جمعه, ۱۵ آذر ۱۳۹۸
آخرین مطلب با عنوان ، آیا اکثریت دانشمندان حال حاضر دنیا آتئیستند؟ در 1 روز قبل منتشر شده است .
»   بررسی روایات و متون, شبهات تاریخ پیامبر اکرم(ص)  »   سن عایشه در زمان ازدواج با پیامبر
۲ تیر ۱۳۹۵ , ساعت ۱۹:۱۸

سن عایشه در زمان ازدواج با پیامبر

متن شبهه منتشر شده:
“مسلمانان ادعا می کنند عایشه هنگامی که وی را به ازدواج محمد در آوردند از نظر جسمانی بزرگ و رشد یافته بود. اما درستی این ادعا تا چه حد است؟ محدثین، فقها و حتی خود صحابه محمد، عایشه را هنگام ازدواج، کودکی خردسال می دانستند که با اسباب بازی های خود بازی می کرد. عروه می گوید: عایشه در هنگام زفاف دختری بود که اسباب بازی های خود را به همراه می داشت…”

پاسخ:
اهل سنت اصرار دارند که ثابت کنند عائشه در شش سالگی به عقد رسول خدا (ص) درآمده و در نه سالگی وارد خانه آن حضرت شده است، در این مختصر این ادعا را با استفاده از منابع اهل سنت رد خواهیم نمود:

عایشه در چه سالی با پیامبر ازدواج کرد:
بخاری، از عایشه نقل می‌کند که: رسول خدا سه سال بعد از خدیجه با من ازدواج کرد. [ج ۳، ص ۳۶۰۶، ح۳۶۰۶] با توجه به این که حضرت خدیجه (س) در سال دهم بعثت از دنیا رفته‌اند؛ پس زمان ازدواج رسول خدا با عائشه در سال سیزدهم بعثت بوده است.
طبرانی در رابطه با اسماء بنت ابی بکر (خواهر عایشه) می‌نویسد: اسماء بیست و هفت سال قبل از تاریخ (هجرت) (یا ۱۴ سال قبل از بعثت) به دنیا آمده بود. [المعجم الکبیر، ج ۲۴ ، ص ۷۷]
بیهقی، ذهبی و ابن عساکر نقل می‌کنند که: اسماء، ده سال از عایشه بزرگ‌تر بوده است. [سیر أعلام النبلاء، ج ۲ ، ص ۲۸۹]
بنابراین:
اسماء در سال اول بعثت ۱۴ ساله و ۱۰ سال از عایشه بزرگتر بوده است. پس عایشه در سال اول بعثت ۴ ساله و در سال ۱۳ بعثت (سال عقد با رسول خدا) ۱۷ ساله و در شوال سال دوم هجرت (سال ازدواج رسمی با پیامبر) ۱۹ ساله بوده است.

عائشه، در چه سالی ایمان آورد:
سال اسلام آوردن عائشه نیز، سن او را در هنگام ازدواج با رسول خدا صلی الله علیه وآله مشخص و روشن می کند. طبق گفته بزرگان اهل سنت، عائشه در سال اول بعثت ایمان آورد و جزء هیجده نفر اولی بود که به ندای رسول خدا لبیک گفت.
نووی در تهذیب الإسماء می‌نویسد: ابن خیثمیه در تاریخش از ابن اسحاق نقل کرده است که عاشه در کودکی و بعد از هیجده نفر ایمان آورد. [النووی، ابوزکریا یحیی بن شرف بن مری، (متوفای۶۷۶ هـ) ، تهذیب الأسماء واللغات ، ج ۲ ، ص ۶۱۵ ، تحقیق : مکتب البحوث والدراسات ، دار النشر : دار الفکر – بیروت ، الطبعه : الأولی ، ۱۹۹۶م.]
و مقدسی می‌گوید: کسانی که در اسلام آوردن بر دیگران سبقت گرفتند: ابوعبیده جراح …. و از زنان اسماء دختر بنت عمیس همسر جعفر بن أبی طالب … و عائشه که در آن زمان خردسال بود. این افراد در سال سه سال اول بعثت که رسول خدا مخفیانه مردم را به ایمان دعوت می‌کرد، اسلام آوردند، قبل از آن که رسول خدا وارد خانه أرقم بن أبی الأرقم بشوند [المقدسی، مطهر بن طاهر (متوفای۵۰۷ هـ)، البدء والتاریخ ، ج ۴ ، ص ۱۴۶ ، ناشر : مکتبه الثقافه الدینیه – بورسعید.]
و ابن هشام نیز نام عائشه را جزء کسانی می‌آورد که در سال اول بعثت ایمان آورده است ؛ در حالی که هنوز کودک بوده است. [الحمیری المعافری، عبد الملک بن هشام بن أیوب ابومحمد (متوفای۲۱۳هـ)، السیره النبویه، ج ۲ ، ص ۹۲ ، تحقیق طه عبد الرءوف سعد، ناشر: دار الجیل، الطبعه: الأولی، بیروت – ۱۴۱۱هـ..]
اگر عائشه در زمان اسلام آوردنش (سال اول بعثت) ، هفت ساله بوده باشد، در سال دوم هجری (سال ازدواج رسمی با رسول خدا) ۲۲ ساله خواهد شد. و اگر سخن بلاذری را بپذیریم که چهار سال بعد از ازدواج رسول خدا با سوده؛ یعنی در سال چهارم هجری با آن حضرت ازدواج کرده است، سن عائشه در هنگام ازدواج با رسول خدا ۲۴ سال خواهد شد. این عدد با توجه به سن عائشه در هنگام ایمان آوردن، تغییر می‌کند.

