یکشنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۸
آخرین مطلب با عنوان ، برهان اثبات خدا (برهان فطرت) در 1 هفته قبل منتشر شده است .
»   بررسی روایات و متون  »   بررسی حدیث «بهترین فرد این امت بعد از پیامبرش ابوبکر و عمراند»
۲ تیر ۱۳۹۵ , ساعت ۲۰:۳۴

بررسی حدیث «بهترین فرد این امت بعد از پیامبرش ابوبکر و عمراند»

متن شبهه:
“سخنانی از حضرت علی در مورد دو دوستش حضرت ابوبکر و عمر در منابع شیعه به تواتر از حضرت علی روایت شده که گفت: «بهترین فرد این امت بعد از پیامبرش ابوبکر و عمر هستند» (الصوارم المهرقه شیعه ، ص ۲۵ شوشتری تستری)”

پاسخ:
از عبارات این متن برمی‌آید که نویسنده شبهه، کم‌ترین اطلاعی از کتب و منابع شیعه ندارد؛ در مورد کتاب مورد استفاده باید گفت: «الصَّوارِمُ المُهرِقه فی نقد الصَّواعِق المُحرِقه»، اثر قاضی نورالله شوشتری، رَدّیه‌ای بر «الصواعق‌ المحرقه علی اهل‌ الرفض و البدع و الزندقه» تالیف ابن حجر هیتمی است. ابن حجر، در الصواعق المحرقه به دفاع از خلافت ابوبکر، عمر و عثمان پرداخته و قاضی نورالله شوشتری در کتاب خود، خلافت ابوبکر را نقد کرده است.
یقینا در چنین کتابی که هدفش نقد خلافت ابوبکر است، حدیثی بر تایید ابوبکر نقل نخواهد شد.

اما حقیقت چیست؟
مرحوم شوشتری در انتهای صفحه ۲۵ مطلب را از کتاب ابن حجر می‌آورد که او گفته است: «به طور متواتر از حضرت علی نقل شده است که: که بهترین این امت بعد از پیامبر، ابوبکر و عمراند. و شیعیان فکر کرده‌اند که این روایت در مقام تقیه گفته شده است،…»
بعد از بیان این مطلب، مرحوم شوشتری شروع می‌کنند به نقد این مطلب و می‌گویند: «اینکه گفته شده است شیعیان این روایات را حمل بر تقیه کرده‌اند مردود است (دروغ است) بلکه این روایات بعضا از نظر رجالی مورد قبول نیست، چرا که اهل سنت ناقل روایت بوده‌اند. و حمل بعضی از آنها به تقیه به جهت داشتن قرینه است؛ (حالیه و مقالیه) و بهترین قرینه حدیث اجبار حضرت علی علیه السلام به بیعت که رو به مرقد شریف پیامبر چنین فرمودند که: “یا ابن ام ان القوم استضعفونی وکادوا یقتلوننی فلا تشمت بى الاعداء ولا تجعلنی مع القوم الظالمین.”
در توجیح دیگری بر تقیه بودن و معتبر نبودن این روایات فعل حضرت علی علیه السلام است که حضرت هرگز به بیعت راضی نشدند، و اگر بنابراین حدیث جعلی و… حضرت باید به چنین افرادی اقتدا می‌کردند. در حالی که تاریخ گواه این مطلب نیست.»

بنابراین:
۱_ روایت را مرحوم شوشتری نقل نکرده‌اند
۲_ ادعای تواتر را مرحوم شوشتری نفی می‌کنند
۳_ این روایت از نظر سندی دچار مشکل است
۴_ این روایت از نظر محتوایی (برفرض قبول سند) حمل بر تقیه خواهد شد.
۵_ این روایت در هیچ منبع شیعی یافت نمی‌شود.

مطالب مشابه

پرسش:چرا آن بدعت‌هايی را كه عمر و ابوبكر كرده بودند مردم با آنها مخالفت نكردند؟ و چرا با عثمان مخالفت كردند و براو قيام كردند؟ پاسخ:شرايط زماني ...
روی عَنِ النَّبِیصلی الله علیه و آله، انه قال:مَنْ مَاتَ عَلَی حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ شَهِیداًوَ مَنْ مَاتَ عَلَی بُغْضِ آلِ مُحَمَّدٍ لَمْ یشَمَّ رَائِحَةَ الْجَنَّة مقدمهیکی از ...
متن شبهه:چرا امامی که مثانه میترکاند دشمنان خود را با دعا نابود نکرد؟ در اصول کافی باب بَابُ الدُّعَاءِ عَلَى الْعَدُوِّ ( نفرین بر دشمن) روایت طولانی است که امام دعا میکند برای ...
متن شبهه:آیا می‌دانستید، در زیارت عاشورا وقتی می‌خوانند، اللهم العن الاول و الثانی و الثالث و الرابع، ویزید خامسا... چه کسانی هستند؟ اولی قابیل پسر حضرت آدم، که پایه گذار قتل و فساد ...
پرسش:نارضايتی و غضب فاطمه زهرا سلام الله علیها، نسبت به خلفاء در چه كتاب‌هایی بيان شده است؟ پاسخ:در اكثر تواريخ و كتب روائی معتبر اهل سنت اين ...

ارسال پاسخ یا نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


  • احادیث صحیح السند درباره ولادت حضرت مهدی(ع)
  • چرا اسلام، حکم به قتل مرتد داده است؟
  • بررسی ورود اسلام به ایران
  • چرا اسلام برده‌داری را تجویز کرد؟
عنوان اسلایدر
  • آخرین مطالب