سه شنبه, ۲۱ آبان ۱۳۹۸
آخرین مطلب با عنوان ، تقلب کردن طلبه‌ها در امتحانات حوزه علمیه در 2 هفته قبل منتشر شده است .
»   شبهات احکام زنان  »   پاسخ شبهه: حق حضانت برای تو، درد زایمان برای من
۸ آبان ۱۳۹۵ , ساعت ۱۳:۳۴

پاسخ شبهه: حق حضانت برای تو، درد زایمان برای من

شبهه:
حق حضانت برای تو، درد زایمان برای من // نام خانوادگی برای تو، زحمت خانواده برای من // سند خانه برای تو، بیگاری خانه برای من // چهار عقد برای تو، حسرت عشق برای من // هزار صیغه برای تو، حکم سنگسار برای من // هوس برای تو، عفاف برای من.
بنویس؛ این بود ازادی و برابری حقوق برای زن و مرد در اسلام؟ بنویس؛ زنها حتی حق اعتراض هم ندارند!! آرام بمیر بانو که حتی عکست را هم پس از مرگ، بر روی اگهی ترحیمت نمیزنند!

پاسخ:
اینکه چند همسری، یک نام خانوادگی، سند خانه و هوس بازی را برای زنان یک مزیت و برتری بدانیم، مشخص می‌کند که برداشت نویسنده شبهه از زن چیست. یک کالا برای هوس بازی که با نام خانوادگی و اموال بتوان او را صاحب شد.

اما بررسی مفاد شبهه:
حق حضانت داشتن مردان، یک تکلیف شرعی-حقوقی است که برگردن مردان آمده است و اینکه زنان از این وظیفه معاف شده‌اند، لطفی است به حق آنها. حضانت به معنی نگهداری و سرپرستی فرزند می‌باشد که اعم از: تامین خرج و مخارج زندگی، رسیدگی به امور مهم زندگی فرزندان، تربیت فرزندان و… خواهد بود. اینکه حضانت نداشتن زنان را، ظلم به آنها بدانیم؛ مانند آن است که معافیت مالیاتی یک شغل را، ظلم به آن شغل بدانیم.
ضمن اینکه اگر پدر نباشد، این وظایف به مادر محول می‌شود. و اینکه مادر از این وظایف معاف شده است، یک تخفیف در مسائل شرعی و حقوقی برای اوست.

اما درد زایمان و بچه آوری، اولا به خواست خود مادر می‌باشد. در اسلام، اینکه زوجین، چه زمانی بچه‌دار شوند و چه زمانی نشوند، در اختیار زنان تعریف شده است. دوما آناتومی بدن زنان این خاصیت را دارد که فرزند آوری وظیفه آنهاست؛ این آناتومی بدن، ممکن است در مردان چیزی را اقتضاء کند و در مردان چیز دیگری را. از این جهت، نقدی به اسلام وارد نیست. و سوما برای این درد و سختی‌های زایمان و بارداری، ثواب‌های بسیار بزرگی در نظر گرفته شده است. از بهشتی شدن مادران و بخشیدن شدن گناهان و حکم شهادت در صورت مرگ و… تا ایجاد احساسات مادرانه و عطوفت و حس خوب و…

باید دانست که نام خانوادگی، یک جعل قراردادی بین بشر است تا شخصیت‌ها راحت‌تر و به نحو احسن شناسایی شوند. بنابراین، نام خانوادگی ارتباطی به اسلام ندارد. همچنین این جعل قراردادی اشتباه نیز نیست، چرا که فرزندان غالبا به پدران خود منتسب می‌شوند. با این وجود در برخی ابواب علوم اسلامی، نام مادر بر روی فرزند قرار دارد برخلاف آنچه عرف می‌پسندد. ضمن اینکه این موضوع برتری مرد بر زن محسوب نمی‌شود و زن نیز با اینگونه موارد، فضیلت پیدا نمی‌کند، و فضیلت زنان در امور دیگری است. همانطور که فضیلت مرد با نام خانوادگی نیست. و همچنین باید متذکر شد که -همانطور که گفته شد- زحمت کشیدن و تلاش برای کانون خانواده، وظیفه شرعی و حقوقی پدر است و همسر در این موارد کمک حال شوهر خود خواهد بود؛ آن هم از باب عاطفه و مشارکت نه الزام و قانون.

در قوانین اسلام، زن بعد از عقد با مرد، تنها همسر اوست و فقط در برخی امور استقلال خود را از دست می‌دهد، مثلا زن می‌تواند برای همه امور خانه هزینه دریافت کند؛ فرضا برای شستن ظروف منزل، نظافت خانه و حتی شیر دادن به فرزندان از همسرش طلب اجرت و پول داشته باشد. چرا که این امور از وظایف او نیست… بنابراین با این عبارت شبهه که “بیگاری خانه برای من” مخالفیم و زنان وظیفه‌ای برای اداره امور خانه نخواهند داشت.

