یکشنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۸
آخرین مطلب با عنوان ، برهان اثبات خدا (برهان فطرت) در 1 هفته قبل منتشر شده است .
»   شبهات اصل امامت  »   بحث امامت از چه زمانى آغاز شد؟
۱۶ بهمن ۱۳۹۴ , ساعت ۷:۴۴

بحث امامت از چه زمانى آغاز شد؟

بعد از پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله، بر سر جانشینى آن حضرت گفتگو در گرفت، گروهى معتقد بودند پیامبر صلى الله علیه وآله براى خود جانشینى تعیین نکرد، و این امر را بر عهده امت گذاشت که آنها بنشینند و در میان خود رهبرى برگزینند، رهبرى که امر حکومت را به دست گیرد، و به عنوان نماینده مردم بر مردم حکومت کند، هر چند این نمایندگى هرگز صورت نگرفت، بلکه در یک مرحله تنها گروه کوچکى از صحابه خلیفه را برگزیدند، و در مرحله دیگر، گزینش خلیفه شکل انتصابى داشت، و در مرحله سوم این گزینش تنها بر عهده یک شوراى شش نفرى که همگى انتصابى بودند گذارده شد. طرفداران این طرز فکر را «اهل سنت» مى‌نامند.

گروه دیگرى معتقد بودند امام و جانشین پیامبر صلى الله علیه و آله باید از سوى خدا تعیین گردد، چرا که او باید همچون خود پیامبر صلى الله علیه و آله معصوم از گناه و خطا، و داراى علم فوق العاده‌اى باشد تا بتواند رهبرى معنوى و مادى امت را بر عهده گیرد، اساس اسلام را حفظ کند، و مشکلات احکام را تبیین نماید و دقایق قرآن را شرح دهد و اسلام را تداوم بخشد. این گروه را «امامیه» یا «شیعه» مى‌نامند، و این واژه از احادیث معروف پیامبر صلى الله علیه و آله گرفته شده است.

در تفسیر الدر المنثور که از منابع معروف اهل سنت است در ذیل آیه شریفه «اَوْلئِکَ هُمْ خَیْرُالْبَرِیَّه» از جابر بن عبدالله انصارى چنین نقل شده است که مى‌گوید: «ما نزد پیامبر صلى الله علیه و آله بودیم که على علیه السلام به سوى ما آمد، پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: او و شیعیانش در روز قیامت رستگارانند، و در این هنگام آیه شریفه «إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلوا الصّالِحاتِ أولئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّهِ» (کسانى که ایمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند بهترین خلق خدا هستند) نازل گردید».[۱]
حاکم نیشابورى که او نیز از دانشمندان معروف اهل سنت در قرن پنجم هجرى است این مضمون را در کتاب معروفش شواهد التنزیل از طرق مختلف از پیغمبر اکرم صلى الله علیه وآله نقل مى‌کند و تعداد روایاتش از بیست روایت تجاوز مى‌کند.
از جمله از ابن عباس نقل مى‌کند هنگامى که آیه «إِنّ الَّذینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ أولئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّهِ» نازل شد، پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله به على علیه السلام فرمود: «هُوَ اَنْتَ وَ شِیْعَتُکَ…»[۲] «منظور از این آیه تو و شیعیانت هستید».
در حدیث دیگرى از ابو برزه آمده است هنگامى که پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله این آیه را تلاوت کرد، فرمود: «هُمْ اَنْتَ و شیعَتکَ یا عَلِىّ»[۳] «آنها تو و شیعیان تو هستند».
بسیارى دیگر از علماى اسلام و دانشمندان اهل سنت مانند ابن حجر در کتاب صواعق و محمد شبلنجى در نور الابصار، این حدیث را ذکر کرده‎اند.[۴]
بنابراین به شهادت این روایات نام و عنوان شیعه را پیامبر اسلام براى پیروان راه على علیه السلام و طرفداران او برگزیده است، آیا با این حال جاى تعجب نیست که چرا بعضى از این اسم و عنوان ناراحت مى‌شوند و آن را شوم و بد مى‌شمرند و حرف شین را که در اول آن قرار گرفته تداعى کننده «شر» و «شوم» و کلمات زشت دیگرى که در آغاز آن، کلمه شین است مى‌دانند.
راستى این تعبیرها براى یک محقق که مایل است همیشه در سایه دلایل منطقى حرکت کند، شگفت آور است، در حالى که براى هر حرف از حروف تهجى بدون استثناء مى توان، کلمات بد یا خوبى انتخاب کرد.

