می‌باشد، حتی در برخی روایات نگهداری سگ ولگردی به جهت تعلم (آموزش دادن) نیز صحیح می‌باشد و کراهت نخواهد داشت.[۲]
با تمام این احوالات، بر فرض قبول اینکه عده‌ای برای مقاصدی چون دزدی و… سگ و نگهداری آن را نجس و بد جلوه داده‌اند، چه دلیلی وجود دارد تا چنین افرادی دزدی را حرام اعلام کنند، و یا برای جرم دزدی (با شرایطی خاص) حکم قطع دست بدهند؟ پس باید بپذیریم این دلیل بسیار ساده و غیر عاقلانه است.

حرمت سه تار و موسیقی و کنسرت
شاهد این مطلب بودیم که نویسنده شبهه، علت حرمت سگ را چون در قرآن نیامده بود، هر طور که دوست می‌داشت تفسیر و تعبیر کرد، اما در مساله موسیقی اشاره‌ای به آیات حرمت موسیقی و نهی از آن نشده است، آیاتی که به صراحت و یا به صورت لفافه نهی از موسیقی را بیان می‌کند[۳] بنابراین مشخص می‌شود که در این مساله، دلایل شخصی وجود نخواهد داشت.
اما آیا با حرام کردن موسیقی و تار و… افراد دیگر به موسیقی گوش نمی‌دهند؟ کسانی که حق را می‌گویند فقط در قالب موسیقی و شعر و آواز می‌گویند؟ اگر واقعا حرف حق و علمی و منطقی دارند چرا باید در پوشش موسیقی آن را مطرح کنند؟ آیا اسلام که مدعی حقیقت است، از راه‌های گمراه کننده و یا جذاب اقدام به انتشار و معرفی خود می‌کند و یا از طریق علم و آگاهی محض.
قریب به ۱۴۰۰ سال است که عده‌ای کثیر، از هر طریقی هجمه نسبت به اسلام می‌کنند، ولی این هجمه‌ها تا چه مقدار موثر بوده است؟ تا چه مقدار توانسته‌اند عقاید حقه و دلایل و براهین عقلی و علمی و منطقی اسلام را مورد شکست قرار بدهند؟ در حالی که از مسائل وسوسه برانگیز و جذابی چون، شراب، موسیقی، شعر، علم، شهوت و مال و… استفاده می‌کردند. آن روزگاری که اعراب جاهلی مکه، بر علیه آیات قران و مسلمانان کمتر از ۲۰ نفر عربستان، از موسیقی استفاده می‌کردند؛ چرا نتوانستند بر ۲۰ نفر فائق آیند و پیروز گردند؟ چرا بعد از گذشت هزار و چهارصد سال، اکنون نزدیک به نیمی از کره زمین، به اسلام باورمندند؟
اما آیا موسیقی شادی است و غیر موسیقی غم و اندوه؟ پاسخ می‌دهیم خیر، حتما اینطور نیست، ما موسیقی غمگین نیز داریم، همچنین بدون موسیقی شاد نیز بسیار شاهد هستیم. در یک کلام موسیقی شادی آور نیست و برخلاف آن دوری از موسیقی، غم و اندوه آفرین نخواهد بود.
اسلام بارها به شادی و شاد زیستن دستور داده است، این مطلب در مقاله‌های جدایی توسط سایت تخصصی شبهه بررسی شده است، می‌توانید مراجعه کنید به:

اینجا
و اینجا
و البته اینجا

مساله جن و خرابه‌ها
اجنه، در اماکنی بدور از انسان‌ها زیست می‌کنند، و برای زندگی خود جای خاصی را انتخاب نخواهند کرد.[۴] عقیده برخی دراین باره چنین است که اصولا اینکه گفته می‌شود افراد جن در مکان‌های متروک مانند حمام‌های قدیمی، خانه‌های خالی و آتشدان‌ها و محیط‌های خلوت زندگی می‌کنند، سخنی گزاف و دور از واقعیت و زائیده جهل و خرافه پرستی و خیال‌پردازی افراد ناآگاه است.[۵]
اما این مساله که برخی برای غرایض شخصی دست به شایعه سازی و بعضا ساخت خرافات می‌کنند، شکی نیست.

علت حرمت استفاده از تلگراف، ماهواره و…
باید گفت که در فقه اسلامی، همه چیز حلال است، مگر آنچیزی را که شارع مقدس، حرام اعلام کرده است. این قاعده شامل همه چیز می‌شود، اعم از تلگراف، اینترنت، تلفن و ماهواره و… مگر آنکه دلیلی پیش بیاید، که حرمتش ثابت شود.
مثلا اگر در استفاده از اینترنت، هدف گناه باشد مثل مرور عکس و فیلم‌ها مستهجن که نوعا باعث افتادن در گناه شود، و یا دلیل استفاده از تلفن، نشر اکاذیب باشد، بله، این استفاده‌ها حرام است، ولی به این معنا نیست که اینترنت و ماهواره و تلفن به طور کلی حرام باشد، چرا که برای این حکم کلی، دلیل فقهی نیاز داریم.
ضمن آنکه اکنون بعد از ۱۴۰۰ سال از ظهور اسلام و صدها سال از پیشرفت تکنولوژی، هنوز ادعای شبهه صادق نشده و به اصطلاح خود نویسنده، چاخان‌های آخوندها، منتشر نگشته است.
باید گفت اگر روحانیت (البته کسانی که در لباس روحانیت فعالت می‌کنند) اقدام به نشر اکاذیب و… کنند، توسط روحانیون اصیل و مرجعیت شیعه و حتی مومنین آگاه، مورد نقد و طعنه قرار می‌گیرند. و دروغ آنان مشخص خواهد شد. ضمن اینکه روحانیت، همواره برای تسهیل در امر تبلیغ اسلام، پیش قدم بوده و از هر نوع روش‌های تبلیغی استفاده به موقع می‌کردند، همانطور که امروزه با پیشرفت تکنولوژی از اینترنت، ماهواره و تلفن برای فعالیت‌های مذهبی استفاده می‌کنند. پس پر واضح است که ادعاهای شبهه کاملا غیرمنطقی و بدور از واقعیت است. چرا که اگر این موضوع درست باشد، روحانیت باید همواره از این مجامع دوری بکند…