زنان در اسلام حق نخواهند داشت بیش از یک همسر در یک لحظه اختیار کنند، بر خلاف مردان که در حق ازدواج با چهار همسر به صورت دائم و به صورت نامحدود همسر موقت خواهند داشت.
برای این حکم اسلام دلایل علمی، عقلی و عرفی فراوانی وجود دارد؛ که نیاز به مقاله‌ای جداگانه خواهد داشت و در این مقال کوتاه نمی‌گنجد، اما می‌توان ازاین موارد به علت غایی و هدف نهایی ازدواج اشاره کرد.
بر همگان مشخص است که علت‌های اصلی ازدواج:
اولا برطرف کردن غرایز روحی و عاطفی است.
دوما بر طرف کردن غرایز جنسی است.
سوما فرزندآوری و تولیدمثل و ایجاد کانون خانواده است.
زمینه این سه هدف اصلی و اساسی ازدواج برای زنان، با یک ازدواج و تک همسری (در صورت یک ازدواج موفق) فراهم خواهد شد. اما مردان می‌توانند چند خانواده تشکیل داده، چندین زن را از مشکلات روحی و عاطفی وجنسی رهایی بخشند. بنابراین یک زن با یک ازدواج به اهداف خود خواهد رسید ولی یک مرد می‌تواند (به افعال به کار بده شده دقت بفرمایید) چند همسری اختیار کند و تمام اهداف را برای زنان دیگر به ارمغان بیاورد.
همچنین چند همسری، با روحیه و آناتومی زنان سازگاری ندارد؛ در حالی که مردان از این محدودیت معاف‌اند. همینطور زنان امکان اداره چند زندگی را به طور همزمان نخواهند داشت. که با اندک تدبری، کاملا واضح خواهد بود.

اما عبارت “حسرت عشق” در متن شبهه معنای مشخصی ندارد، شاید منظور نویسنده شبهه از این عبارت، بیان ازدواج‌های ناموفق است که اسلام برای پایان بخشیدن به این ازدواج ناموفق، مبحث طلاق و ازدواج مجدد را مطرح کرده است.
اما هدف از تشریع و حلال کردن ازدواج‌های موقت، تنها مسائل جنسی نیست، ممکن است پیش بیاید مواردی که باید بین زن و مردی محرمیت واقع شود، برای مثال، پزشک زنی می‌خواهد مرد بیماری را درمان کند؛ در این مورد اگر شرایط محیا باشد، با خواندن یک عقد محرمیت (صیغه محرمیت) پزشک بر بیمار محرم شده و درمان صورت می‌گیرد. و همچنین است محرمیت بین فرزند خواندگان که توسط برخی خانواده‌ها به فرزند خواندگی پذیرفته می‌شوند و برای محرمیت بین آنها می‌توان از عقد موقت استفاده نمود.
اما اینکه به مردان چنین اجازه داده شده است، دلیل نمی‌شود زنان به هوس روی بیاورند و خود را به گناه بیاندازند؛ مساله چند همسری برای زنان در لحظه واحد، نهی شده است و زنان مجرد می‌توانند از مساله ازدواج موقت استفاده کرده و با رعایت شرایط خاص آن، به عقد چندین مرد درآیند (با فاصله زمانی کوتاه)، ولی این مساله با روحیات اکثر زنان سازگاری ندارد.

اما حکم سنگسار، برای زنانی است که به شوهران خود خیانت کرده و مرتکب عمل حرام زنا شده‌اند. و حکم مردانی که به زنان همسردار تجاوز کرده و یا با آنها مرتکب زنا شده‌اند نیز اعدام می‌باشد. باید دقت شود که در حکم سنگسار، بین زن و مرد تفاوتی نیست و زنای محصنه (توسط زن شوهردار) و زنای محصن (توسط مرد زن‌دار) یک حکم واحد دارد و آن سنگسار است.

قرآن کریم در سوره نور آیه ۳۰ آورده است :«قُلْ لِلْمُؤْمِنینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکى‏ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبیرٌ بِما یَصْنَعُونَ؛ به مؤمنان بگو چشم‌هاى خود را (از نگاه به نامحرمان) فروگیرند، و عفاف خود را حفظ کنند این براى آنان پاکیزه‌تر است خداوند از آنچه انجام مى‌‏دهید آگاه است»
طبق این آیه مومنان (اعم از زن و مرد) باید اول چشمان خود را از گناه حفظ کنند، سپس عفاف بدنی خود را حفظ کنند. بنابراین اول مردان چشم‌های خود را بپوشانند، سپس زنان عفاف رعایت کنند

زنان و مردان از لحاظ‌های مختلف با هم تفاوت دارند، و این تفاوت‌ها باعث تفاوت در برخی حقوق می‌شود، که در این تفاوت‌ها، جانب عفو و تخفیف به زنان نسبت به مردان بیشتر است. با این مقدمه آیا جایز است مردان بگویند:
تشکیل زندگی و هزینه‌های آن برای من؛ نفقه‌ها برای تو…
هزینه شیردادن و شست و شوی لباس و ظروف با من؛ مهر مادری برای تو
رفتن به جهاد و کشته شدن در راه خدا با من؛ آسایش، امنیت و آرامش منزل برای تو
واجب بودن مطالعه دروس سخت قضاوت و اجتهاد با من؛ تقلید از احکام الهی برای تو
و…

