یکشنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۸
آخرین مطلب با عنوان ، برهان اثبات خدا (برهان فطرت) در 1 هفته قبل منتشر شده است .
»   بررسی روایات و متون  »   بررسی حدیث قتل مردم ایران
۳۱ مرداد ۱۳۹۵ , ساعت ۱۲:۲۸

بررسی حدیث قتل مردم ایران

متن شبهه:
دشمنی شدید محمد، پیامبر اسلام با ایرانیان با سندِ صحیح
رسول الله گفت: لا تقوم الساعه حتی تقاتلوا خوزا و کرمان قوما من اعاجم حمر الوجوه، فطس الانوف، صغار العین، کان وجوههم المجان المفرطه. ترجمه: قیامت برپا نخواهد شد تا زمانی که شما ( منظور اعراب مسلمان ) مردم خوزستان را که از عجم‌ها (فارس‌ها) هستند بکشید. آنها چهره‌هایی قرمز و بینی‌هایی فرو رفته، چشم‌هایی کوچک دارند و صورت‌هایشان مانند سپرهایی ضخیم و کفش‌هایشان از مو ساخته شده است.
منابع: البدایه و النهایه از ابن کثیر ج۶ ص ۲۵۰ / تاریخ اسلام از ذهبی ج۱ ص ۳۷۸ / صحیح ابن حبان ج ۱۵ ص ۱۴۴ / صحیح بخاری ج ۴ ص ۱۷۴ / مستدرک سفینه بحار از نمازی ج۳ ص۲۲۳ / بحارالانوار از مجلسی ج ۱۸ ص ۱۲۲ / اعلام الوری ج ۱ ص ۸۹ / مستدرک علی صحیحین از حاکم نیشابوری ج۴ ص ۵۲۳ / الاحسان فی تقریب صحیح ابن حبان ج۱۵ ص ۱۴۴

پاسخ:
اصل روایت به شرح زیر است:
«روی ابوهریره قال: قال رسول الله صلی الله علیه و سلم: لاتقوم الساعه حتی تقاتلوا خوزاً و کرمان قوماً من أعاجم حمر الوجوه، فطس الأنوف، صغار الأعین، کأن وجوههم المجان المطرقه»
«ابوهریره از رسول خدا نقل می‌کند که: قیامت (ساعه) رخ نخواهد داد مگر آنکه شما (قوم مسلمان) با قومی از خوزستان و کرمان که از عجم‌ها (غیر عرب‌ها) هستند جنگ نکنید…»

بررسی سند
این روایت از لحاظ سندی مردود است، چرا که راوی آن ابوهریره می‌باشد و در دروغگویی و جعل روایت شهره عام و خاص است. در منابع شیعه به اجماع علماء روایات او غیر قابل استناد می‌باشد و در مکتب عامه (اهل سنت) نیز مورد نقد قرار گرفته است. اما با شایع شدن این موضوع که صحابه پیامبر اشتباه نمی‌کنند؛ از نقد ابوهریره به عنوان یک صحابه ممانعت شد.
امام صادق علیه السلام درباره شخصیت ابوهریره می‌فرمایند: «سه نفر پیوسته به پیامبر دروغ می‌بستند؛ ابوهریره، انس بن مالک و یک زن» [الخصال ج١ ص١٩٠]
بنابراین اصل روایت از دیدگاه تشیع باطل است.
علامه مجلسی در بحارالانوار این روایت را از کتاب اعلام الوری شیخ طبرسی نقل کرده است. و شیخ طبرسی این روایت و برخی روایات دیگر را از منابع اهل سنت در باب معجزات و اخبار غیبی حضرت نقل کرده‌اند…
بنابراین مرحوم طبرسی به عنوان یک روایت صحیح آن را نقل نکرده‌اند بلکه به صرف جمع آوری برخی روایات در باب اخبار غیبی پیامبر اکرم (ص) اقدام به نقل آن نموده‌اند. و بالطبع مرحوم مجلسی نیز این روایت را تصدیق نفرمودند.

مفاد روایت
نکته دیگر اینکه این روایت دستور به قتل نمی‌دهد، بلکه یکی از اتفاقاتی که در آینده، رخ خواهد داد را بیان می‌کند که وقوعش را با عبارت (تحقق نمی‌یابد قیامت مگر…) قطعی می‌کند. به عبارت دیگر پیامبر اکرم می‌خواهند از اتفاقی که در آینده رخ خواهد داد، خبر بدهند که به دست مسلمانان صورت می‌گیرد. جنگی بین مسلمانان و خوزستانی‌ها و کرمانی‌ها…
کلمه تقاتلوا به معنی کشتن نیست، بلکه به معنی جنگ می‌باشد.

شیخ علی شاهرودی _ پایگاه تخصصی شبهه

مطالب مشابه

ارسال پاسخ یا نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


  • احادیث صحیح السند درباره ولادت حضرت مهدی(ع)
  • چرا اسلام، حکم به قتل مرتد داده است؟
  • بررسی ورود اسلام به ایران
  • چرا اسلام برده‌داری را تجویز کرد؟
عنوان اسلایدر
  • آخرین مطالب