__پی نوشت____________
[۱] نظر تمام فقهای اسلامی (بجز برخی که در سگ معلم و سگ هراش نظرات دیگری دارند)
[۲] من لا یحضره الفقیه: ج‏۱، ۲۴۶، باب المواضع التی تجوز الصلاه فیها و المواضع التی لا تجوز فیها … / الکافی: ج‏۳ ، ۳۹۳، باب الصلاه فی الکعبه و فوقها و فی البیع و الکنائس و المواضع التی تکره الصلاه فیها… ص ۳۸۷ / الکافی: ج‏۳ ، ۳۹۵، باب الصلاه فی ثوب واحد و المرأه فی کم تصلی و صلاه العراه و التوشح… ص۳۹۳ / بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار: ج‏۵۶، ۱۷۷، باب ۲۳ حقیقه الملائکه و صفاتهم و شؤونهم و أطوارهم … ص۱۴۴. و ج‏۶۲، صص۵۰، ۵۳ ـ / المیزان فی تفسیر القرآن: ج‏۵، ص ۲۰۹. / وسائل‏ الشیعه: ج ۱۱ ،ص۵۳۰ / و ج ۱۱ ،ص۵۳۰.
[۳] آیاتی چون: ۳۱ سوره حج (قول الزور) / سوره لقمان آیه ۶ (لهو الحدیث) / سوره مومنون آیه ۳ (لغو) / سوره فرقان آیه ۷۲ (لغو).
[۴] موجودات ماورایی محمد رضا خوشدل: ص۱۹۳.
[۵] جن و شیطان در ادبیات و ادیان (زین العابدین دست داده): ص ۱۲۶.

پایگاه تخصصی شبهه

مطالب مرتبط موضوعی شبهات احکام عبادی

متن شبهه:قبله مسلمانان، شهر پترا بوده و حرم کربلا و نجف نیز به سوی پترا ساخته شده است نه کعبه. پاسخ:یکی از نظریات ساده‌لوحانه و عاری از ...
خمس در قرآن‏«وَ اعلَموا أنّما غَنِمتُم مِن شَى‏ءٍ فَاِنّ لِلّهِ خُمُسَه و لِلرَّسولِ ولِذِى القُربى‏ وَ الیَتامى‏ والمَساكینِ وابنِ السَّبیلِ اِن كُنتُم آمَنتُم بِاللّه...» «اگر به خدا ایمان دارید، بدانید هر چه را ...
متن منتشر شده در فضای مجازی:سقف خانه ی ما سوراخ است! ولی درعوض مناره‌های مسجد سربه فلک کشیده است... اینجا می‌گویند برو دعایت را به فلانی بگو پیش خدا آبرو دارد شاید دعایت ...
متن شبهه:گوسفند: چرا هم‌دینان تو فکر می‌کنند با سلاخی من و همنوعانم، خدایشان از آنها راضی و خشنود خواهد شد؟  آیا راه دیگری جز کشتن حیوانات برای ترقیب به این خدا وجود ندارد؟...

مطالب مشابه

متن منتشر شده در فضای مجازی:همیشه و هر زمانی که آخوندها در تنگنای نقد یک منتقد قرآن قرار میگیرند، این مغلطه بی‌محتوا رو تکرار میکنن: آیه قبل و بعد این آیه چی میگه؟؟ ...
متن سخنان دکتر عبدالکریم سروش:«ما با عقول جامعه طرفيم، منبري‌ها اما با عواطف جامعه. ما عقل را به تعقل تَلنگُر مي‌زنيم، آنان شُعله عاطفه را مُتَبلوِر مي‌کنند. ما خِرَد را بارور مي‌کنيم آنان ...
متن منتشر شده در فضای مجازی:آیا تا کنون دیده‌اید آخوندی برای شفای فرزندش یا خودش خود را به امامزاده‌ها یا صحن امام رضا زنجیر کند؟ نه هرگز. آنان بهترین بیمارستان‌ها می‌روند و تا ...

ارسال پاسخ یا نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


  • احادیث صحیح السند درباره ولادت حضرت مهدی(ع)
  • چرا اسلام، حکم به قتل مرتد داده است؟
  • بررسی ورود اسلام به ایران
  • چرا اسلام برده‌داری را تجویز کرد؟
عنوان اسلایدر
  • آخرین مطالب