یکشنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۸
آخرین مطلب با عنوان ، برهان اثبات خدا (برهان فطرت) در 1 هفته قبل منتشر شده است .
»   شبهات تاریخ ائمه(ع)  »   آیا کاشف‌الغطا به بیعت حضرت علی (ع) با خلفاء رای داده است؟
۲۹ مرداد ۱۳۹۵ , ساعت ۱۴:۴۹

آیا کاشف‌الغطا به بیعت حضرت علی (ع) با خلفاء رای داده است؟

متن شبهه:
علامه شیعه محمد حسین کاشف الغطا از علمای تراز اول شیعه در کتاب اصل الشیعه و اصولها صفحه ۱۲۳ بیان می‌کند که …وقتی حضرت علی متوجه شد خلیفه اول و دوم تلاش زیادی در نشر توحید دارند و مشغول فتح و توسعه اسلام هستند و استبداد نمی‌کنند با انها بیعت کرد و چشم پوشی کرد از انچه که حق خود می‌دانست برای حفظ اسلام و جلوگیری از تفرقه…

پاسخ:
گروهی از جوانان عراقی برای تحصیل به مصر اعزام می‌شوند و آنجا در برخورد با عالمان الازهر مشاهده می‌کنند آنها شیعه را مسلمان نمی‌دانند. این جوانان با آیت الله کاشف الغطا مکاتبه کرده و از ایشان راهنمایی می‌خواهند؛ بعد از مدتی مرحوم کاشف الغطاء اقدام به تالیف کتاب اصل الشیعه و اصولها برا شناساندن تشیع به اهل سنت می‌کنند.
به علت مخاطب بودن اهل سنت در این کتاب؛ نویسنده با ادبیاتی آرام شروع به تعریف تشیع می‌کند؛ بنابراین اگر در همان لحظه اول مشکلات توحیدی و اخلاقی و رفتاری خلفاء بیان می‌شد؛ اهل سنت از اعتقادات شیعه متعجب شده و با عصبانیت آن را کنار می‌گذاشتند.
بعد از ذکر این مقدمه، باید متذکر بشویم که عبارت کاشف الغطا در کتاب که مورد توجه قرار گرفته است، بدون هیچ سند و مدرکی ذکر شده و تنها قول مرحوم کاشف الغطا است؛ و از آنجا که ایشان با حضرت علی (ع) فاصله‌ای ۱۲۰۰ ساله داشته‌اند بنابراین نمی‌توان به صرف گفته ایشان استناد کرد. ضمنا در مکتب تشیع، عصمت مخصوص پیامبران و امامان است و مرحوم کاشف الغطا هر چند عالمی جلیل القدر برای تشیع محسوب می‌شود ولی از خطا در گفتار مصون نیست.
در مباحث گذشته گفته شد که حضرت علی (ع) با خلفاء بیعت نکردند تا جایی که آورده‌اند: «آنان دست حضرت علی (ع) را گرفته روی دست ابی بکر گذاشتند در حالی که دست خود را می‌کشید، گفتند: بیعت کرد، بیعت کرد، و این صدا در مسجد پیچید که بیعت کرد! أبو الحسن بیعت کرد» [الاحتجاج، ج ۱، ص: ۱۹۹]
جالب است که شخص مرحوم کاشف الغطا در بحث امامت همین کتاب اشاره می‌کند که بیعت کردن برخی از بزرگان با خلفای غاصب، به جهت دفع ضرر بزرگی بود که اسلام را تهدید می‌کرد؛ این عبارت مرحوم مصنف، گناه و خطای بزرگ خلفاء را نشان می‌دهد که با عدم بیعت با آنها اصل اسلام به خطر می‌افتاد، این خود نشانه استبداد و ظلم خلفاء بوده است.

شیخ علی شاهرودی _ پایگاه تخصصی شبهه

مطالب مشابه

پرسش:چرا آن بدعت‌هايی را كه عمر و ابوبكر كرده بودند مردم با آنها مخالفت نكردند؟ و چرا با عثمان مخالفت كردند و براو قيام كردند؟ پاسخ:شرايط زماني ...
روی عَنِ النَّبِیصلی الله علیه و آله، انه قال:مَنْ مَاتَ عَلَی حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ شَهِیداًوَ مَنْ مَاتَ عَلَی بُغْضِ آلِ مُحَمَّدٍ لَمْ یشَمَّ رَائِحَةَ الْجَنَّة مقدمهیکی از ...
متن شبهه:چرا امامی که مثانه میترکاند دشمنان خود را با دعا نابود نکرد؟ در اصول کافی باب بَابُ الدُّعَاءِ عَلَى الْعَدُوِّ ( نفرین بر دشمن) روایت طولانی است که امام دعا میکند برای ...
متن شبهه:آیا می‌دانستید، در زیارت عاشورا وقتی می‌خوانند، اللهم العن الاول و الثانی و الثالث و الرابع، ویزید خامسا... چه کسانی هستند؟ اولی قابیل پسر حضرت آدم، که پایه گذار قتل و فساد ...
پرسش:نارضايتی و غضب فاطمه زهرا سلام الله علیها، نسبت به خلفاء در چه كتاب‌هایی بيان شده است؟ پاسخ:در اكثر تواريخ و كتب روائی معتبر اهل سنت اين ...

ارسال پاسخ یا نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


  • احادیث صحیح السند درباره ولادت حضرت مهدی(ع)
  • چرا اسلام، حکم به قتل مرتد داده است؟
  • بررسی ورود اسلام به ایران
  • چرا اسلام برده‌داری را تجویز کرد؟
عنوان اسلایدر
  • آخرین مطالب