چهارشنبه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۷
آخرین مطلب با عنوان ، آیا اولین بار تجسیم را شیعیان به خداوند نسبت دادند؟ در 2 ماه قبل منتشر شده است .
»   اهل سنت, شبهات قرآنی, وهابیت  »   آیا اهل سنت (برخلاف شیعه) قرآن را تحریف شده می دانند؟
786 views
۲۶ آبان ۱۳۹۵ , ساعت ۲۲:۰۱

آیا اهل سنت (برخلاف شیعه) قرآن را تحریف شده می دانند؟

سوال:

آیا نقد اهل سنت به اهل تشیع مبنی بر تحریف دانستن قرآن صحیح است؟ نظر خود اهل سنت درباره تحریف قرآن چیست؟

 

پاسخ:

اهل سنت و مخصوصا طایفه وهابیت بارها و بارها، با ادعاهای بی اساس و استناد به احادیث و منابع ضعیف و اقوال شاذ، تشیع را متهم به تحریف قرآن کریم می کنند.

در این مختصر، اقوال و اسنادی را به صورت مختصر از منابع معتبر و اقوال صحیح اهل سنت نقل می کنیم. تا مشخص کنیم برخلاف تشیع که معتقد به عدم تحریف قران است و قرآن را یک کتاب می داند که رسول خدا آن را جمع آوری کرده و به عنوان کتاب خداوند برای بشر قرار داده است؛ اهل سنت معتقد به تحریف شده بودن قرآن می باشند.

بهترین دلیل برای اثبات کتاب بودن قرآن کریم حدیث معروف نبوی است که می فرمایند: «إنی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی.»[۱] … من در بین شما کتاب خدا و سنت خود را (عترت خود را) قرار داده ام…. . (پوشیده نیست که کتاب به اوراق از هم پاشیده و یا کاغذ های جدا از هم اطلاق نمی شود)

برای مشخص شدن تحریف شده بودن قران در دیدگاه اهل سنت و وهابیت به موارد زیر اشاره می کنیم:

۱_ عایشه به صراحت می گوید: «قالت کان فی ما أنزل من القرآن عشر رضعات معلومات یحرمن ثم نسخن بخمس معلومات فتوفی رسول الله و هن فیما یقرأ من القرآن.»[۲] چنین آیه ای در قرآن داشتیم که اگر یک فرزندی ده مرتبه شیر از یک خانمی بمکد و بخورد، این باعث محرمیت می شود؛ بعد این آیه نسخ شد و آیه دیگری آمد که اگر پنج بار یک طفل نوزاد، از هر خانمی شیر بخورد، این طفل، فرزند رضاعی او می شود؛ و روزی که رسول اکرم از دنیا رفت، این آیه را مردم قرائت می کردند و در قرآن بود.

و از آنجا که در قرآن کریم، عبارت «عشر رضعات معلومات» و «خمس رضعات معلومات» وجود ندارد، پس باید اهل سنت بپذیرند که قرآن تحریف شده است.

۲_ سیوطی می آورد که: «بسند موثق عن عمر بن لخطاب، قالََََ: القرآن ألف ألف و سبع و عشرون حرف.»[۳] با سند موثق از عمر بن خطاب نقل شده است که او گفته است: قرآنی که بر رسول اکرم نازل شد، یک میلیون و ۲۷ هزار حرف داشته است.

۳_ از عمر بن خطاب نقل شده است که در خطبه خود گفت: «إن الله بعث محمدا صلی الله علیه و سلم بالحق و أنزل علیه الکتاب فکان مما أنزل الله آیه الرجم، فقرأناها و عقلناها و وعیناها؛ فلذا رجم رسول الله صلی الله علیه و سلم و رجمنا بعده؛ فأخشی أن طال بالناس زمان أن یقول قائل والله ما نجد آیه الرجم فی کتاب الله فیضلوا بترک فریضه أنزلها الله و الرجم فی کتاب الله حق علی من زنی إذا أحصن من الرجال و النساء،…» [۴] یکی از آیاتی که خداوند بر رسول اکرم نازل کرد، آیه رجم است؛ ما این آیه را قرائت کردیم و درباره اش تفکر و درک کردیم و پذیرفتیم؛ رسول اکرم رجم کرد و ما هم رجم کردیم؛…

و یقینا چون آیه رجم اکنون در قرآن موجود ندارد، پس قرآن تحریف شده است.