به هر حال تاریخچه پیدایش شیعه نه بعد از رحلت پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله بلکه به یک معنى در حیات خود آن حضرت صلى الله علیه وآله بوده است، و این واژه را به یاران و پیروان على علیه السلام اطلاق فرموده، و تمام کسانى که پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله را به عنوان رسول خدا مى‌شناسند، مى‌دانند که او سخنى از روى هوى و هوس نمى‌گفت، «وَما یَنْطِقُ عَنِ الْهَوى، اِنْ هُوَ إلاّ وَحْىٌ یُوحى» و اگر فرموده است تو و پیروانت فائزان و رستگاران در قیامت هستید یک واقعیت است.[۵]

__پی‌نوشت____________
۱ ـ الدار المنثور، جلد ۶، صفحه ۳۷۹ (ذیل آیه ۷ سوره بینه).
۲ ـ شواهد التنزیل، جلد ۲، صفحه ۳۵۷.
۳ ـ همان مدرک، صفحه ۳۵۹.
۴ ـ الصواعق، صفحه ۹۶ و نور الابصار، صفحه ۷۰ و ۱۰۱ ـ براى آگاهى بیشتر از راویان این خبر و کتابهایى که در آن ذکر شده است، به جلد سوم احقاق الحق، صفحه ۲۸۷ به بعد و جلد ۱۴، صفحه ۲۵۸ مراجعه فرمایید.
۵ ـ تفسیر پیام قرآن ۹/۲۲

مطالب مشابه

علی شریعتی، در آثار خود، بارها و بارها مبانی اساسی اسلام و خصوصا تشیع را مورد هجمه قرار داده و از دیدگاه ناقص و بداندیش خود، مورد نقد و حتی تحریف قرار می‌دهد. در ادامه ...
متن شبهه:برهان پیاز: مسلمانان؛ آیا میدانستید الله در کتابش (قرآن) حتی یک آیه در رابطه با مهدی و امامان شیعه نیاورده، درحالی که درباره پیاز و خیار آیه نازل کرده است؟ وَ إِذْ ...
چرا نام حضرت علی(ع) در قران موجود نیست؟
خبرگزاری شبستان، گفتگویی را با دکتر محمدعلی موحدی ترتیب داده است که در آن به سوالاتی پیرامون نام حضرت علی علیه السلام در قران پرداخته شده است؛ در ادامه این گفتگو را می‌توانید ...
چرا نام حضرت علی(ع) در قران موجود نیست؟
سوال:آيا عمر بن عبدالعزيز تصميم گرفت حكومت را به امام سجاد عليه السلام بدهد؟ پاسخ:در كتاب «اعيان الشيعه» آمده است: «امام سجاد عليه السلام در سال 36 ...
چرا نام حضرت علی(ع) در قران موجود نیست؟
سوال:قرآن آمده است تا امامت را تبیین کند یا امام آمده است تا قرآن را تفسیر نمایند؟ پاسخ:عنْ أبِي عَبْدِ اللهِ عَلَیْهِ السَّلامُ فِي قَوْلِهِ «إِنَّ هَذَا ...

ارسال پاسخ یا نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


  • احادیث صحیح السند درباره ولادت حضرت مهدی(ع)
  • چرا اسلام، حکم به قتل مرتد داده است؟
  • بررسی ورود اسلام به ایران
  • چرا اسلام برده‌داری را تجویز کرد؟
عنوان اسلایدر
  • آخرین مطالب