یکشنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۸
آخرین مطلب با عنوان ، برهان اثبات خدا (برهان فطرت) در 1 هفته قبل منتشر شده است .
»   شبهات فقهی  »   آیا احکام اسلام، خرید و فروش می‌شوند؟
۲ تیر ۱۳۹۵ , ساعت ۲۳:۲۴

آیا احکام اسلام، خرید و فروش می‌شوند؟

متن شبهه:
ﺁﯾﺎ ﺩﻗﺖ ﮐﺮﺩﻩ‌ﺍﯾﺪ ﺍﮐﺜﺮ ﺍﺣﮑﺎﻡ ﺍﺳﻼﻡ ﻗﺎﺑﻞ ﺧﺮﯾﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺑﻄﻮﺭ ﻣﺜﺎﻝ:
ﺍﻭﻝ: ﯾﺎ ﺍﺳﻼﻡ ﺑﯿﺎﻭﺭ ﯾﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺟﺰﯾﻪ ‏(ﻏﺮﺍﻣﺖ) ﺑﺪﻩ.
ﺩﻭﻡ: ﯾﺎ ﻗﺼﺎﺹ ﺷﻮ ﯾﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺩﯾﻪ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ کن.
ﺳﻮﻡ: ﯾﺎ ﺭﻭﺯﻩ ﺑﮕﯿﺮ، ﯾﺎ ﮐﻔﺎﺭﻩ ﺑﺪﻩ.
ﭼﻬﺎﺭﻡ: ﻫﺮ ﭼﻘﺪﺭ ﻧﻤﺎﺯ ﻭ ﺭﻭﺯﻩ ﺑﺪﻫﮑﺎﺭ ﺑﻮﺩﯼ ﻭ ﻣُﺮﺩﯼ، ﻭﺭﺛﻪ ﻣﯿﺘﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﮐﺴﯽ ﭘﻮﻝ ﺑﺪﻫﻨﺪ ﮐﻪ ﻗﻀﺎﯼ ﺁنرﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﺪ.
ﭘﻨﺠﻢ: ﺍﮔﺮ ﭘﻮﻝ ﺩﺍﺷﺘﯽ ﻭ ﺗﻮﻧﺴﺘﯽ ﻣﺨﺎﺭﺝ ﺯﻥ ﺭﻭ ﺑﺪﯼ، ﺗﺎ ۴ ﺯﻥ ﺩﺍﺋﻢ ﻭ ۴۰ ﺻﯿﻐﻪ ﺁﺯﺍﺩﯼ ﺑﮕﯿﺮی.
ﺷﺸﻢ: ﺍﮔﻪ ﺧﻮﺩﺕ ﻧﺮﻓﺘﯽ ﺣﺞ، ﻣﯿﺘﻮﻧﯽ ﭘﻮﻝ ﺑﺪﯼ ﻧﺎﺋﺐ ﺑﮕﯿﺮﯼ ﺗﺎ ﺍﻭﻥ ﺑﺠﺎﯼ ﺗﻮ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺣﺞ ﺭﺍ ﺑﺠﺎ ﺑﯿﺎﺭﻩ.
ﻫﻔﺘﻢ: ﺍﮔﻪ ﭘﻮﻝ ﺩﺍﺭﯼ ﻣﯿﺘﻮﻧﯽ ﺳﺮﺑﺎﺯﯾﺘرو ﺑﺨﺮﯼ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺣﺒﺲ ﻭ ﺯﻧﺪﺍﻧﯽ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺟﺮﺍﺋﻢ، ﻗﺎﺑﻞ ﺧﺮﯾﺪﻥ اﺴﺖ.
ﻫﺸﺘﻢ: ﻫﺮ ﮐﺎﺭﯼ ﻣﯿﺨﺎﯼ ﺑﮑﻦ ﺍﺷﮑﺎﻟﯽ ﻧﺪﺍﺭﻩ ﻭﻟﯽ ﺁﺧﺮ ﻋﻤﺮﯼ ﯾﻪ ﻣﺴﺠﺪ ﺑﺴﺎﺯ، ﺗﻤﺎﻡ ﮔﻨﺎﻫﺎﻧﺖ ﺑﺨﺸﯿﺪﻩ ﻣﯿﺸﻪ.
ﻧﺘﯿﺠﻪ= ﭘﻮﻝ ﺩﺍﺷﺘﯽ ﻣﯿﺮﯼ ﺑﻬﺸﺖ، ﭘﻮﻝ ﻧﺪﺍﺷﺘﯽ ﻣﯿﺮﯼ ﺟﻬﻨﻢ.