علاوه بر استدلال فوق، می‌توان اثبات نمود که: عایشه، قبل از رسول خدا صل الله علیه و آله، به تزویج شخص دیگری نیز در آمده است و بکارت نداشته؛ و بلکه صاحب فرزندی نیز بوده که پیامبر، کنیه عبد الله را به او داده است. [کتاب الصحیح من سیره النبی الأعظم، ج ۱۳ – ص ۱۱۱]

موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)

مطالب مشابه

متن منتشر شده در فضای مجازی:محبت پیغمبر بزن تا این درجه بود که یک روزی اتفاقا چشمش بزن زید پسر خوانده وی افتاد که بدون لباس بود میلی در وی پیدا شد وقتی ...
سوال:آیا با استناد به قاعده فقهی که می‌گوید: مرد مسلمان، می‌تواند با زن مسلمان ازدواج دائم داشته باشد و نه با غیر مسلمان و کافر. می‌توان اثبات نمود که عایشه، همسر پیامبر اسلام، ...
پرسش:در كدام يک از آيات و روايات ازدواج موقت آمده؟ و چرا در زمان خليفه دوّم منع شد؟ و اگر درست و صحيح مي‏‌باشد چرا افراد اعتراض نكردند و در مقابل اين كار ...
سوال:آیا خلیفه دوم داماد حضرت علی (ع) بود؟ پاسخ:ازدواج خلیفه دوم با ام کلثوم دختر حضرت علی علیه السلام در روایات شیعه و سنی وارد شده است، ولی روایاتی که ...
سوال:آیا ام کلثوم بنت علی، با عمر بن خطاب ازدواج کرده است؟ و عمر داماد حضرت علی علیه السلام است؟ پاسخ:در میان تمامی اقوال متفاوت و حتی ...

4 دیدگاه برای سن عایشه در زمان ازدواج با پیامبر

  1. محمد
    -1

    خوب با اعداد بازی کردید آفرین :))
    سن دقیق عایشه مشخصا همه میدونن ۷ سال بوده و پیامبر خودش گفت که تا سن تکلیفش که ۹ سال بوده صبر کرده شما چی میگی این وسط؟ اگر این قضیه رو شایعه میدونید و بگید کار بدیه یک درصد هم پیامبر با اون سن باهاش ازدواج کرده باشه در نتیجه شما دارید ماسمالی میکنید و می فرمایید پیامبر کار بدی کردند، غیر از اینه؟