۴_ عمر بن خطاب گفت: «والذی نفسی بیده لولا أن یقول الناس زاد عمر فی کتاب الله، لکتبتها.»[۵] قسم به کسی که جانم در دست اوست، اگر نمی ترسیدم از اینکه مردم بگویند عمر یک آیه در قرآن اضافه کرده،‌ این آیه رجم را قطعا در قرآن اضافه می کردم.

صحیح ترمزی می گوید این روایت حسن است. متقی هندی نیز در کنزالعمال[۶] حدیث فوق را آورده و می گوید هذا صحیح و همچنین احمد ابن ادریس شافعی صراحت دارد بر این روایت.

۵_ عایشه گوید:«قد نزلت آیه الرجم و رضاعه الکبیره عشرا و لقد کان فی صحیفه تحت سریرتی، فلما مات رسول الله (صلی الله علیه و سلم) تشاغلنا بموته، دخل داجن فأکلها.»[۷] در زمان رسول اکرم نازل شد آیه رجم و رضاعه کبیر، و این را نوشته بودیم در برگه ای و من زیر تختم گذاشته بودم، وقتی رسول اکرم از دنیا رفت، ما مشغول دفن او بودیم که یک بزی آمد و آن آیه را خورد.

۶_ ابوموسی اشعری که از بزرگان اهل سنت و مقدسات آنان است می گوید: «و إنا کنا نقرأ سوره، کنا نشبهها فی الطول و الشده ببراءه؛ فأنسیتها غیر أنی قد حفظت منها لو کان لإبن آدم وادیان من مال لایبتغی وادیا ثالثا و لا یملأ جوف إبن آدم إلا التراب؛ و کنا نقرأ سوره نشبهها بإحدی المسبحات؛ فأنسیتها غیر أنی حفظت منا یا أیها الذین آمنوا لم تقولون ما لا تفعلون فتکتب شهاده فی أعناقکم فتسألون عنها یوم القیامه.»[۸]

یک سوره ای بود که ما تشبیه می کردیم آن را از نظر طول و شدت، به سوره برائت و آن را فراموش کردیم؛ غیر از اینکه فقط یک آیه اش را حفظم و آن هم این است که اگر فرزند آدم دو دره بزرگ مال داشته باشد، دنبال یک دره دیگری هم می رود و پر نمی کند شکم فرزند آدم را غیر از خاک؛ یک سوره دیگری هم حذف شده است که ما آن را تشبیه می کردیم به مسبحات، و فقط یک آیه از آن را حفظم و آن این است که ای کسانی که ایمان اورده اید، چرا چیزی را می گوئید که انجام نمی دهید خودتان و … .

۷_ نقل می کنند که عمر بن خطاب از شخصی سوال کرد: «کم تعدون سوره الأحزاب؟ قلت ثنتین أو ثلاثا و سبعین، قال إن کانت لتقارب سوره البقره.» عمربن خطاب پرسید: سوره احزاب که در قرآن است چند آیه دارد؟ گفتم ۷۲ یا ۷۳ آیه دارد؛ عمر گفت: سوره احزاب در زمان رسول اکرم هم سطح سوره بقره آیه داشت.[۹]