پاسخ:
به ترتیب پاسخ داده خواهد شد:
۱_ اختیار بین اسلام آوردن و یا جزیه دادن برای کفاری است که در سرزمین‌های اسلامی خواستار زندگی هستند، این افراد، یا باید اسلام بیاورند تا بتوانند در کشور مسلمان زندگی کنند ولو ظاهرا؛ یا اینکه اسلام نیاورند و به کفر خود باقی باشند ولی جزیه بدهند. آنها هر موقع اسلام آوردند می‌توانند جزیه ندهند. البته حاکم شرع، می‌تواند جزیه را از برخی استثناء نماید.

۳_ در قصاص عضو، ضارب که عضوی از مضروب را مصدوم ساخته است، یا باید دیه بدهد و یا اینکه به اندازه ضرر وارده ضرر ببیند، این انتخاب، در اختیار مضروب است نه ضارب(!) در قصاص نفس، اگر قتل عمد باشد، تنها قصاص انجام می‌شود و دیه مدخلیتی ندارد؛ و اگر قصاص غیر عمد باشد، دیه و یا قصاص باز به انتخاب ورثه مقتول است، و در خطا تنها دیه ثابت است. (مع الاختلاف)

۳_ روزه گرفتن بر مومنین واجب است، اگر مومنی روزه نگیرد، و دلیل شرعی داشته باشد؛ باید قضا کند (مثلا مریض) اگر دلیل شرعی نداشته باشد و روزه را بخورد (مثلا از عمد) باید علاوه بر قضای روزه، کفاره را نیز پرداخت کند؛ بنابراین کسی در حال اختیار نمی‌تواند روزه نگیرد و کفاره را جایگزین کند. این احکام (کفاره و قضاء) برای بازدارندگی از ارتکاب این حرام شرعی است.

۴_ نماز و روزه قضا شده از شخصی که مرده است، بر گردن پسر بزرگ‌تر است؛ یعنی او باید نماز و روزه پدرش را قضا کند شخصا. اما اگر نتوانست و یا نخواست؛ می‌تواند شخصی را اجیر کند که این کار را بکند به نیابت از پدر او؛ در مقابل این کار هم یا پول دریافت می‌کند و یا نمی‌کند (مثلا برادر بزرگ‌تر مریض است و برادر کوچک‌تر را اجیر می‌کند و برادر کوچک‌تر هم به خاطر پدرش، پولی دریافت نمی‌کند)

۵_ شرط ازدواج با زن دوم و تا چهارم، تنها قدرت مالی نیست، چرا که عدالت و نیاز نیز شرط می‌باشد. در مورد ازدواج موقت محدودیت عددی بیان نشده است و شرطی نیز در آن فرض نگشته است.

۶_ حج، به واسطه استطاعت واجب می‌شود، یعنی کسی به مقدار نیاز پول و به مقدار نیاز قدرت و توانایی انجام حج را دارد؛ بر او حج واجب است، اما اگر به حج رفت و نتوانست حج انجام دهد و یا اینکه عمدا به حج نرفت، می‌تواند شخصی را اجیر کند تا به نیابت او حج انجام دهد، در این فرض یا پول حجی که خود او را مستطیع کرده به او می‌دهد (تا شخص نائب مستطیع شود) یا اینکه از پول دیگری او را مستطیع می‌کند و یا اینکه مثل پاسخ شماره چهار عمل شود.

۷_ این موارد جزء قوانین حکومتی است و در حیطه تخصص ما نمی‌باشد.

۸_ این مورد در هیچ منبع موثقی وجود ندارد و با مبانی فکری و اعتقادی شیعه و اسلام ناسازگار است چرا که حداقل هیچ شخصی از آخر عمر خود خبر نخواهد داشت.

در نتیجه= پول دار بودن و یا نبودن در بهشت رفتن تاثیری ندارد ولی خرج کردن آن در مصارف صحیحش همچون صدقه، وقف، زکات، خمس، قربانی و… باعث بهشتی شدن می‌شود. همچنین باید تذکر داده شود که مواردی چون پرداخت کفاره، تنها نجات از عذاب الهی است، نه کسب مراتب عالیه.

مطالب مشابه

متن منتشر شده در فضای مجازی:گهواره ی اهدایی مردم ایران برای علی اصغر کربلا + عکس پاسخ:با بررسی‌های صورت گرفته توسط ...

ارسال پاسخ یا نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


  • احادیث صحیح السند درباره ولادت حضرت مهدی(ع)
  • چرا اسلام، حکم به قتل مرتد داده است؟
  • بررسی ورود اسلام به ایران
  • چرا اسلام برده‌داری را تجویز کرد؟
عنوان اسلایدر
  • آخرین مطالب