یکشنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۸
آخرین مطلب با عنوان ، برهان اثبات خدا (برهان فطرت) در 1 هفته قبل منتشر شده است .
»   پرسش و پاسخ, وهابیت  »   سفر برای زیارت قبور
۱۶ بهمن ۱۳۹۴ , ساعت ۷:۵۴

سفر برای زیارت قبور

سوال:
آیا سفر کردن برای زیارت قبور مشروع است؟

پاسخ:
زیارت قبور، یک امر مستحب است، و اسلام به خاطر آثار سازنده، بر آن تأکید دارد، ولی آیا صحیح است فردی برای زیارت قبور انبیا و اولیا به سفر برود، مثلاً برای زیارت قبر پیامبر اکرم صلَّی اللّه علیه و آله و سلَّم به مدینه سفر کند و یا برای زیارت سیدالشهدا علیه السَّلام به کربلا برود؟ پاسخ کوتاه این که: اگر زیارت قبور مستحب است، مقدمه آن که سفر کردن است نمی‌تواند حرام باشد.

اینک توضیح آن:
زیارت قبر پیامبر اکرم صلَّی اللّه علیه و آله از مستحبات مؤکّدی است که همه علمای اسلام بر آن اتفاق نظر دارند. تقی الدین سبکی شافعی (متوفای۷۵۶) یکی از فقیهان چیره دست قرن هشتم است. او در نقد اندیشه ابن تیمیه (م۷ ۸هـ) که استحباب زیارت قبر پیامبر صلَّی اللّه علیه و آله را منکر شده بود، کتابی به نام «شفاء السقام فی زیاره خیر الأنام» نوشت و با پژوهشی گسترده آرای فقیهان اهل سنت را از قرن چهارم تا روزگار خویش در آن کتاب گرد آورده، و روشن ساخته است که استحباب زیارت قبر پیامبر اکرم صلَّی اللّه علیه و آله از مسلّمات فقه اسلامی است.[۱]
علاّمه و محقق سخت کوش معاصر، آیت اللّه امینی (۱۳۲۰ـ ۱۳۹۰) در کتاب شریف «الغدیر» به تکمیل موضوع پرداخته و نظریات بیش از ۴۰ دانشمند مسلمان اعم از فقیه و محدّث را در این زمینه تا عصر خویش گرد آورده است.[۲]
علاقه‌مندان می‌توانند برای آگاهی از نظرات این بزرگان به دو کتاب یاد شده که در دسترس همگان قرار دارد، مراجعه کنند. ما در اینجا به نقل سه گفتار بسنده می‌کنیم:
۱_ محمد بن عبدالوهّاب می‌گوید: زیارت پیامبر مستحب است، ولی باید سفر برای زیارت مسجد و نماز گزاردن در آنجا انجام گیرد.[۳]
۲_ عبدالرحمن جزیری نویسنده کتاب «الفقه علی المذاهب الأربعه» که در آن فتاوای فقهای چهار مذهب را گرد آورده است، می‌نویسد: «زیارت قبر پیامبر صلَّی اللّه علیه و آله از بالاترین مستحبات بوده و در مورد آن احادیثی وارد شده است». سپس به نقل شش حدیث پرداخته و آداب زیارت را بیان می‌کند.[۴] از آنجا که مؤلف الفقه علی المذاهب الأربعه، تعلیقه‌ای بر متن مذکور ننوشته، این حاکی از آن است که مذاهب أربعه با آن موافق هستند.
۳_ شیخ عبدالعزیز بن باز می‌گوید: کسی که مسجد پیامبر را زیارت کرد مستحب است در روضه پیامبر دو رکعت نماز بگزارد، سپس بر پیامبر سلام بگوید، همچنانکه مستحب است به قبرستان بقیع برود و به شهیدان مدفون در آن، سلام بگوید.[۵] بدین ترتیب، روشن گردید که زیارت قبر پیامبر اسلام صلَّی اللّه علیه و آله مستحب است، امّا سخن درباره سفر برای زیارت قبر پیامبر و دیگر یاران اوست، در اینجا این سؤال مطرح است که آیا سفر برای زیارت قبر پیامبر صلَّی اللّه علیه و آله مشروع است یا خیر؟ پاسخ آن روشن است، زیرا سفر آنگاه که مقدمه مستحب قرار بگیرد، طبعاً مستحب و یا لااقل مباح خواهد بود، علاوه بر این دلیل اصولى، سیره مسلمانان جهان در چهارده قرن، روشن‌ترین گواه بر جواز سفر به نیت زیارت قبر نبی اکرم صلَّی اللّه علیه و آله است.

__پی‌نوشت__________
[۱] شفاء السقام، ص ۶۵ تا ۷۹.
[۲] الغدیر:۱۰۹/۵-۱۲۵.
[۳] الهدیه السنیّه، رساله دوم.
[۴] الفقه علی المذاهب الأربعه:۵۹۰/۱.
[۵] جریده الجزیره، مورخ ۲۴ ذی قعده الحرام ۱۴۱۱هـ، شماره ۶۸۲۶

مطالب مشابه

متن شبهه: طبق یک روايت در منابع شیعه، اگر اهل سنت به زيارت قبر فاطمه معصومه بروند بهشت نصيب آنان ميشود. طبق همین روايت اگر يك شيعه به زيارت قبر فاطمه معصومه برود. لازم نيست نماز ...
از سیره درخشان زندگی پیامبران و پیامبر اسلام و امامان علیهم السلام فهمیده مى‌شود كه آن حضرات توسل دیگران را تأیید نموده و یا خود به اولیاء خدا توسل جسته‌اند، با توجه به ...
متن منتشر شده در فضای مجازی:آیا تا کنون دیده‌اید آخوندی برای شفای فرزندش یا خودش خود را به امامزاده‌ها یا صحن امام رضا زنجیر کند؟ نه هرگز. آنان بهترین بیمارستان‌ها می‌روند و تا ...
علمای اهل سنّت به جز وهابیان عموماً فتوا به جواز بلكه استحباب زیارت قبر پیامبر صلی الله علیه وآله داده‌اند. اینك به برخی از آن‏ها اشاره مى‏‌كنیم: 1_ ابوالحسن ماوردی ...
سوال:آیا این درست است که در زمان زندگی یکی از امامان ما، زیارت کربلا توسط خلیفه عباسی زمان ممنوع شده بود؟ و مردم مجبور بودند فرزندشان را به خاطر زیارت کربلا قربانی کنند؟...

ارسال پاسخ یا نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


  • احادیث صحیح السند درباره ولادت حضرت مهدی(ع)
  • چرا اسلام، حکم به قتل مرتد داده است؟
  • بررسی ورود اسلام به ایران
  • چرا اسلام برده‌داری را تجویز کرد؟
عنوان اسلایدر
  • آخرین مطالب