امام قرطبی، از مفسران بزرگ و بنام اهل سنت، که تمام مذاهب چهارگانه او را قبول دارند، می گوید: «در زمان حجاج بن یوسف ثقفی، ایشان تمام حفاظ و قراء و نویسندگان قرآن را جمع کرد، برای اینکه به او خبر بدهند که این قرآن چند حرف دارد؛ راوی سلام ابو محمد الحمانی می گوید، من خودم هم بودم و شمردم و اعلام کردم که جناب آقای حجاج، قرآن عثمان که الآن ما داریم می خوانیم، ۳۴۰ هزار و ۷۴۰ حرف دارد.[۱۰]

بنابراین قرآنی که در زمان عمربن خطاب بوده است، ۳۴۰ هزار و ۷۴۰ حرف بیشتر نداشته؛ ولی عمربن خطاب می گوید یک میلیون و ۲۷ هزار حرف داشته است؛ سوال اینجاست که دو سوم قرآن حذف شده اس و این آیات کجا رفتند؟

۸_ عکرمه از بزرگان اهل سنت نیز می گوید: «کانت سوره الأحزاب مثل سوره البقره أو أطول و کان فیها آیه الرجم.»[۱۱] سوره احزاب مانند سوره بقره بود، شاید هم طولانی تر و آیه رجم هم (که قبلا قرائت شد) در این سوره احزاب بود.

۹_ حاکم نیشابوری از ابی بن کعب، با سند موثق نقل می کند که: «قال کانت سوره الأحزاب توازی سوره البقره»[۱۲] سوره احزاب با سوره بقره موازی است.

۱۰_ عبدالوهاب شعرانی (متوفای ۹۷۳) از علمای بزرگ اهل سنت، در کتاب الکبریت الأحمر در حاشیه الیواقیت و الجواهر می گوید: «و لولا ما یسبق للقلوب الضعیفه و وضع الحکمه فی غیر أهلها، لبینت جمیع ما سقط من مصحف عثمان.» اگر واقعا من احساس می کردم برخی از قلب های ضعیف مسلمان ها لغزش پیدا نمی کند و اینها در عقیده شان متزلزل نمی شوند، بیان می کردم آن آیاتی را که از مصحف عثمان ساقط شده.[۱۳]

۱۱_ آلوسی (متوفای۱۲۷۰) که از متصبان و مفسران بنام اهل سنت محسوب می شود صراحتا می گوید: «والروایات فی هذا الباب (تحریف)، أکثر من أن تحصی.» روایات ما در کتب أهل سنت در باب تحریف قرآن، قابل شمارش نیست.[۱۴]

۱۲_ ابو داود سجستانی (متوفای ۳۱۶) از بزرگان اهل سنت،‌ کتابی با عنوان «المصاحف» را تالیف کرده است که در آن تحریف شده بودن قرآن را از دیدگاه اهل سنت ثابت نموده است.

۱۳_ در قرن اخیر شخصی به نام “محمد الخطیب” از علمای دانشگاه الأزهر مصر، کتابی با نام «الفرقان فی تحریف القرآن»، تالیف کرده اند. این کتاب در زمان حیات شیخ شلتوت، مفتی اعظم مصر اجازه چاپ نداشت ولی بعد از او چاپ شد.

اهل سنت برای این روایات و مدارک، توجیحاتی می کنند که صحیح نیست، و با عقل و نقل سازگاری ندارد.

موارد دیگری نیز وجود دارد که به نقل تنها ۱۳ مورد از استناد و مدارک صحیح مبنی بر تحریف شدن قران در نظر اهل سنت اکتفا می کنیم.

__پی نوشت____________

[۱] مستدرک حاکم، ج۳، ص۱۴۸ و ۱۰۹ وج۱ ص۹۳ / سنن بیهی،‌ج۷، ص۳۰ ، ج۱۰،ص۱۱۴ / مجمع الزوائد هیثمی،ج۹، ص۱۶۳ / سنن نسائی، ج۵، ص۴۵ / معجم اوسط طبرانی، ج۳، ص۳۷۴ / تفسیر ابن کثیر،‌ج۴، ص۱۲۲ / تفسیر آلوسی، ج۳، ص۱۵۶ / سنن دارقطنی، ج۴، ص۱۶۰ / جامع الصغیر سیوطی، ج۱، ص۵۰۵ / میزان الاعتدال ذهبی، ج۲، ص۳۰۲ و …

[۲] صحیح مسلم،ج۴،ص۱۶۷، ح۳۴۸۷، کتاب الرضاع، ‌باب تحریم بخمس رضعات.