    •  
      +1

      سلام علیکم
      دوست عزیز این دقت را داشته باشید که در مورد سن عایشه دو نظر است؛ نظر اول که سن شش یا نه سال را پذیرفته اند که نظر اکثر اهل سنت است؛ و نظر دوم سن عایشه را ۱۷ و ۱۹ سال می داند که نظر اکثر شیعیان می باشد.
      آنچه شما می فرمایید که سن دقیق عایشه را همه می دانند؛ نشانه آن است که از مبناهای دو طرف اطلاع کافی ندارید.
      آنچه ما نوشته ایم، بازی با اعداد نیست، بلکه از منابع معتبر اهل سنت؛ ثابت کرده این که اهل سنت اشتباه می کنند و سن عایشه آن است که شیعیان معتقد اند.
      در این باره کتب مفصلی نگاشته شده است، علامه جعفر مرتضی عاملی از عالمان لبنانی کتابی درباره عایشه نگاشته اند که در آن از لحاظ تاریخی اثبات نموده اند عایشه، قبل از ازدواج با رسول خدا، صاحب فرزندی به نام عبدالله بوده است. پس احتمال ۹ ساله بودن او منتفی است. همانطور که ادعای باکره بودن عایشه منتفی است.
      اما آنچه درباره قبح فعل رسول خدا به ذهن شما تبادر کرده است، خیر، یقین بدانید اگر سند و مدرکی بود که ثابت می کرد حضرت رسول با عایشه در سن ۹ سالگی یا ۷ سالگی ازدواج کرده اند، ما بدون هیچ گونه تعصبی آن را نقل کرده و آن را به عنوان اشتباه پیامبر قلمداد نمی کردیم، همانطور که ازدواج حضرت علی علیه السلام را با فاطمه الزهرا علیها سلام در سن ۱۰ سالگی و یا ۱۵ سالگی قبیح نمی دانیم و بدون هیچ تعارف و تغییری آن را نقل می کنیم. (رجوع شود به اینجا)
      اصلا ایرادی ندارد که انسان با یک دختر ۹ ساله یا هفت ساله و حتی ۵ ساله ازدواج کند. مگر علت ازدواج فقط رفع مسائل جنسی است؟ اگر اینگونه بود چرا حضرت پیامبر با زنان بیوه ازدواج می کردند و زن جوانی را برای خود اختیار نمی کردند؟ پس مشخص است که ازدواج با زنان به جهت میل جنسی نبوده و از آنجا خداوند به طور خاص ایشان را در اختیار کردن همسر بیشتر از حد معمول و عادی آزاد گذاشته اند (به مدت ۱۰ سال) کاملا واضح می شود که حضرت ازدواج هایی با مقاصدی غیر از پیوند زناشویی داشتند. مثلا ازدواج با عایشه به جهت قرابت پیدا کردن با قبیله تیم بود.
      بنابراین از آنجا که عایشه از صورت و سیمایی زیبا محروم بود، بیوه بوده و هیچ یک از زنان پیامبر از جمله عایشه (بجز حضرت خدیجه و ماریه قبطیه) از حضرت فرزندی نداشته اند؛ مشخص است که هدف ازدواج رسول خدا با زنان خود، هدف پیوند زناشویی مطلق نبوده و هدف های دیگری در پی آن بوده است.
      «توصیه می کنیم یک مرتبه دیگر استدلال ما را در متن مطالعه کنید تا برای شما هم ثابت شود سن حقیقی عایشه چند سال بوده است»

  2. محمد
    0

    خیر هدف از ازدواج رفع نیاز میل جنسی نیست، اهداف دیگه هست که فرد متوجه میشود و خود تشخیص میدهد، بله فرد مذکر، ولی در مورد فرد مونث چی؟ آیا یک دختر شش ساله یا نه یا ده ساله به بلوغ فکری رسیده که برای آینده خودش تصمیم بگیره؟بله همه چیز میل جنسی نیست پیامبر زن بیوه هم داشتن درست، اصلا ازدواج های ایشون همش سیاسی ، این یک طرف قضیه، ولی ازدواج در دین اسلام که اجباری بودنش نفعی شده چطور اجازه با دختر زیر ده سال ازدواج مجاز میشه؟ ایا اون کودک اصلا هیچ فکری در مورد ازدواج داره؟ نمیدونم شما بچه دارید یا نه، اگر دختر ۷ ساله داشته باشید آیا به زنی به خانه مردی می فرستید؟ چرا که همینکارو در اففعانستان دارن همین الان انجام میدن
    ، روایت شیعه و سنی هم نداریم، چیزی که تاریخ نویس ها می نویسن و هر تاریخی که به واقعه نزدیک تر باشه صحیح تره از نظر منقطی و علمی، مگر سنی ها مشکلی با پیامبر دارن که بخوان این شکلی نقل کنن؟ من در جریان نقل ها هستم، خودم شیعه هستم ولی همیشه تاریخ نوشته اهل سنت رو بیشتر قبول دارم چون هم منطقی تر هستن و هم درست تر، چرا که تاریخ شیعه بعد از صفویه نوشته شد، اصلا شیعه تعدادشون اونقدری نبود تا قبل از صفویه، هنوزم نیست، فقط به محدوده ایرانو عراق ختم میشه، اگر از نظر منابع بخواین همون منابع سنی بهترن ، هم دقیق تر هستن و هم روایت بیشتر دارن هم نزدیک ترن به واقعه، تاریخ شیعه سنی معنا نداره، ما یک تاریخ بیشتر نداریم اونم چیزیه که اتفاق افتاده ، واقعیت