عدم وجود عکس زنان در اعلامیه‌های فوت آنها، یک مساله سلیقه ایست، و حکم شرع نمی‌باشد، غیرتمندان مسلمان، علاقه‌ای به وجود عکس همسرشان در انظار عمومی نخواهند داشت. و الا همانطور که در اطلاعیه‌های تبلیغاتی، عکس زنان را مشاهده می‌کنیم، می‌توانیم در اعلامیه‌های فوت نیز شاهد این عکس‌ها باشیم.

پایگاه تخصصی شبهه

مطالب مشابه

در دین مبین اسلام، شخصیت انسانی زن برابر با مردان بوده و در رسیدن به درجات کمال انسانی هیچ تفاوتی بین این دو جنس قرار داده نشده است؛ آیات قرآن و احکام دین ...

2 دیدگاه برای پاسخ شبهه: حق حضانت برای تو، درد زایمان برای من

  1. حنانه
    0

    سلام من هم بعۻی از جملات خانم بهبهانی را قبول دارم مردان دربیرون ازخانه کار می کنند ولی یک وقت مشخص برای کارکردن دارند ودرخانه به استراحت مشغولند ولی کار زن تعطیل وغیرتعطیل ندارد زن بادرد وحشتناک زایمان از گناه پاک می شود مرد با لذت ازدواج زن بعد از ازدواج حتی حق دیدار والدین خود راهم ندارد ولی مرد آزاد است وزن حتی حق سوال وجواب شوهر راهم ندارد چه بسیازنانی رادیده ام که در مراسم ازدواج خواهریا برادر خود اجازه ی شرکت نداشته اند در ضمن من تابه حال ندیده نشنیده ام زنی حق خانه داری وبزرگ کردن فرزند را از شوهرش بگیرد حتی روایات زن را به بخشش وکم بودن مهریه اشویق کرده اند یعنی زن جنس مظلوم تاریخ بشریت

    • 0

      سلام علیکم، نکته مهمی که باید توجه شود این است که زن و مرد در مجموع (کلمه مجموع بسیار مهم است) زندگی، حقوق مساوی دارند و به هیچ کدام ظلم نشده است.

      نکته مهم دیگر این است که ازدواج یک عقد و قرارداد است و طرفین می توانند شرایط این عقد و قرارداد را با هم بسنجند و با تغیراتی که می دهند آن را بپذیرند. اینکه شما زنی را ندیده اید که حق شیردادن و یا بزرگ کردن بچه و … را نگرفته است، اولا به این معنا نیست که این حق را ندارد، دوما به این معناست که زنان مسلمان خصوصا ایرانی با حقوق خود آشنا نیستند. سوما ما به شخصه بسیار زنانی را دیده ایم که با حقوق خود آشنا بوده و در زمان ازدواج شرایط ازدواج را تغییر داده اند.

      البته نباید منکر این مطلب شد که ازدواج هر چند یک قراداد است، اما همچنان باید برای حفظ این قرارداد از خود گذشتگی داشت. چه زن و چه مرد. و الا این قرارداد منجر به فسخ و طلاق می شود.

      مرد نیز در مقابل آنچه شما نوشته اید، سختی های بیشتری را تحمل می کند. مرد شرعا و قانونا مجبور به کار کردن و آوردن خرجی است. مرد مجبور است در هنگام جهاد به جبهه نبرد برود. مرد نسبت به زن وظایف متعدد دیگری دارد و خستگی هایی که مرد در طول زندگی تحمل می کند، شاید برای جنس زن، بسیار سخت تر باشد. بنابراین بین زن و مرد، از لحاظ حقوق و بهره برداری از زندگی، در مجموع آنچه با آنها مواجه می شوند، تساوی برقرار است.

      اما آنچه فرمودید که زن با درد زایمان پاک می شود و مرد با لذت ازدواج، کاملا اشتباه و خطاست. اتفاقا این مطلب خود دلیلی است بر برابری حقوق زن و مرد. در روایات و آموزه های دینی آمده است که زن و مرد وقتی غسل بعد از رابطه جنسی را انجام می دهند، هر دو با هم از گناهان پاک می شوند. اما زن علاوه بر این مورد، درد زایمان و زمان شیردهی و … را نیز برای کفاره گناه و بخشش آنها دارد. البته مرد نیز عرق کردن در حال کار و … برای طلب روزی حلال را نیز دارد.

ارسال پاسخ یا نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


  • احادیث صحیح السند درباره ولادت حضرت مهدی(ع)
  • چرا اسلام، حکم به قتل مرتد داده است؟
  • بررسی ورود اسلام به ایران
  • چرا اسلام برده‌داری را تجویز کرد؟
عنوان اسلایدر
  • آخرین مطالب