[۳] الإتقان السیوطی، ج۱، ص۱۲۱ – مجمع الزوائد الهیثمی، ج۷، ص۱۶۳ – الدرالمنثور، ج۶، ص۴۲۲ – المعجم الأوسط للطبرانی، ج ۶ ،‌ ص۳۶۱ – الجامع الصغیر للسیوطی، ج۲،  ص ۲۶۴.

[۴] صحیح بخاری،ج۸، ص۲۶، ح۶۹۱۸، کتاب المحاربین، باب رجم الحبلی.

[۵] اختلاف الحدیث شافعی، ص۵۳۳ – نیل الاوطار شوکانی، ج۹، ص۱۹۶ – صحیح بخاری، ج۸، ص۱۱۳ – سنن کبری بیهی، ج۸، ص۲۱۳ – فتح الباری إبن حجر، ج۱۲، ص۱۲۷.

[۶] کنزالعمال: ج۵، ص۴۳۰.

[۷] سنن دار قطنی، ج۴، ص۱۰۵، کتاب الرضاع – سنن ابن ماجه، ج۱، ص۶۲۶ – المحلی ابن حزم، ج۱۱، ص۲۳۶ – معجم أوسط طبرانی، ج۸، ص۱۲ – درالمنثور سیوطی، ج۲، ص۱۳۵ – مسندأبی یعلی، ج۴، ص۳۲۳.

[۸] صحیح مسلم،ج۳، ص۱۰۰، ح۲۴۶۶، کتاب الزکاه، ‌باب لو أن لإبن آدم وادیین.

[۹] درالمنثور، ج۵، ص۱۸۰.

[۱۰] تفسیر قرطبی، ج۱، ص۶۴.

[۱۱] درالمنثور، ج۵، ص۱۸۰.

[۱۲] مستدرک، ج۲، ص۴۱۵.

[۱۳] الکبریت الأحمر، ص۱۴۳.

[۱۴] روح المعانی، ج۱، ص۲۴.

موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر _ حجت الاسلام سيد محمد حسيني قزويني _ پایگاه تخصصی شبهه

مطالب مرتبط

اهل سنت بر این باورند که صحابه پیامبر و هر كسی كه پیامبر را فقط یك بار در عمرش دیده است عادل است و ما از همه آنها باید پیروی و اطاعت كنیم ، حال ...
پرسش: مي‏گويند غير از شيعيان همه به جهنم مي‏روند، چرا؟   پاسخ: قرآن کریم می فرماید ، تنها دينی كه مورد قبول خداوند قرار مي‏گيرد، دين اسلام است؛ اما اسلام چيست؟ در پاسخ به اين سؤال، حضرت علي علیه ...
بعد از 1400 سال از ظهور اسلام، وقتی به بررسی این آیین جهانی می پردازیم، از اختلافات شدید بین مذاهب، آگاه می شویم، و شاید این سوال برای هر صاحب عقلی پیش بیاید که علت ...
سوال: برخى علماى اهل سنت جريان ولادت امير المؤمنين على ابن ابى طالب (عليه السلام) در داخل كعبه را ضعيف دانسته اند، پاسخ شما چيست؟   پاسخ: باسمه جلت اسمائه؛ جريان ولادت حضرت در داخل كعبه شريفه چيزى است كه ...
در طول تاریخ حوادث و وقایع زیادی موجود است که بعض آنها در خاطره ها مانده و برخی دیگر در میان سطرهای کتب تاریخی ، مدفونند. از جمله این حوادث تلخ ، واقعه شهادت فاطمه ...

ارسال پاسخ یا نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


  • آخرین مطالب