    •  
      0

      سلام علیکم
      الحمد الله که اهل تحقیق هستید و از منابع مطلع، ولی به نظر شخصی، اطلاعاتتان درباره تاریخ اهل سنت کمی محدود است، حق هم دارید ونیاز به تحقیق های طاقت فرسایی دارد.
      به صورت مختصر خدمتتان عرض می کنم که این مطلب که مطالعه می فرمایید برداشتی از کتب اهل سنت است؛ و طبق مبنای شیعه عایشه در حین ازدواج با پیامبر نزدیک به ۱۹ ساله بوده با صورتی نازیبا و همچینن صاحب فرزندی بوده است به نام عبدالله.
      اما در مبنای اهل سنت، عایشه دختری ۹ ساله بوده. منبع این روایت خود عایشه است؛ یعنی عایشه خودش مدعی است که من ۹ ساله بوده ام. و تنها همین یک روایت وجود دارد وروایت دیگری در این زمینه از اهل سنت وارد نشده که بتوان به آن استناد کرد.
      در تاریخ اهل سنت، تناقض بسیار است؛ مثلا واقعه ای در کتابی نقل شده که عین آن واقعه ولی بالعکس در کتاب دیگری نقل شده، یقینا یکی از این دو تاریخ اشتباه کرده اند؛ اما کدام یک؟ این جای تحقیق دارد.
      فرموده اید که منابع شیعه (تاریخ) از بعد از صفویه نگاشته شده است، جا دارد کمی تامل بفرمایید در این قضیه که اولین کتاب تاریخ اسلام، توسط سلیم بن قیس نگاشته شده که شیعه بوده است، این کتاب در قرن اول هجری در حیات حضرت علی علیه السلام نگاشته شده است، پس اگر به قدمت باشد تشیع قدمتی بیشتر ازمذاهب اربعه اهل سنت دارد، چرا که اهل سنت همگی از قرن ششم به بعد صاحب مسلک و مذهب شده اند اما شیعیان از روز غدیر خم، با بیعت با حضرت علی علیه السلام، تشیع خود را ابراز کرده و منابع خود را جدا دانسته اند.
      پس ادعای دقت در تاریخ اهل سنت با تناقضات فاحش آنها منتفی است.
      ادعای قدمت تاریخ اهل سنت نیز با وجود کتب معتبری چون کتاب اسرارآل محمد که درقرن اول نگاشته شده، منتفی است
      ادعای اینکه یک تاریخ بیشتر نداریم و آن مطابق با واقع بودن، نیز منتفی است چراکه شما واقع را از کجا متوجه می شویدکه تاریخ را با آن مطابقت می کنید؟ شما در آن زمان بوده اید که بدانید و ببینید که مدعی واقع بودن آن تاریخ رامیکنید؟ یقینا خیر. پس باید خبر معتبر را گرفت،
      در آیات قرآن اشاره شده است که اگر برای شما خبری می آورند، خبر فاسق را قبول نکنید مگر اینکه پیگیری کنید که راست بگوید.
      حال که اهل سنت با اوضاع فکری خاصشان ودیدگاه های تاریخی وسیاسی ومذهبی منحرفشان برای ما شناخته شده اند، چطور می توانیم اخبارآنها را قبول کنیم؟
      در جالی که در این سمت، تاریخ نویسان شیعه، غالبا از منابع معتبره وافراد مورد وثوق خبر و واقعه تاریخی را نقل می کنند.
      ضمنا تعداد در معتبر بودن نقل ها صحیح نیست، چرا که قرآن بارها گفته است که جماعت و کثرت دلیل حق بودن نیست (و اکثرهم لایعقلون)
      (اگر در تلگرام عضو هستید با آی دی ما که در کانال درج شده است در تماس باشید تا اطلاعات بیشتری دراین زمینه به شما داده شود)
      امیدوارم مفید فایده باشد…

ارسال پاسخ یا نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


  • احادیث صحیح السند درباره ولادت حضرت مهدی(ع)
  • چرا اسلام، حکم به قتل مرتد داده است؟
  • بررسی ورود اسلام به ایران
  • چرا اسلام برده‌داری را تجویز کرد؟
عنوان اسلایدر
  • آخرین مطالب